Avatar billede zefab Nybegynder
25. januar 2001 - 21:52 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Win.com

hvordan løser jeg dette problem: Computeren er i MSDos og siger: ”Kan ikke finde win.com og kan derfor ikke starte Windows” Nu står der C:/ og jeg aner ikke hvad jeg skal skrive/gøre!! Jeg har kigget lidt omkring i ”Eksperten” og har fundet enkelte sider, hvor win.com bliver omtalt men jeg forstår ikke et kuk af det…
Avatar billede dullerdk Nybegynder
25. januar 2001 - 22:01 #1
prøv at boot op på en start disk
Avatar billede halifax Nybegynder
25. januar 2001 - 22:01 #2
Prøv at finde ud af om du overhovedet har win.com på din disk. I dos skriver du  dir /s win.com
Det søger hele disken efter filen. Filen kan være belvet slettet, blevet ødelagt eller andet. Prøv derfor at installere Win98 (hvis du bruger den) oven i den bestående installation
Avatar billede hejjjj Nybegynder
25. januar 2001 - 22:02 #3
Jeg har lige læst om det i komputer !!!!!!!!!!!
her skriver de at du skal ind i notesblok.
Du skal finde autoexec.bat som ligger på c-drevet.
Kan du finde den???????????
Avatar billede halifax Nybegynder
25. januar 2001 - 22:06 #4
hejjj > tænk dig nu om. Zefab kan ikke komme i Notesblok, når Windows ikke kan starte.
Avatar billede codebase Praktikant
25. januar 2001 - 22:06 #5
din win.com ligger i dit c:\\windows bib.

Hvis din autoexec.bat fil er \'fucked up\' og ikke har lavet en \'genvej\' til denne sti, ved pc\'en ikke hvad det er for en fil, og skriver sådan en fejl besked.

skriv fra c:\\ roden:
cd windows [enter]
win.com [enter]

tryk F8 under opstart, og start windows i fejlsikker tilstand.
Når den er oppe igen, så prøv at genstart maskinen.

-codebase
Avatar billede dullerdk Nybegynder
25. januar 2001 - 22:06 #6
niks det skal man nok ikke gøre da det ødelægge en hel del andet.
Avatar billede codebase Praktikant
25. januar 2001 - 22:09 #7
--> hejjjjj *GGGGGGGGG*

har mødt folk, der tror at alt forgår i windows, og aldrig har hørt om DOS *VVV*

--  sorry, kunne ikke \'dy\' mig!
Avatar billede codebase Praktikant
25. januar 2001 - 22:10 #8
--> dullerdk  hvad snakker du om ???
Avatar billede hejjjj Nybegynder
25. januar 2001 - 22:12 #9
halifax>> nåååååå ja det kan der da godt være noget om, :0)    men han kan vel også finde filen i dos. Han skal skrive navnet på en af PATH filerne som han nok mangler ????????
Avatar billede dullerdk Nybegynder
25. januar 2001 - 22:12 #10
jeg troede faktisk det var et andet spørgesmål jeg svarede på.
SORRY
Men min ide med startdisken plejer da at virke!!
Avatar billede hejjjj Nybegynder
25. januar 2001 - 22:15 #11
codebase>>>
Helt iorden, det er ikke meget jeg arbejder i dos, kun når jeg programmere i java og det bliver det minder og mindre af.
Avatar billede halifax Nybegynder
25. januar 2001 - 22:18 #12
Nu skriver zefab ikke hvilken version af Win9x der bruges. Win98 har fx ikke brug for en autoexec.bat hvis der ikke skal loades specifikke dos-drivere. Men forsøget med at angive en PATH kan da prøves. Stå i Dos og skriv
edit autoexec.bat  se om der er en linie med path. Hvis ikke lav en ny linie så her
path=c:\\windows    gem filen, afslut edit og prøv at genstarte.
Avatar billede zefab Nybegynder
25. januar 2001 - 22:21 #13
OK! Jeg fik et par interessante løsninger, som jeg lige vil prøve ad... Computeren er en 10 minuters gang herfra, så jeg logger lige af :-)
Det er Win 95 (!!)
Avatar billede hejjjj Nybegynder
25. januar 2001 - 22:22 #14
Ja, det var jo det jeg ville have han til og om lige win98 ikke har brug for autoexec.bat......
ja ser du det aner jeg jo ikke noget om ?????
Avatar billede codebase Praktikant
25. januar 2001 - 22:25 #15
--> duller *GGGG*
luk sluk, smid en floppy i maskinen .....

the easy way.......

og hvad så når det ikke virker med \"Windows Startdiskette\" som man jo har skrevet på den label der på disken, vel og mærke hvis man nu har gjort som Microsoft fortæller en man skal gøre !! hehe....
Avatar billede zefab Nybegynder
26. januar 2001 - 00:02 #16
Ka’ ikke finde ud af det…. Har lyst til at smide computeren ud af viduet
--> Halifax: der er en masse forskellige PATH under autoexec.bat (bl.a. path=C:\\DMI; C:\\windows; C:\\windows/command…). Det er henvisninger til byer i Rusland for mig!
--> codebase: når jeg taster win.com under c:\\ cd windows, får meddelelsen: ”Forkert kommando”
Jeg troede der var en simpel løsning på det… aber det er jo Windows 95. Jeg tror jeg dropper ideen med at programmere i MSDos. Måske skulle jeg geninstallere det hele from scratch?
Avatar billede halifax Nybegynder
26. januar 2001 - 00:32 #17
Det er ok at der kan stå flere ting i linien med path
Troede eller du havde fået løst dit problem eftersom du akcepterede svar fra codebase!!!
Løs det ved at installere Win95 oven i din bestående installation, som jeg tidl. foreslog.
Avatar billede zefab Nybegynder
26. januar 2001 - 03:00 #18
--> Halifax: Jeg kom vist til at give mine point væk lidt for hurtigt... hmmm.
Jeg giver dig 60 points (eller mere hvis det er muligt) hvis du kan fortælle mig, hvordan man \"installerer Win95 i MsDos\" skridt for skridt (à la PC for Dummies)uden at jeg mister mine gamle filer. Jeg aner ikke hvordan opretter startdisketter eller om det overhovedet er nødvendigt...
Et bi-spørgsmål: hvordan lukker man ned for computeren i MsDos. Jeg slukker bare for lortet, men det er jo ikke sundt for computeren... Argh! Somebody help me!!
Avatar billede halifax Nybegynder
26. januar 2001 - 13:22 #19
Jeg antager du har Win95 på din pc og at det er installeret i c:\\windows og at Dos ligger i biblioteket c:\\windows\\command (=det kaldes Dos-biblioteket under Windows). Jeg antager også at din pc starter op i Dos (fordi den ikke kan finde filen win.com). Dvs at når den har bootet, står du med en dos-prompt således c:\\ - Skriv lige et indlæg om ovenstående er korrekt??
Dernæst skal vi finde ud af om du kan få kontakt til dit cd-rom drev (antager du har et sådant og har en Win95 installations cd-rom??) Antager også at din cd-rom drev har betegnelsen drev D
Fra c:\\ skriver du nu: cd d: tryk <Enter> Din promt skulle nu gerne vise d:\\  Gør den det?
Hvis den gør skal du have Win95 cd-rom\'en i drevet og så skriver du install tryk <ENTER> og installationen skulle starte med at install Windows oven i den eksisterende installation i c:\\Windows - og du får ikke noget ødelagt på din harddsik.
Hvis ikke har du ikke kontakt til cd-rom drevet.
Hvis ikke skal der skabes kontakt via indlæsning af cd-rom driveren i config.sys og autoexec.bat. Det bliver en længere forklaring som er nemmere at klare via e-mail, evt. telefon. Skriv din e-mail adresse her på siden, evt dit tlf.nr.
Avatar billede dullerdk Nybegynder
26. januar 2001 - 13:38 #20