Avatar billede cobweb Nybegynder
24. januar 2004 - 00:06 Der er 5 kommentarer

disk usage ?

Hej!

Nogen der kan hjælpe med en kommando som "du -h", som viser diskforbruget for indholdet i en mappe målt i MB eller KB - men hvor listen er sorteret således at den disk forbruget for alle mapperne og subdirectories - uden at vise hver enkelt subdirectory særskilt.

Eksempel på du -h :

4.0k    ./lars/noget
20k    ./lars/docs
80k    ./lars/ftp
24k    ./lars/mail2
8.0k    ./lars/enfil
12k    ./lars/edit
4.0k    ./lars/Mail
4.0k    ./lars/tmp
154k    ./lars

hvor det jeg bare har brug for er et samlet forbrug for ./lars og alle undermapper.

Jeg har brug for dette, for at kunne udskrive en samlet liste, over hvor meget hver enkelt mappe i /home fylder.

Håber nogen kan hjælpe med dette !

Takker

--
Thomas Frederiksen
Avatar billede dmcn Praktikant
24. januar 2004 - 00:16 #1
n0rm@sif:/backups$ du --help
Usage: du [OPTION]... [FILE]...
Summarize disk usage of each FILE, recursively for directories.

Mandatory arguments to long options are mandatory for short options too.
  -a, --all            write counts for all files, not just directories
      --apparent-size  print apparent sizes, rather than disk usage; although
                          the apparent size is usually smaller, it may be
                          larger due to holes in (`sparse') files, internal
                          fragmentation, indirect blocks, and the like
  -B, --block-size=SIZE use SIZE-byte blocks
  -b, --bytes          equivalent to `--apparent-size --block-size=1'
  -c, --total          produce a grand total
  -D, --dereference-args  dereference FILEs that are symbolic links
  -h, --human-readable  print sizes in human readable format (e.g., 1K 234M 2G)
  -H, --si              likewise, but use powers of 1000 not 1024
  -k                    like --block-size=1K
  -l, --count-links    count sizes many times if hard linked
  -L, --dereference    dereference all symbolic links
  -m                    like --block-size=1M [deprecated]
  -S, --separate-dirs  do not include size of subdirectories
  -s, --summarize      display only a total for each argument
  -x, --one-file-system  skip directories on different filesystems
  -X FILE, --exclude-from=FILE  Exclude files that match any pattern in FILE.
      --exclude=PATTERN Exclude files that match PATTERN.
      --max-depth=N    print the total for a directory (or file, with --all)
                          only if it is N or fewer levels below the command
                          line argument;  --max-depth=0 is the same as
                          --summarize
      --help    display this help and exit
      --version  output version information and exit

SIZE may be (or may be an integer optionally followed by) one of following:
kB 1000, K 1024, MB 1000*1000, M 1024*1024, and so on for G, T, P, E, Z, Y.

Report bugs to <bug-coreutils@gnu.org>.
n0rm@sif:/backups$

Prøv derfor med: du -hs
Du kan også prøve at stå i /home og skrive: du -h --max-depth=1
Avatar billede cobweb Nybegynder
24. januar 2004 - 10:11 #2
Hej!

Jeg forsøgte med du -hs eller du -h -s  men desværre uden held - der sker ingenting. Maskinen står bare og tænker, og kommer ikke med noget output, lige meget hvor længe jeg venter.

Den anden du -h --max-depth=1 har jeg tidligere forsøgt. Her bliver 3 af de mange directories listet (der er vel 500 mapper som skulle vises). Igen kommer den ingen fejl, men maskinen kommer ikke med mere output end størrelsen på de samme 3 mapper, lige meget hvor længe jeg venter.

Nogen som har andre ideer ??

--
Thomas Frederiksen
Avatar billede oz2kas Nybegynder
24. januar 2004 - 19:26 #3
Denne linie skulle kunne gøre det, hvis jeg har forstået det rigtigt:
du -ks *|sort -n
Avatar billede oz2kas Nybegynder
24. juni 2004 - 18:01 #4
Kommet videre?
Avatar billede broegaard Nybegynder
20. februar 2008 - 20:51 #5
"du -hs" tager bare lang tid.