Avatar billede winerror Nybegynder
22. januar 2004 - 13:19 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Flash samemn med ASP

Hejza alle sammen jeg tænkte på at lave noget banner haløj men ved ikke lgie hvor dan jeg få mit ASP og FLASH til at worke sammen

Fx vis jeg fra en database har

overskrift
text
tilbud

er der så nogen der kender nogen sider til totruils til hvor dan jeg kan få texten fra database til at blive smidt ind i min flash fil ? alså så jeg hele tiden bare kan ænder texten i flash online bare ved at tilføje noget nyt text pris osv ?
Avatar billede winerror Nybegynder
22. januar 2004 - 13:49 #1
jeg kom lgie i tanke om at jeg også har et Sti i databasen til det billede jeg ska bruge til bagground
Avatar billede zetto Nybegynder
22. januar 2004 - 14:00 #2
det burde ingen tvivl virke! har selv prøvet engang, og det virkede fint!
Avatar billede pyroman Nybegynder
22. januar 2004 - 18:34 #3
Uha - hvis du kan bare en lille smule asp eller php burde det ikke være noget problem.
I flash kan du hente og sende variabler med dette script:

mineVars = new LoadVars();
mineVars.load("mitScript.asp");
mineVars.onLoad = function(success){
  if(success){
    trace("overskud: "+this.overskud);
    trace("text: "+this.text);
    trace("tilbud: "+this.tilbud);
  }else{
    trace("Failed to load variables");
  }

og sende med:

mineVars.send("mitScript.asp");
Avatar billede winerror Nybegynder
22. januar 2004 - 20:02 #4
hmmm ja oki men hvor ska det script lige hene i flash da ??
Avatar billede pyroman Nybegynder
22. januar 2004 - 20:18 #5
mineVars = new LoadVars();
mineVars.onLoad = function(success){
  if(success){
    trace("overskud: "+this.overskud);
    trace("text: "+this.text);
    trace("tilbud: "+this.tilbud);
  }else{
    trace("Failed to load variables");
  }

Dette skal ligge i hovedtidsliniens første frame:
Når du så vil hente variabler fra et script henter du dem med denne kode:

mineVars.load("mitScript.asp");

Når variablerne så er hentet (ved success=true) så kan du som fx i dette eksempel udskrive variablerne til output'en. Men du kan fx også vise dem i et tekstfelt.
Variablerne ligger i _root.mineVars som er et specielt objekt (ligesom et movieclip).

når du vil sende variabler kan du bruge samme objekt eller oprette et nyt:

mineVars = new LoadVars();
mineVars.overskrift = "geden brutus";
mineVars.text = "tuba er godt";
mineVars.tilbud = "20 tons tun - 3,95 kr";

og sender den med:

mineVars.send("mitScript.asp");
Avatar billede winerror Nybegynder
22. januar 2004 - 20:23 #6
oki hmm hvad bruges (  mineVars = new LoadVars();  ) til og hvor dan bruges jeg den fra databasen ! seriøst er lidt lost her :) hi hi

alså

mineVars = new LoadVars();
mineVars.onLoad = function(success){
  if(success){
    trace("overskud: "+this.overskud);
    trace("text: "+this.text);
    trace("tilbud: "+this.tilbud);
  }else{
    trace("Failed to load variables");
  }

ska i det første frame ! men hvordan gør jeg det ? er heller not så god til flash i nu :) men sku bruge denne her funktion til et site :)

når den code er smidt ind i den første frame på en eller anden måde ska jeg fx lave filen flash.asp og indsætte den her code ?

mineVars = new LoadVars();
mineVars.overskrift = "geden brutus";
mineVars.text = "tuba er godt";
mineVars.tilbud = "20 tons tun - 3,95 kr";

hvad er mineVars.send("mitScript.asp"); til ?? den fattere jeg ik lige helt ! hmm kender du ikke et elelr andet sted man kan få et eks på det eller kan du lave et eks ?
Avatar billede pyroman Nybegynder
22. januar 2004 - 20:42 #7
Den kode jeg har skrevet er kun til brug i Flash...

Jeg kender ikke så meget til serverside scripts og overhovedet ikke ASP, kun en meget lille smule til PHP, og det er ikke nok til at kunne lave database-kald

Men jeg kan godt prøve at finde nogle eksempler...
Avatar billede winerror Nybegynder
22. januar 2004 - 20:46 #8
oki ville være kanont :D da jeg ikke slf er prof til værken flash eller asp :) kan nemmer finde ud af photoshop :)
Avatar billede pyroman Nybegynder
22. januar 2004 - 21:01 #9
Hvis du ikke har lavet noget af dette før vil jeg råde dig til lige at sætte dig lidt mere ind i det først...
Når du kommer lidt igang skal du vælge hvilken database du vil bruge. Jeg vil foreslå dig mySQL da den er gratis og god. Herefter skal du vælge hvilket server-side sprog du vil bruge: PHP eller ASP - og her vil jeg råde dig til at bruge PHP - da det er gratis og de fleste servere har det...
Og nu kan vi gå igang:

http://www.flashkit.com/tutorials/Backend/mySQL_an-Jeffrey_-635/index.php
http://www.flashfaq.dk/spg.asp?faq=14
http://www.eksperten.dk/spm/393459

Og der er meget mere på eksperten - bare søg på flash katergorien eller i PHP eller ASP kategorein - du finder ALT!!!
Avatar billede winerror Nybegynder
22. januar 2004 - 21:03 #10
ska så siges det er til en kune derfor det skal være i asp :) og ja vis jeg selv skyuvelge ville det også blive i php da jeg selv coder maget php men dog også lidt asp :D
Avatar billede pyroman Nybegynder
22. januar 2004 - 21:09 #11
hmm ok - jamen hvis du kan lave et db kald i asp og printe variablerne - så burde det ikke være noget problem - så er det kun min kode du skal have styr på!!
Skal du også sende til asp'en for at gemme i db'en??
Avatar billede winerror Nybegynder
22. januar 2004 - 21:11 #12
jepper pointen i det netop at med en admin side kan vise tilbud på siden i et flsh banner som er på siden men som er styrte fra fx asp :)
Avatar billede pyroman Nybegynder
22. januar 2004 - 21:18 #13
oki...

Jo klik på allerste første frame i hovedtidslinien og åbn dit actions-panel/vindue.
Og her i actionsvinduet fyrer du denne kode ind:

mineVars = new LoadVars();
mineVars.load("mitScript.asp");
mineVars.onLoad = function(success){
  if(success){
    trace("overskud: "+this.overskud);
    trace("text: "+this.text);
    trace("tilbud: "+this.tilbud);
  }else{
    trace("ASP sucks");
  }

alle dine variabler fra ASP'en bliver hentet ind i objektet "mineVars". Der hvor der står tre "trace()" kan du sætte noget anden kode - fx noget der smider teksten fra ASP'en i tekstfelter...
Avatar billede winerror Nybegynder
31. januar 2004 - 17:54 #14
fx vis det nu også sku ha værte til php så er en variable til php $navn så sku jeg bare skrive trace("$navn" +this.navn);

???
Avatar billede winerror Nybegynder
20. februar 2004 - 08:35 #15
hmm fattere igen ting !! så lukker dettet spg