Avatar billede syre75 Nybegynder
08. januar 2004 - 10:33 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

ekstern xml-fil til min side

En ekstern hjemmeside har en KÆMPE xml-fil hvoraf jeg kun skal bruge de ca. 5%. Hvordan vælger jeg det jeg skal bruge, formaterer det og viser det i HTML på min side?
Avatar billede janegil Nybegynder
08. januar 2004 - 14:30 #1
Server-løsning, eller browser (les IE) løsning?
Avatar billede syre75 Nybegynder
08. januar 2004 - 15:58 #2
Helst serverside løsning, men det ville også være rart med en Javascript løsning.
Sproget jeg arbejder med er for det meste PHP.
Avatar billede janegil Nybegynder
09. januar 2004 - 09:34 #3
Avatar billede nute Nybegynder
09. januar 2004 - 09:59 #4
ehh ... den aller nemmeste måde at vælge, formattere og præsentere, er at bruge xsl ...
Avatar billede janegil Nybegynder
09. januar 2004 - 10:10 #5
XSL er ikke nemt, hvis filen er stor.
(Hvis det er nemt med XSL, er den ikke 'stor'...)
Avatar billede nute Nybegynder
09. januar 2004 - 10:52 #6
janegil >> XSL er nemt uanset størrelse på fil. Hvis man har et godt skema eller dtd i bunden, så er der "ingen problemer" at lave en XSL transformation.

Spørgsmålet er hellere om en XSL transformation er det bedste med tanke på performance.

sure75 >> hvor "stor" er denne fil ? 1K ? 100K ? 1MB ? 1GB ?

/nute
Avatar billede syre75 Nybegynder
09. januar 2004 - 17:31 #7
Jep XSL er kanon, men det kan man jo ikke sætte på en fil der ligger på en anden server, eller kan man???
Avatar billede syre75 Nybegynder
09. januar 2004 - 17:41 #8
Filen er 30000 linier, og ca 300K.
Den løsning jeg kigger på nu er, at hente filen så den ligger på min server, og herfra formatere den med XSL. Dette gør at jeg skal opdatere xml filen hele tiden, elle lave et program der opdaterer den et par gange om dagen.

Det vil være rart hvis man bare kan tage det man skal bruge fra den eksterne fil, formatere det og vise det, så det konstant opdateret. Man jeg aner ikke om det kan lade sig gøre.
Avatar billede nute Nybegynder
09. januar 2004 - 21:08 #9
nej, du kan ikke "sætte xsl på en fil der ligger på en anden server" ... det du kan gøre, er at lade din php side hente filen og transformere den ved hjælp af xsl. xsl kan bruges serverside også.

nu er jeg ikke den store php haj, så jeg ved ikke helt hvordan det foregår, men jeg mener nu denne artikel måske kan hjælpe:

http://www.devshed.com/c/a/XML/XSL-Transformation-With-PHP-And-Sablotron/

Dette er måske en tung måde at gøre det på, siden du requester filen (300K)hver eneste gang noen åbner din side.

En anden måde at gøre det på, er at du bestemmer dig for at du opdaterer filen på din server en gang i timen. Dette kan gøres ved hjælp af application variables. Princippet er at når første bruger åbner din side, henter han/hun xml filen for første gang og denne bliver gemt på din server. Du setter i en application variable hvornår dette er sket. Dit script er lavet sådan at når næste bruger kommer ind på siden, så bliver din application variable tjekket, og sammenlignet med tidspunktet den næste brugeren åbner siden. hvis fx det er mere end en time siden forrige bruger åbnet siden, så hentes xml filen en gang til og gemmes på din server. på den måde har du "hele tiden" en opdateret xml fil på din server, og det hele sker automatisk ... og du kan også slippe for at hele tiden arbejde med en 300K fil siden du hele tiden henter filen "bag ryggen" på brugeren. når du henter filen, så kan du trække ud de informationer du ønsker *inden* du gemmer filen ...

u get the point ?

/nute
Avatar billede syre75 Nybegynder
10. januar 2004 - 16:52 #10
Tak nute, det er stort set den samme løsning jeg er kommet frem til nu, du har dog en genial pointe med at hente filen bagefter at brugeren får vist den, og dermed kan brugeren ikke mærke opdaterignen.
Jeg har ikke læst linket til phpbuilder endnu, så jeg ved ikke om der også ligger noget "guf" der. Derfor deler jeg point'ene ud i 10 til phpbuilder-linket og 20 til nute.
Avatar billede syre75 Nybegynder
10. januar 2004 - 17:01 #11
Det næste spørgsmål er desværre lidt dumt :-(
Hvordan dælen deler man point ud?????????????
Jeg kan skjule jeres indlæg, men jeg kan sku ikke finde ud af at give dem point????
Avatar billede nute Nybegynder
10. januar 2004 - 20:01 #12
Godt at høre ... :-)

du kan ikke uddele points fordi ingen af os har postet et svar ;-)
Avatar billede syre75 Nybegynder
10. januar 2004 - 22:37 #13
OK, så er den vist i vinkel :-)
Avatar billede nute Nybegynder
11. januar 2004 - 13:03 #14
janegil >> http://www.eksperten.dk/spm/450068 ... du fik ikke dine 10 points ;-)