Avatar billede doktor Nybegynder
19. januar 2004 - 15:07 Der er 17 kommentarer og
3 løsninger

Omvendte engelske datoer

I en form udfylder jeg dato via en kalender, og vælger for eksempel 10. januar 2004. Når denne dato benyttes i engelske breve (for formatet 10 January 2004 skal bruges) laves det om til 1 October 2004. Hvis dagen er større end 12 bevares den korrekte dato.

Jeg er ikke sikker på hvor jeg skal starte.
Avatar billede powerade Nybegynder
19. januar 2004 - 15:10 #1
Det er fordi du skriver tallene i forkert rækkefølge...
Du skriver 01-10-04 i formodning om at der er DD-MM-ÅÅ, men engelsk format er MM-DD-ÅÅ måned dag år... derfor ska du du skrive 10-01-04 for at få den rigtige.. ;o)
Avatar billede powerade Nybegynder
19. januar 2004 - 15:13 #2
Hov der var jeg lige for hurtig... læste ikke dit spørgsmål ordentligt... Du skriver jo at du vælger en dato ikke taster.. Beklager..
Avatar billede rvm Nybegynder
19. januar 2004 - 15:33 #3
Du har en del åbne spørgsmål. Lukker du lige nogle af dem?
Avatar billede mugs Novice
19. januar 2004 - 17:29 #4
Kontroller Regionale indstillinger for dato / tid i kontrolpanelet.
Avatar billede doktor Nybegynder
20. januar 2004 - 10:19 #5
Kan man ikke gøre det uden at pille ved kontrolpanelet?
Avatar billede rvm Nybegynder
20. januar 2004 - 12:33 #6
Du får et svar når du har gjort noget ved dine åben spørgsmål *S*
Avatar billede rvm Nybegynder
23. januar 2004 - 07:49 #7
Den form du indsætter datoen i, er det et formularfelt eller er det en dialogboks?
Avatar billede doktor Nybegynder
23. januar 2004 - 14:24 #8
Dialogboks.
Avatar billede rvm Nybegynder
23. januar 2004 - 14:43 #9
Er det i dialogboksen du har problemet eller er det ved indsættelse i dokumentet
Avatar billede doktor Nybegynder
26. januar 2004 - 11:13 #10
Når man i dialogboksens kalenderfunktion vælger en dato, hvor dagen <= 12 laver den måneden om til dagen i dokumentfeltet, som i eksemplet i åbningsspørgsmålet.

Dokumenfeltet hedder således: {DOCPROPERTY "Dato" \@ "d MMMM YYYY" \* MERGEFORMAT}
Avatar billede rvm Nybegynder
27. januar 2004 - 09:57 #11
Jeg har haft samme problem og løste det ved at indsætte et formularfelt af typen Dato og spørge på om det er engelsk eller dansk dato og så kører nedenstående makro:

Select Case strSprog
    Case "DK"
        'Sætter sprog til dansk
        Selection.WholeStory
        Selection.LanguageID = wdDanish
        Selection.NoProofing = False
        Application.CheckLanguage = True

        'Formaterer dato til dansk dato
        If ActiveDocument.Bookmarks.Exists("Dato") = True Then

            Selection.GoTo What:=wdGoToBookmark, Name:="Dato"
            With Selection.FormFields(1)
                .Name = "Dato"
                .Enabled = False
                With .TextInput
                    .EditType Type:=wdCurrentDateText, Default:="", Format:= _
                        "d. MMMM yyyy"
                    .Width = 0
                End With
        End If

    Case "UK"
        'Sætter sprog til engelsk
        Selection.WholeStory
        Selection.LanguageID = wdEnglishUS
        Selection.NoProofing = False
        Application.CheckLanguage = True

        'Formaterer dato til engelsk dato
        If ActiveDocument.Bookmarks.Exists("Dato") = True Then
            Selection.GoTo What:=wdGoToBookmark, Name:="Dato"
            With Selection.FormFields(1)
                .Name = "Dato"
                .Enabled = False
                .OwnStatus = False
                With .TextInput
                    .EditType Type:=wdCurrentDateText, Default:="", Format:= _
                        "MMMM d, yyyy"
                    .Width = 0
                End With
        End If
End Selec
Avatar billede doktor Nybegynder
27. januar 2004 - 14:59 #12
Nu er mine skabeloner enten danske eller engelske.
Jeg kunne vel bruge f.eks. dokumentets brugerdefinerede egenskaber, og her betegnelsen 'sprog' til at beskrive om det er tale om DK eller UK, så jeg ikke behøver at spørge brugeren.
Avatar billede rvm Nybegynder
27. januar 2004 - 15:04 #13
Når jeg skrive "spørge", så mener jeg bare: "finde ud af, hvilke sprog der skal vælges" :-)

Og du har ganske ret - det vil være helt naturligt at vælge at sætte dokumentets brugerdefinerede egenskab "sprog" til f.eks. DK eller UK, når du allerede ved det.
Avatar billede doktor Nybegynder
30. januar 2004 - 13:46 #14
Det er egentlig lidt skummelt. Alle de engelske skabeloner, vi har ændret fra at hedde f.eks. "January 30, 2004" til "30 January 2004" står nu som "January 30, 2004" til trods for at feltet hedder sådan:
{DOCPROPERTY "Dato" \@ "d MMMM YYYY" \* MERGEFORMAT}
Avatar billede rvm Nybegynder
02. februar 2004 - 10:22 #15
Betyder det at det nu virker?
Avatar billede doktor Nybegynder
02. februar 2004 - 14:43 #16
Nej, men at jeg ikke har haft tid til at teste.
Avatar billede doktor Nybegynder
09. februar 2004 - 12:20 #17
I DOCPROPERTY står dato som tekst og ikke Date.
Avatar billede rvm Nybegynder
09. februar 2004 - 12:28 #18
Jeg har slet ikke en DOCPROPERTY, der hedder "Dato" hmmm

Kan jeg få din kode at se? Så kan jeg måske bedre gennemskude det..

Har du testet mit forslag til løsning?
Avatar billede rvm Nybegynder
18. maj 2004 - 08:57 #19
Fik du svar på dit spørgsmål?
Avatar billede doktor Nybegynder
03. august 2004 - 15:35 #20
Det fungerer tilsyneladende på XP maskiner.