Avatar billede tlyngbye Nybegynder
15. januar 2004 - 10:20 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Lokal netværk

Jeg har 3 pc´er som jeg ikke kan få til at køre sammen!  skla jeg lave en IPX protokol??
De køre alle xp pro og har en printer de skal dele.(men det gør de ikke lige nu ØV"  de er samlet i en router "D-link" som så køre vidre til en TDC ADSL modem, men de er alle på nettet.

det var meningen at man skulle kunne dele mapper osv..

håber der er nogen der kan hjælpe
Avatar billede kenp Novice
15. januar 2004 - 10:31 #1
når de er samlet i en router så er det ikke nødvendigt med IPX

prøv at køre netværksguiden, det hjælper på det ;)
Avatar billede tlyngbye Nybegynder
15. januar 2004 - 10:55 #2
den der hedder hjemme- kontornetværk..  det har jeg prøvet, men det giver ikke noget
Avatar billede kenp Novice
15. januar 2004 - 11:02 #3
så manuelt ;)

højreklik denne compupter ->egenskaber ->computernavn ->sikre dig at de er i samme arbejdsgruppe.

Deaktiver XP firewall (http://ken.danborg.org/exp/firewall.htm) husk også at lukke andre firewalls du evt har på computerne

find noget du vil dele evt. delte dokumenter (kan findes via stifinder)
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2004 - 11:02 #4
Prøv et kig på http://www.serverguider.dk/VisArtikel.aspx?id=138 måske kan det hjælpe dig videre.

For at dele mapper m.m. skal brugerne være oprettet på de enkelte maskiner med deres respektive adgangskoder. Dvs. Jens, Peter og Knud skal være oprettet som bruger på pc2 for at få adgang til de mapper og printere der er delt på pc2.

Får du tildelt IP-adresser fra din internetudbyder eller benytter dine netværkskort non-routeable IP-adresser: f.eks. 10.0.xxx.xxx eller 192.168.xxx.xxx
Avatar billede tlyngbye Nybegynder
15. januar 2004 - 13:22 #5
Jeg mener kun der ligger en 192.xxx.xxx.xxx på routeren...  det har vil ikke noget at sige??
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2004 - 14:36 #6
Nej, så længe dine pc'er alle har en ip-adresse og subnetmaske der stemmer overens er der ingen problemer. De skal naturligvis også være i samme arbejdsgrupppe.

Et eksempel:

PC1. IP-adresse 192.168.0.5
Subnetmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.1 (Routerens IP-adresse)
Foretrukne DNS server: 192.168.0.1 (Routerens IP-adresse)

PC2. IP-adresse 192.168.0.6
Subnetmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.1 (Routerens IP-adresse)
Foretrukne DNS server: 192.168.0.1 (Routerens IP-adresse)

PC3. IP-adresse 192.168.0.7
Subnetmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.1 (Routerens IP-adresse)
Foretrukne DNS server: 192.168.0.1 (Routerens IP-adresse)
Avatar billede akl_gr Nybegynder
15. januar 2004 - 19:41 #7
ja undskyld mig lige........schulze: det er overhovedet ikke nødvendigt at oprette jens, peter og knud som brugere for at de kan få adgang til en pc. Og de behøver faktisk heller ikke at være i samme arbejdsgruppe, bare de er på det samme IP-segment og har samme subnetmaske.
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2004 - 20:10 #8
Hvis harddisken er formateret med NTFS filsystemet (hvilket er det typiske format på Windows XP) er det nødvendigt at brugerne er oprettet på de respektive computere. Hvis brugerne ikke er oprettet på de respektive computere vil man hver gang man ønsker adgang til en af de delte mapper blive bedt om at angive brugernavn og adgangskode til den pågældende mappe.

Med mindre man er ligeglad med sikkerheden og tillader annonym adgang til mappen.
Avatar billede akl_gr Nybegynder
16. januar 2004 - 09:02 #9
schulze: Du har fuldstændig ret i din sikkerhedsmæssige overvejelse, men det ændrer ikke på det faktum at det jeg skrev er rigtigt. Også med NTFS-partitionering.
Jeg har sat et ganske enkelt netværk op både herhjemme og på mit studie hvor vi alle kan se hinanden og bruge printer på kryds af arbejdsgrupper og operativsystemer. Vi er dog alle i samme IP-segment 192.168.1.xxx. Ingen er oprettede som brugere på nogens maskiner. Jeg har ovenikøbet prøvet at det lykkedes at finde hinanden og dele filer selvom vi ikke var på samme segment. (Den ene havde DHCP-tildelt 127.x.x.x og den anden havde fast 192.168.1.x og de var i hver sin arbejdsgruppe.)
Avatar billede ulkj Praktikant
16. januar 2004 - 09:11 #10
NTFs har ikke noget et sige som så. jeg køre hjemme med 2 maskiner i Fat32 og de kan altid se hindanden. Jeg vil anbefale at du kører guide netværks instalation igen og så laver du lige et andet arbejdsgruppe navn :-)
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2004 - 09:18 #11
Jeg snakker ikke om at se hindanden, jeg snakker om adgang til hinandens ressourcer.

Men hvis gæstekontoen er aktiveret, er det selvfølgelig en anden sag. Det er dog risikabelt at aktivere gæstekontoen på en pc med internetforbindelse. Hvorfor jeg stadig anbefaler min metode.
Avatar billede ulkj Praktikant
16. januar 2004 - 09:21 #12
Netop altså at kunne bruge delte resurser sådan som printer mapper ect. ikke ???

et andet bud kunne værer sp1 et!
Avatar billede Slettet bruger
16. januar 2004 - 14:07 #13
EOD
Avatar billede ulkj Praktikant
16. januar 2004 - 14:38 #14
EDO ?????
Avatar billede kenp Novice
16. januar 2004 - 22:41 #15
End Of Discussion