Avatar billede ducks Nybegynder
18. januar 2004 - 15:13 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan kommer man igang med XML og XHTML

Hvis jeg har planer om at lave et større site, vil det så være lettere at håndtere og lettere at opdatere hvis man bruger XML og XHTML?
Jeg ved ikke helt, hvad det er der er så meget bedre ved dem, jeg har bare lagt mærke til her på det seneste at flere og flere er begyndt at validere XHTML og XML har jeg tidligere hørt at det skulle være godt at arbejde med.

Så vil gerne høre fra jer, hvis i har noget at sige om disse to sprog og vil meget gerne have nogle links til hvor jeg kan lære dem, for det må kunne gøres lettere end at læse 50 sider, når man allerede har et godt kendskab til HTML og CSS og har arbejdet meget med det, samt ASP (hvis det har noget at sige).
Avatar billede arne_v Ekspert
18. januar 2004 - 15:20 #1
Avatar billede arne_v Ekspert
18. januar 2004 - 15:22 #2
XML er en fremragende standard.

Men p.g.a. al den omtale XML får, så er der også en del som bruger XML
til ting, hvor det ikke er egnet, så overvej præcist hvad du opnår
ved at bruge XML.

Ovenstående er ikke med henblik på XHTML - det kan man sagtens argumentere
for. Det er brug af custom XML filer til data jeg snakker om.
Avatar billede ducks Nybegynder
18. januar 2004 - 15:33 #3
Nu har jeg ikke rigtig noget kendskab til XML  eller XHTML, har bare hørt det skulle være lettere. Men jeg går da altid efter performance og standarderne :) - Men især hvis man har et stort site, skulle det kunne være med til at få det til at køre bedre.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. januar 2004 - 15:36 #4
Den store fordel ved XHTML er at XML er benhård: forkert syntax => fejl besked
(ikke noget med at forsøge at vise alligevel).

Jeg kan ikke se nogen grund til at performance skulle blive bedre.
Avatar billede ducks Nybegynder
18. januar 2004 - 15:51 #5
Nu forstår jeg ikke helt, er XHTML og XML det samme?
Avatar billede pernillemb Nybegynder
18. januar 2004 - 15:52 #6
Du kan også prøve at kigge på
www.html.dk
de har en del 'skoler' i diverse prog. sprog...

Pernille.
Avatar billede ducks Nybegynder
18. januar 2004 - 16:23 #7
Ja ok XHTML virker da ligetil :)

Jeg fik bare ikke lige fat i, hvad lang="en" xml:="en" eller hvordan det ny skrives, skulle være for.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. januar 2004 - 16:30 #8
XML er "en familie af sprog" - XHTML er et "spog" som er med i "XML familien".
Avatar billede ducks Nybegynder
18. januar 2004 - 18:05 #9
Jeg forstår bare ikke helt, hvor og hvorfor bruger man XML?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. januar 2004 - 18:10 #10
Som sagt er XML en hel famile af sprog og de kan derfor bruges til
mange forskellige ting.

XHTML er til web sider
SVG er grafik
WSDL er beskrivelse af web services

for bare at nævne 3 meget forskellige.

Du kan lave dit eget XML format ved at lave en DTD eller et Schema.
Avatar billede ducks Nybegynder
20. januar 2004 - 09:47 #11
Jeg tror bare jeg bliver nødt til, at læse lidt om det for at forstå det helt

Smider du et svar arne_v
Avatar billede arne_v Ekspert
20. januar 2004 - 09:49 #12
Det lyder som en god ide.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. januar 2004 - 09:50 #13
svar