Avatar billede phansen Nybegynder
25. januar 2001 - 22:58 Der er 20 kommentarer

\"MS Windows Network\" med Win2000 og Win9x maskiner blandet - det virker sgu\' ik\'...

Som overskriften siger, så virker microsoft windows networking i et netværk af blandede windows 2000 og windows 9x maskiner ikke. Helt konkret, så kan windows 2000 maskinerne højst se hinanden og windows 95/98/ME maskinerne ligeledes højst se hinanden under \"network neighbourhood\".
Det er kommet mig for øre, at microsoft har lavet windows 2000 implementationen af microsoft networking således, at den ikke bruger netbios over IPX til at snakke med de andre klienter, medens windows 9x implementationen gør det, og at det skulle være grunden til at de ikke kan finde hinanden. Jeg har prøvet at slå netbios over IPX fra på alle windows 9x (og ligeledes på 2000) maskinerne, det virkede ikke.
Det er sgu\' ellers så nemt, det dersens network neighbourhood, når det nu lige en gang i mellem virker.

På forhånd tak...
Avatar billede codebase Praktikant
25. januar 2001 - 23:17 #1
den eneste du skal bruge, er TCP/IP\'en.
(samme gruppenavn, deling af drev, oprettet bruger i win2000, unik IP nummer på hver maskine)

På din win2k, maund\'er du et drev, og så skulle det virke !!

virker for mig, har w2k og w95 i net uden problemer.

-codebase
Avatar billede burningice Nybegynder
25. januar 2001 - 23:25 #2
network neigbourhood sucks. Brug hellere UNC paths direkte, så slipper du for alt det bøvl. Ellers er det måske en idé at køre alle dine klienter op mod en WINS server, det skulle gerne hjælpe lidt på det. Men generelt dur det dersens Andre Computer a H til
Avatar billede farout Nybegynder
25. januar 2001 - 23:51 #3
du skal enten have en wins eller en dns server
ellers skal du til at rode med lm host filer
en metode der virker så du kan se de andre computere i \"network neighbourhood\" er at installere gode gamle netbeui hvis du ikke har for mange computere på netværket er forskellen på hastigheden minimal behold bare din nwlink
ellers skal du være ærlig med det og hoppe på tcpip vognen men så er vi jo tilbage i lm host :0)
har du husket at installere fil og udskrift deling på win 9x clienterne??

skriv lidt om hvor mange comps det drejer sig om og om du har en server imellem så kan give dig en step by step løsning
Tonny
Avatar billede bojohansen Nybegynder
26. januar 2001 - 02:05 #4
Hvis du bare har et par stykker stående som du selv betjener, så gå i kontrolpanel > Aministration > Computeradministration > udvid noden \"Lokale brugere og grupper\" vælg brugere. hvis der er et lille rødt kryds over \"Gæster\" så højre klik og vælg \"egenskaber\" fjern fluebenet i \"Kontoen er deaktiveret\". Hvis flere brugere brugere skal oprettes så højre klikker du bare i højre rude af vinduet \"Computer administration\" og vælger \"Ny bruger\" resten giver sig selv.
Du skal så selvfølgelig lige tilføje den gæste konto til din deling af de drev du ønsker at dele.

Jeg syntes at kunne se at du er rimeligt inde i opsætning af dit netkort, så det pensler jeg ikke ud, kun hvis du gerne vil have det.

Jeg installere altid følgende her hjemme :

Klient program til microsofts netværk

fil og udskrifts deling til microsofts netværk

NWlink Netbios

Nwlink IPX/SPX/NetBios-Kompatibel transportprotokol

NetBEUI-protokol

Internetprotokol TCP/IP

Så er der ikke noget pis nogen steder...........bruger den ene maskine den ene protokol til et eller andet så kan de altid finde ud af at snakke på en anden.....Ja jeg ved godt at det ikke er nødvendigt at gøre så meget, men det tager jo mindre end 10 minutter, og så kører det bare uden problemer overhovedet.

Er dette noget du kan bruge??
Avatar billede burningice Nybegynder
26. januar 2001 - 03:37 #5
bojohansen> Det er rigtig nok, at der ikke er noget i vejen for bare at installere alle protokollerne, så længe man sidder på sit eget lokale hjemmenetværk.
At gøre det i et stor firma med mange klienter er derimod knap så smart.
Efterhånden er hver enkelt ekstra bit du kan presse igennem dehersens kabler blevet guld værd.
Kun at køre med een protokol er et stort skridt i den rigtige retning. At bruge en protokol der samtidig er rutbar, og ikke skaber for megen støj er også en go\' idé.
Jeg anbefaler IKKE at man kører Netbui i et stort netværk. IPX/SPX skal kun køre på computere hvor det er en absolut nødvendighed. Tilbage har vi TCP/IP, og det er da også en dejlig protokol, synes i ikke ;)

Jeg kan kun give codebase ret. Har man bare sat det ordenligt op kører det som en drøm.
Avatar billede bojohansen Nybegynder
26. januar 2001 - 03:50 #6
cyberfessor >> Helt enig med dig.
Men som jeg læser det umiddelbart, så er det ikke lige netværket med et par hundrede maskiner der bare skal køre på max hastighed hele tiden. Hvis phansen kører i 100 hub eller switch, så tror jeg næppe han nogensinde vil mærke om der skulle være en lille smule støj på linien ;-)........compen skal jo også lige følge med .....

Men jo TCP/IP er en dejlig protokol, men sidder han med en modem forbindelse, så er min erfaring at det kan være et helvede at få til at køre ordentligt.
Avatar billede cc2000 Nybegynder
26. januar 2001 - 08:24 #7
mange gange skal man oprette en bruger der hedder anonymous for at man kan få adgang til en win2k maskine fra en win98/95 maskine via andre computere.
Avatar billede svein Nybegynder
26. januar 2001 - 09:48 #8
Browsing et Windows 2000 netværk fra en Win9x klient kræver følgende:
Win 9x klienterne skal være i samme Workgroup som Win2000 maskinen
Win9x maskinerne skal have min. TCP/IP installeret (i et mindre netværk er der ingen problemer med at også køre med NETbeui)
Hvis Win9x maskinerne skal komme til ressurser på Win2000 maskinen skal der oprettes en eller flere brugere på Win2000 maskinen som Win9x maskinerne skal logge på med. På Win2000 maskinen skal der oprettes shares og gives tilladelser til de brugere der er oprettet!
Der kan også være problemer med browsing hvis ikke alle maskinerne er i samme IP subnet!
Avatar billede burningice Nybegynder
26. januar 2001 - 12:51 #9
Alt det bruger problem kan også løses ved at samle hele netværket i et domain. Så skal brugerne oprettes ét sted, og der er ikke problemer for win9x at komme ind på en win2k hvis de ellers bare har lov til det.
Avatar billede hanmo Nybegynder
26. januar 2001 - 13:51 #10
En Win9x maskine kan uden problemer browse en Win2000 maskine - også i en anden workgroup.
Du skal bare sætte sikkerheden for de mapper du deler sådan at \"alle\" har rettighed til at se og læse indholdet. Så skal du ikke oprette nye brugere.
Og ja brug TCP/IP og hold dig til det.
Når du vil tilslutte din Windows 2000 maskine til en workgroup, så gå ind i \"System\" i \"Kontrolpanel\", vælg \"Network Identification\" og tryk på \"Networrk ID\".
Følg anvisningerne og skriv navnet på den workgroup computeren skal tilsluttes.

Avatar billede halifax Nybegynder
26. januar 2001 - 13:59 #11
Interessant!
Avatar billede svein Nybegynder
26. januar 2001 - 14:05 #12
hanmo>>
Det der med \"også i en anden workgroup\" må du næsten begrunde.
Og hvorfor skal den tilslutte sig en workgroup når den uden problemer kan browse fra en standard workgroup = workgroup.
Det med \"alle\" eller Everyone virker ikke!! For at lave en IPC til en Win2000 skal du være identifieret via SAMdatabasen i Win2000 og mig bekendt er \"everyone\" ikke en bruger!
Avatar billede burningice Nybegynder
26. januar 2001 - 14:25 #13
svein> Du har fuldstændig ret. Det er ikke nok at sætte sikkerheden til everyone, det er den faktisk sat til default når man laver en share.

En ting jeg kom i tanke om i forbindelse med andre computere, workgroups m.m. var browser master.
Prøv at lad een computere være browser master. Det er browser masteren der indeholder \"databasen\" over alle computerene på et netværk og det tager lige fra få minutter til MANGE minutter at lave denne fra bunden af. Hver gang en maskine starter op vil der blive lavet en election (afstemning) og den bedst egnede computer vil blive valgt.
Ved at tvinge een computer til fast at være browser master vil denne database altid være tilgængelig og skal ikke laves på ny fra bunden både i tide og utide.
Avatar billede hanmo Nybegynder
26. januar 2001 - 16:42 #14
Svein>>
Det er skam bare af ren erfaring. Jeg kørte i et blandet netværk fornyligt, med 3 Windows 2000 maskiner og 4 Win98 maskiner fordelt på to forskellige workgroups. Og der var ingen problemer med at browse Windows 2000 maskinerne fra Win98.
Og for den sags skyld heller ikke omvendt :)
Avatar billede edderkop Nybegynder
27. januar 2001 - 02:14 #15
Det ville være en fordel at vide hvor mange maskiner det drejer sig om og til hvilke formål da det er afgørende for hvilke foranstaltninger der skal fortages. Er det vennerne der skal lave spille aften er der mange ting du ikke behøver at tage hensyn til. Til vennernes lille net cafe er det ikke nødvendigt med forskellige brugere, alle kan bare logge på som default bruger \"Administrator\" derefter dele de nødvendige drev eller mapper. Er det til firmaet er det jo en anden ting. Som næsten alle skriver er tcp/ip, korekte ip adresser og subnetmask et minimum, en fælles arbejdsgruppe gør det lidt nemmere at finde ud af hvem du har forbindelse til. Vedr. master browser er det som regel den maskine der bliver startet først og det kan du selv være med til at bestemme ved at starte en win2000 pc først (Den håntere M-B\'en bedst). Der bliver da kun \"afstemning\" hvis denne maskine slukkes. Jeg ville kun bruge wins og dns hvis det er til firmaet eller i skal på nettet.
Avatar billede phansen Nybegynder
14. oktober 2001 - 21:46 #16
Tak for alle svarene..
Jeg har stadig ikke fundet en løsning..
Det er til et privat netværk bestående af typisk 20-30 computere, som sagt blandet Win9x og Win2K.

cyberfessor> Jeg har bemærket at det kan tage en evighed for browse masteren at få listen opdateret. Det er for så vidt ikke et *kæmpe* problem hvis bare det så virkede.. men det gør det ikke!!
Jeg har læst et sted at Win9x kan køre windows networking over (netbios over?) IPX, men at dette er slået fra (whatever) i Windows 2000, og at det kan give anledning til diverse problemer (en browse master bliver udvalgt på IPX netværket, som kun ser win9x maskinerne, en anden browse master bliver udvalgt på win2k netværket).

Det med at starte en windows 2000 maskine først, så den bliver browse master har vi prøvet - uden success.. Ved ikke hvorfor.. Er du sikker på, at det altid er den første, der bliver browse master??...
Desuden bliver maskinerne altid genstartet i en uendelighed - windows (begge versioner) har en kedelig tendens til altid at crashe, lige meget hvilke spil vi nu render og spiller... Vores LAN parties som regel både starter og ender med en komplet geninstallering af alle maskinerne...

Det ville ikke være noget problem for mig at sætte en ekstra maskine op til at være browse master og lign., da vi har et par stykker i overskud, hvis der er nogen der har erfaring med den slags (browse master, wins osv) må I gerne lige skrive en linie eller to :o)

(Nå ja, hvad i hulen er WINS egentlig??..)

Jeg har i øvrigt en linux maskine som også er på netværket, den har samba installeret, og den har en hel masse options (bl.a. noget med \'browse master priority\', og om den skal starte et nyt browse master valg hvis det sker at den ikke bliver valgt osv. osv.. Det ser OK ud men jeg er en dej til at få det til at virke....)

Øhm jo en sidste ting, hvad skulle det hjælpe at installere NetBEUI på alle maskinerne?

Ta-ta for now..

PS. smider lige et par ekstra point oveni, håber at det kan motivere en venlig sjæl til at komme med den perfekte løsning på problemet :O)
Avatar billede phansen Nybegynder
14. oktober 2001 - 21:50 #17
Nåja en sidste ting!!!

Hvis der er nogen der ved, præcis hvilken option man skal sætte i windows 2000 for at den skal holde op med at bede om password hver gang en anden maskine prøver at connect\'e med et brugernavn win2k maskinen ikke kender, må du meget gerne sige til!!

Møg irriterende at man ikke bare kan slå det fra!

Det ser sådan her ud på Win2K maskinerne:
Password for maskine\\IPC$:
login:
password:

og sådan her på Win9x:
Password for user \"Kasper Klein\" for maskine\\IPC$:
password:

... Lidt dumt at man i win9x ikke kan få lov at skrive et andet brugernavn..)
Avatar billede edderkop Nybegynder
15. oktober 2001 - 00:13 #18
Jeg har ikke set ordet server nogle steder, så det satser jeg på at der ikke er.Du kan slå master browser fra, så du ikke har det problem. Jeg har selv et lille netværk (95/98/2000) m. 8 pc\'ere og ingen server. Jeg bruger ip adr. fra 192.168.0.1 til 192.168.0.9 og subnet 255.255.255.0 og en fælledes arbejdsgruppe. Den eneste protokol er tcp/ip.
Jeres password problem kunne i jo løse ved at bruge samme brugernavn og password, jeg satser her på at det ikke er et offentligt netværk.
WINS er en database over netbios navne og tildelte IP adresser.
Du kan tilføje alle computernavne og IP adresser (Hvis de er faste) i LMHosts filen på samtlige maskiner \"istedet\" for WINS.
Du må gerne komme med nogle oplysninger og kommentarer til de enkelte løsninger, så er du lidt nemmere at hjælpe. :)
Avatar billede bojohansen Nybegynder
23. juni 2004 - 00:34 #19
Er det lukke tid?
Avatar billede burningice Nybegynder
25. juni 2004 - 20:35 #20
hehe :)