Avatar billede ehlern Nybegynder
21. januar 2004 - 11:01 Der er 7 kommentarer

Lommeregner med visning/print af selve beregningen

Er der nogen der kender en lommeregner der kan downloades, som kan vise/printe selve beregningen.  Lidt ligesom i lommeregner med tællestrimmel, hvor man kan se selve udregningen?
Avatar billede nmh Nybegynder
21. januar 2004 - 11:19 #1
Hvor avanceret skal den være?
Avatar billede ehlern Nybegynder
21. januar 2004 - 11:35 #2
Den behøver ikke at være særlig avanceret.  Faktisk ikke væsentligt flere funktioner end i den alm. lommeregner der følger med windows.    Det er blot muligheden for at se + printe udregningen jeg savner.
Avatar billede nmh Nybegynder
21. januar 2004 - 11:51 #3
Her er en simple regnemaskine, der gemmer alle udregninger i et tekstområde.
Hvis du i indtastningsfeltet skriver et regneudtryk og trykker på udregn, vil regneudtrykket efterfulgt af et lighedstaegn og resultatet blive skrevet ned i tekstområdet. Sådan kan du fortsætte.
hvis du f.eks. skriver 1+2*3 skrives

1+2*3=7 i tekstfeltet

Du kan faktisk skrive store regneudtryk ind.
f.eks. (1+2*7)/5 og resultatet bliver 3.
sqr(16) er kvadratroden af 16 og det bliver 4.

Denne simple version kan uden vanskelighed udbygges til noget mere avanceret.
Nedenstående linier skal hentes ind i notepad.exe og gemmes som en fil med navnet regnemaskine.htm.
Hvis du klikker på den vil din browser starte og nu er regnemaskinen
i gang. Det kræver,at du bruger Internet Explorer som browser.
Avatar billede nmh Nybegynder
21. januar 2004 - 11:52 #4
<html>
<script language=VBscript>
option explicit
sub udregn
  dim x
  x=ind.value
  txt.value=txt.value & x & "=" & eval(x) & VBCrLf
  ind.value=""
  ind.focus()
end sub
</script>
<body>
<h1>En simpel regnemaskine</h1>
<input type=text name=ind size=30>
<input type=button value="Udregn" onClick="Udregn"><p>
<textarea cols=30 rows=20 name=txt></textarea>
</body>
</html>
Avatar billede nmh Nybegynder
21. januar 2004 - 12:20 #5
Hvis du f.eks. ønsker, at du hele tiden kan lægge dit nye tal til de gamle, så total-værdien hele tiden vises, kan den komme til at ligne en gammeldags strimmelregner.
Hvad kunne du tænke dig?
Avatar billede nmh Nybegynder
21. januar 2004 - 12:31 #6
Hvis man vælger at udskrive siden, vil man kun få de første 20 liner i teksområdet udskrevet. Hvis man markerer alt i tekstområdet, kan man kopiere ind i klippebordet og få det ind o word eller notepad til videre behandling eller til udskrift.
Avatar billede ehlern Nybegynder
04. februar 2004 - 20:40 #7
Jeg er altså ude efter et brugervenligt program?