Avatar billede lizard Nybegynder
21. september 1999 - 13:53 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

DATO FELT OPFØRER SIG UNDERLIGT!!!

Jeg har en bestillingsformular, hvor der skal indtastes en masse, dog er bestillingsdato-feltet en undtagelse: her har jeg bare brugt <%=Date()%> - det går fint! Problemet er når man via en admin-side skal gå ind og se dagens ordrer - her er denne dato omformet til f.ex. 12-09-1899 og nej, mit ur på computeren står ikke til den dato...uret passer ;o) Det skifter også lidt, hvilken dato, den skriver...

I db'en har feltet værdien Dato og klokkeslet...

Anyone???
Avatar billede morw22 Nybegynder
21. september 1999 - 14:02 #1
Har du valgt "short date/kort dato" under format i databasen?
Avatar billede lizard Nybegynder
21. september 1999 - 14:07 #2
jeg checker lige...
Avatar billede lizard Nybegynder
21. september 1999 - 14:10 #3
04-10-1899  er den dato der skrives nu...jeg har sat den til kort dato
Avatar billede lizard Nybegynder
21. september 1999 - 14:10 #4
jeg har sgu aldrig været ude for det før!
Avatar billede Slettet bruger
21. september 1999 - 14:16 #5
Du skal i din database lave en post som hedder dato...

Den sætter selv datoerne når en ny post sættes ind....

Så er det jo bare hente datoen fra databasen. Så er du sikker på at den ritige dato kommer frem....

Problemer, så mail mig på ap2901h8@edu.fhavnts.dk

Backslash

PS: husk at gå ind i design-visning og sæt den til auto-dato...
Avatar billede lizard Nybegynder
21. september 1999 - 14:16 #6
Jeg har sat gevinsten op - 120 points nu! Hjælp mig her....
Avatar billede lizard Nybegynder
21. september 1999 - 14:17 #7
det er hamrende ligegyldigt...det har jeg prøvet også - det er i databasen, der sker en fejl - det er den den ikke fatter hvilken dag vi har idag :o(
Avatar billede lizard Nybegynder
21. september 1999 - 14:20 #8
jeg har også samme problem med et andet felt - leveringsdato, som kunden selv skal indtaste i samme format ex. 01-10-99 som blive til 13-09-99 i db'en og skriver på html-siden 13-09-1899
Avatar billede Slettet bruger
21. september 1999 - 14:24 #9
Er databasefelterne sat til dato´s..???

Sæt dem til tekst..... Eller overfør poster til en anden database....
Avatar billede lizard Nybegynder
21. september 1999 - 14:32 #10
har prøvet at sætte dem til tekst, men så begynder db'en at lave et regnestykke ud af det... skrive -87 f.ex.
Avatar billede Slettet bruger
21. september 1999 - 14:39 #11
Hmm... lyder sært.... hva med at lave dato som  fx. 20-sep-1999, så kan de ikke opfatte det som et regne stykke....

Er det en indkøbskurv, eller er det bare et bestillingsform.???
Avatar billede mn Nybegynder
21. september 1999 - 14:49 #12
Du skal naturligvis bruge dato som datatype ! Umiddelbart lyder det som om det kun er ved udskrivning at det skumler. Er det rigtigt forstået ??
Tjek det ved at kigge i dine Access-tabeller !
Er det din egen lokale server, eller er der tale om et webhotel andetsteds ??
Avatar billede lizard Nybegynder
21. september 1999 - 14:58 #13
backslash ---> Lad være med at svare, når det ikke er et svar...den der hjælper, skal nok få de points!
Avatar billede lizard Nybegynder
21. september 1999 - 14:59 #14
---->mn

Det er allerede galt i Access DB'en...som ligger på et webhotel ved teledk :o|
Avatar billede mckelly Nybegynder
21. september 1999 - 15:46 #15
Når du skriver dato'en til basen så brug apostrofer omkring datoen.... F.eks. '12-09-1999'

Det har før løst problemet for mig!
Avatar billede mckelly Nybegynder
21. september 1999 - 15:56 #16
eller "'" & Date() "'"
Avatar billede brian_d Nybegynder
21. september 1999 - 16:13 #17
Har du prøvet at sætte default value i tabelle til =date()?

indsæt en post mens databasen ligger på webserveren

hvis datoen stadig er xx-xx-1899

er det serveren det er galt med

Avatar billede Slettet bruger
21. september 1999 - 16:23 #18
Er det til indkøbskurv eller til bestillingsform..???
Avatar billede mn Nybegynder
21. september 1999 - 16:49 #19
Når jeg gemmer datoer benytter jeg altid funktionen now ! og gemmer i et datofelt i Access !
<% ' Oprette div objekter...
  RS.AddNew
  RS("Dato") = now
  '.... nedlægge div. objekter
%>

Senere kan jeg så udskrive med :
<%=RS("Dato")%>

Jeg har aldrig haft de problemer du omtaler - har heller aldrig brugt funktionen date() !
En kanon fordel ved at bruge dato som datatype er at du kan sammenligne datoer. Jeg har lavet en webshop med rabat-tidszoner... fx :
<% if now > RS("StartTid") and now < RS("SlutTid") then ' De fede priser... %>
Det vil være besværligt med tiden i et tekstfelt !!

Funktionen now() returnerer dato og tid. Hvis du kun har behov for datoen kan du altid benytte typecasting.

I øvrigt ! Datoformatet i Access påvirker vel ikke den reelle datatype - det er mig bekendt kun et spørgsmål om hvordan data bliver vist internt i Access !
Avatar billede scooter Nybegynder
22. september 1999 - 08:50 #20
Backslash--->Det er en bestillingsformular, men med tilhørende adminside, så man i stedet for at modtage 7 ordremails i løbet af dagen kan gå ind sidst på dagen og udtrække dagens ordrer, printe dem ud samlet:o)

mckelly---->Det lyder som en ok idé med '-tegnet på begge sider af datoen, men den der vil bestille skal jo selv indtaste en leveringsdato efter ønske - og ham får man vel ikke til at huske at anføre ''??? Hvad gør man ved det???
Avatar billede scooter Nybegynder
22. september 1999 - 08:51 #21
brian_d ---> hvad mener du med indsætte en post mens db'en er på serveren??? Definer, please ;o)
Avatar billede scooter Nybegynder
22. september 1999 - 08:52 #22
mn---->hvad mener du lige med typecasting??? sorry min uvidenhed...
Avatar billede mn Nybegynder
22. september 1999 - 12:34 #23
Typecasting : At konvertere en variabel til en anden datatype. fx : cdate("24-12-99") -> Dette vil lave textstrengen om til datoformat. Funktionen CDate returnerer således en variabel af datatypen Dato.
Avatar billede mn Nybegynder
22. september 1999 - 14:19 #24
Hvorvidt fejlen ligger på serveren kan testes vha følgende (meget) lille script :

<% response.write now %>

Hvis der udskrives ..... 1899, er vi enten røget 100 år tilbage i tiden, ellers er der sket en fejl på teledk-serveren.
Avatar billede jette Nybegynder
22. september 1999 - 16:04 #25
I de fleste databaser kan man sætte en "year-cutoff" til at bestemme hvornår det korte datoformat skal skifte århundrede.
Kan det tænkes at dette skift er ændret i forbindelse med en år2000-test (hos teledk)??
Avatar billede mn Nybegynder
29. september 1999 - 00:43 #26
Hvad ønsker du mere, lizard ?? Er dit problem løst ?