Avatar billede kjoelby Nybegynder
22. januar 2004 - 12:57 Der er 34 kommentarer og
2 løsninger

Periode med brugte dage

Jeg skal bruge et skema hvor man indtaster periode for startdato og slutdato for ansatte f.eks:
Kim : 05-01-04 til 20-01-04. 16 dage
Kaj : 09-01-04 til 17-01-04. 09 dage
Per : 15-01-04 til 22-01-04. 08 dage
osv.
Man skal kunne søge en periode f.eks. 01-01-04 til 20-01-04. og få at vide hvor mange mandedage der er brugt i denne periode(1 uge= 7 mandedage).

Jeg vil meget gerne have sendt et excel-ark med opstilling til uffe@kjoelby.dk hvis det er muligt, da jeg ikke er nogen nørd til excel ;o)
Avatar billede fcs Novice
22. januar 2004 - 13:01 #1
Jeg går i gang med det samme - giv mig lige fem minutter ;o)
Avatar billede fcs Novice
22. januar 2004 - 13:02 #2
Ups, hvad er det lige du mener med at søge? Skal man kunne slå noget op eller hvad?
Avatar billede kabbak Professor
22. januar 2004 - 13:04 #3
DUtrækker de 2 datoer fra hinanden  og formaterer cellen som tal
Avatar billede kabbak Professor
22. januar 2004 - 13:08 #4
hvis du har fra dato i A1 og til dato i B1

hvis begge dage er inklusiv
Så er C1 =(B1-B2)+1

hvis ikke
Så er C1 =(B1-B2)

og formater C1 som tal
Avatar billede fcs Novice
22. januar 2004 - 13:11 #5
Regneark sendt ;o)
Avatar billede kjoelby Nybegynder
22. januar 2004 - 13:11 #6
Ja, det kan jeg godt finde ud af ;) men det er værre når jeg skal søge en tilfældig periode som jeg beskriver herover...
Avatar billede kabbak Professor
22. januar 2004 - 13:11 #7
Sludder sådan
hvis du har fra dato i A1 og til dato i B1

hvis begge dage er inklusiv
Så er C1 =(B1-A1)+1

hvis ikke
Så er C1 =(B1-A1)

og formater C1 som tal
Avatar billede fcs Novice
22. januar 2004 - 13:14 #8
Alle løsninger skal jo være tilgængelige for brugerne, så sig til hvis der er andre der vil have regnearket tilsendt ;o)

Ok, det er altså søgningen der er problemet - det kunne du jo have sagt fra starten ;o) Du vil altså have at man indtaster en periode og så skal arket tælle sammen hvormange dage kim, Per, etc. har brugt i den periode? Er det korrekt forstået?
Avatar billede kjoelby Nybegynder
22. januar 2004 - 13:15 #9
Man skal kunne indtaste en periode f.eks. 15-01-04 til 22-01-04. og få at vide hvor mange mandedage der er brugt i denne periode...
Avatar billede kjoelby Nybegynder
22. januar 2004 - 13:17 #10
Ja, det korrekt forstået...
Avatar billede fcs Novice
22. januar 2004 - 13:19 #11
OK - så bliver jeg nok nødt til at melde pas. Sorry.
Avatar billede janvogt Praktikant
22. januar 2004 - 13:37 #12
Kjoelby> Fik du løst det?
Jeg har lavet et eksempel, som viser, hvordan du kan løse dit problem.

Hvis jeg altså har forstået det rigtigt, så lyder opgaven på, at finde, hvor mange dage to datointervaller har tilfælles. Er det korrekt?
Avatar billede kjoelby Nybegynder
22. januar 2004 - 13:52 #13
Ja, jeg tror det er korrekt.
Du må gerne prøve at sende det til mig.
Avatar billede bak Seniormester
22. januar 2004 - 14:47 #14
Indsæt denne makrofunktion.
ved siden af dine start - slut tidspunkter skriver du
=DateInterval(startcelle, slutcelle, nedre grænse, øvre grænse)

=DatoInterval(A2;B2; $F$1;$G$1)
grænserne er indsat i F1 og G1
Denne formel kopierer du bare nedad og lægger alle dagene sammen tilsidst.

Public Function DateInterval(StartTime As Long, EndTime As Long, LowerLimit As Long, UpperLimit As Long)
    DateInterval = 0
    If StartTime > EndTime Then Exit Function
    If StartTime > UpperLimit Then Exit Function
    If EndTime < LowerLimit Then Exit Function
    If StartTime < LowerLimit Then StartTime = LowerLimit
    If EndTime > UpperLimit Then EndTime = UpperLimit
    DateInterval = EndTime - StartTime
End Function
Avatar billede janvogt Praktikant
22. januar 2004 - 15:35 #15
Ok, så skulle det være sendt.
Avatar billede janvogt Praktikant
22. januar 2004 - 15:45 #16
Bak, det kan gøres uden VBA :-)

=ROWS(INDIRECT("a"&C5&":a"&D5) INDIRECT("a"&C6&":a"&D6))
Avatar billede kjoelby Nybegynder
22. januar 2004 - 16:11 #17
Jeg har ikke modtaget noget fra dig JanVogt... er du sikker på at det er sendt.
Jeg forstår ikke hvor og hvordan man indsætter en makrofunktion ;-(
Avatar billede janvogt Praktikant
22. januar 2004 - 16:18 #18
Jeg har sendt den til uffe@kjoelby.dk
Prøv at tjekke igen ....
Avatar billede kjoelby Nybegynder
22. januar 2004 - 16:28 #19
Jeg har ikke fået den,kan du ikke prøve at sende den igen.
Avatar billede janvogt Praktikant
22. januar 2004 - 16:35 #20
Sendt igen.
Avatar billede kjoelby Nybegynder
22. januar 2004 - 17:09 #21
Jeg har modtaget den, Tak.
Men det var ikke helt det jeg tænkte på.
Først indtaster jeg en periode for startdato og slutdato for ansatte f.eks:
Kim : 05-01-04 til 20-01-04. 16 dage
Kaj : 09-01-04 til 17-01-04. 09 dage
Per : 15-01-04 til 22-01-04. 08 dage
osv.
Derefter skal der være 2 søgefelter: 1)søgestartdato. 2)søgeslutdato.
Så får man et resultat som viser hvor mange mandedage der er brugt i denne periode(1 uge= 7 mandedage).
Derudover skal jeg vide om jeg er i + eller - med mandedage, jeg skal bruge 11 mandedage pr. dag...
Lyder det meget inviklet, jeg vil gerne give flere point for at få det løst ;o)
Avatar billede bak Seniormester
22. januar 2004 - 21:51 #22
Du er s.. for smart, Jan.
Jeg kan ikke engang lige gennemskue hvorfor den virker så godt :-)
Avatar billede bak Seniormester
22. januar 2004 - 22:00 #23
Så, nu tror jeg alligevel det lykkedes at gennemskue den :-)
Den omformer datoerne til rækker og tæller de rækker der "intersecter"
Troede ikke man kunne gøre det med rækker, kun med sum
Bravo, bravo Jan. Stor ros herfra...
Avatar billede bak Seniormester
22. januar 2004 - 22:09 #24
Avatar billede janvogt Praktikant
23. januar 2004 - 08:43 #25
Kjoelby> Jeg tror nu måske nok, at vi allgevel har fat i det rigtige.
Hvis du lige sender dit ark, skal vi få det helt på plads.
janvogt@esenet.dk

Tak for roserne bak :-) Din kode er nu heller ikke helt "ueffen".
Du har ret. Det er det lille mellemrum mellem de to områder, der gør forskellen.
Egentlig meget sjælden man i Excel bruger intersektion på denne måde.
Avatar billede janvogt Praktikant
23. januar 2004 - 08:45 #26
Kjoelby> Se forøvrigt baks udmærkede eksempel.
Avatar billede kjoelby Nybegynder
23. januar 2004 - 13:21 #27
Mange tak for formularen,
Jeg har kun en lille rettelse som i kan se på denne adresse: http://www.bruno.dk/datointerval.xls
Jeg har lavet 90 tomme rækker som man kan fylde i, men de bliver registreret som 1 dag pr. stk. Og så bliver slut dato: 20 talt med i Jan Vogt Formel...Kan det ændres ?
Jeg skal lige nævne at bak`s formel skriver #navn? i række 5 - 10 - 11 hvis man ikke har rettighed til at læse macro, så derfor er det fint med begge formler.

Jeg vil forhøje point til 200 og fordele mellem jer, men der sker ikke noget når jeg klikker på "100 point fra kjoelby"!!!
Avatar billede bak Seniormester
23. januar 2004 - 14:52 #28
prøv at ændre Jan formel til

engelsk:
=ROWS(INDIRECT("a"&B3+1&":a"&C3+1) INDIRECT("a"&$H$2+1&":a"&$I$2+1))
dansk:
=RÆKKER(INDIREKTE("a"&B3+1&":a"&C3+1) INDIREKTE("a"&$H$2+1&":a"&$I$2+1))

dette burde tage højde for at cellerne kan være blanke
Avatar billede kjoelby Nybegynder
23. januar 2004 - 16:12 #29
Det virker fint, hvad med de tomme rækker der bliver registreret som 1 Tid pr. stk...
Se ændring: http://www.bruno.dk/datointerval.xls

Hvorfor kan jeg ikke ændre point...
Avatar billede kjoelby Nybegynder
23. januar 2004 - 16:32 #30
Så fandt jeg den point knap, det var bare menuen funktioner til venstre som var lukket..
Avatar billede kjoelby Nybegynder
23. januar 2004 - 16:35 #31
UPS. de 100 point gik til fcs, kan du ikke give dem videre til bak!!!
Avatar billede bak Seniormester
23. januar 2004 - 19:49 #32
sæt denne formel ind på dine takstdage. Hvis en af de 2 datoer er blank eller 0 bliver resultatet også 0

=HVIS(OG(C2>0;B2>0);C2+1-B2;0)
Avatar billede kjoelby Nybegynder
24. januar 2004 - 12:10 #33
Så er den bare OK...
Tusind tak for hjælpen, jeg regner med at fcs giver de 100 point < som han fik tildelt ved en fejl > videre til bak.
Avatar billede fcs Novice
25. januar 2004 - 17:13 #34
Bak>> Du kan hente dem her: http://www.eksperten.dk/spm/456762 ;o)
Avatar billede bak Seniormester
25. januar 2004 - 18:14 #35
tak
Avatar billede kjoelby Nybegynder
27. januar 2004 - 17:03 #36
Jeg mangler en formel der beregner indextal.
Se mere på spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/457713