Avatar billede jwc Nybegynder
22. januar 2001 - 16:56 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Find fil med VB

Hej
Et gammelt problem som jeg lige vil prøve at kaste ud i forum.
Findes der en enkelt funktion i VB, hvor man kan søge efter en fil eller mappe fra roden af et drev. Jeg har kikket på MS API FindFirstFile og på de objekter der følger med VB. F.eks. FileListbox, FileSystemObject og File. Men ingen syntes at kunne løse problemet med at søge igennem en biblioteks struktur uden at man skal programmer sig ud af det. Jeg ville gerne kunne skrive. If FindFil(Drev = C:\\, Filname = \"Test.txt\", ReturPath = Sti retur) then... Men så let er livet vel ikke..
Ps. Jeg ved godt at det ikke er noget problem, hvis jeg står i det aktuelle bibliotek eller, hvis jeg vil søge i aktuelle bib., App bib. , system Bib eller windows bib. Men nu vil jeg altså søge i alle bib.

VH
Jwc
Avatar billede driis Nybegynder
22. januar 2001 - 18:02 #1
Her finder du et godt eksempel på, hvordan det kan gøres - koden i eksemplet er ret nem at rette til, så du kan bruge det som en funktion i dine egne programmer:

http://www.vb-world.net/files/findfiles/
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. januar 2001 - 18:03 #2
Det er ikke så svært.

http://www.tdaugaard.dk/x/recdelete.zip

Hvis du henter den fil og udpakker den er der et VB 6.0 projekt i den jeg har lavet for en her på eksperten der søger harddisken igennem for MP3 filer. Det viser hvordan du kan gøre det.

Det du gør for at søge efter een fil er at sætte File1\'s .Pattern property til f.eks. \"devenv.exe\" hvorefter den kun vil vise filer der matcher det pattern.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. januar 2001 - 18:04 #3
husk mig lige på at lade være med at sidde og lave andre ting imens jeg er ved at svare på et spm, ok !? ;-)
Avatar billede jwc Nybegynder
22. januar 2001 - 18:46 #4
Hej
Tak for den hurtige respons. Jeg får ikke lige tid til at kikke på forslagene før sidst på ugen.
Jeg har dog prøvet at eksekvere begge programmer:
tdaugaard  : Jeg får følgende error når jeg klikker på Seach: Run time 76.. Path not found. Men som du skriver skal det nok rettes lidt til, så jeg glæder mig til at kikke nærmer på det.

driis  : Jeg har hentet det omtalte program og det ser ud til at køre uden problemer, så jeg glæder mig til at se dette igennem også.

Avatar billede tdaugaard Nybegynder
22. januar 2001 - 20:14 #5
jwc:> det er fordi den søger i C:\\Mp3 ... for at jeg selv kunne teste .. det skal bare ændres i koden til \"C:\\\"
Avatar billede xelor Nybegynder
22. januar 2001 - 22:45 #6
Følgende kode virker i VBA...om den virker i VB, har jeg ikke fået testet....

Sub FIndFIles()

With Application.FileSearch
    .filename = \"*.txt\"
    .FileType = msoFileTypeAllFiles
    .LookIn = \"c:\\\"
    .SearchSubFolders = True
    MsgBox .Execute
End With

End Sub

msgbox\'en vil give antallet af fundne filer. Hvis der ikke findes nogle vil .execute give 0, men som sagt, her jeg ikke fået det testet i VS...
Avatar billede jwc Nybegynder
02. marts 2001 - 11:51 #7
Sorry Undskyld, beklager.
Jeg har været lidt væk og troede at jeg havde afsluttet sagen. Ingen undskyldning men !!
Alle forslag kan bruges så jeg valgte at give efter først til møllen

VH
Jan