Avatar billede lub Nybegynder
07. januar 2004 - 15:51 Der er 7 kommentarer

Forklaring: Hvad betyder ordet "B-film"?

Hej,
nogen der kan svare på mit spørgsmål i spørgsmål titlen?
Hvilke(n) film mener du der høre under som en "B-film" og hvorfor?

LUB
Avatar billede Spotgun Seniormester
07. januar 2004 - 15:57 #1
B-Film er som regel film produceret på et ret lavt budget. Dermed følger normalt også dårligere skuespillere, skidt sammenhængende manuskripter, dårligere effekter osv.

Nogle af Peter Jacksons første film vil jeg klassificere som b-film. F.eks. Braindead. B-Film har det dog med at være ret morsomme, hvis man kan sætte sig ud over historien og bare grine af hvor dårlig en film rent faktisk kan være... :)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
07. januar 2004 - 16:02 #2
Ole Michelsen (Den gode gamle Bogart vært) kategoriserede b-film som film der ikke var produceret til eller var så dårlige at de ikke blev købt af biograferne.

Mange B-film gik hen og fil "kult" status, hvorefter de fik en revival, hvor de så blev vist i biograferne, og dermed ændrede status fra "a" til b-film (feks. den første Mad Max film).
Avatar billede thesurfer Nybegynder
07. januar 2004 - 16:04 #3
hmm.. fra "a" til b-film? Du mener "b" til "a" ? :)
Avatar billede pfp Nybegynder
07. januar 2004 - 16:12 #4
Braindead var sjovt nok også den første jeg tænkte på. Dog ganske underholdende :)

Derudover er alt med Jean Claude van-Damme også B-film i mine øjne...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
07. januar 2004 - 16:19 #5
"B-film" alle de film jeg ikke gider spilde mit liv på.
Dvs. en skod film.

/per
Avatar billede NanoQ Nybegynder
07. januar 2004 - 16:31 #6
fra http://www.realityfilm.com/resources/terms/b.html:

Definition
A low-budget genre film that gets second billing to the main feature.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
07. januar 2004 - 16:35 #7
Og så lige den oprindelige:

B-movie
  a film originally made (esp. in Hollywood in the 1940s and 50s) as a supporting film, now often considered as a genre in its own right