Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
07. januar 2004 - 10:47 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Access eller MySQL database

Hej

Når nu man skal vælge mellem en Access og en MySQL database til brug med ASP.NET, hvilke fordele og ulemper er der da ved de to?
Vil Access være ok til store mængder data?
Avatar billede medions Nybegynder
07. januar 2004 - 10:50 #1
Hvis du skal have rigtig store mængder data skal du bruge MySQL, til mindre data / trafik skal du benytte Access.

//>Rune
Avatar billede z42cool Nybegynder
07. januar 2004 - 10:53 #2
Hvis du har frit valg skal du anvende MySQL. Access er et desktop produkt der da webbet blev populært fik udviklet drivere til webadgang. Dette ændrer dog ikke ved at det er et desktop produkt der på ingen måde er designet til komkurrente brugere og derfor skalerer EKSTREMT dårligt til webbrug.
Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
07. januar 2004 - 10:54 #3
Jeps også lige hvad jeg så i nogle andre tråde
Avatar billede repsak Nybegynder
07. januar 2004 - 10:54 #4
Det er en smagssag. Du vil sandsynligvis ikke komme til at lave programmer som anvender MEGET data. Jeg bruger altid MySql, men dermed ikke sagt at Access ike kan klare mine krav.
Access er måske lidt lettere at sætte op. Så min konklussion:
1) Ja Access vil være ok til store datamængder (med mindre at vi snakker virkelig store datamængder)
2) Vælg hvad du føler dig mest konfortabel med. Hvis ikke du er ved at lave en meget speciel løsning så vil begge DB kunne klare alle dine behov.
Avatar billede lauge Nybegynder
07. januar 2004 - 10:56 #5
Access kan sagtens bruges til store mængder af data - det kommer helt an på hvor stor "traffikken" er mellem databasen og ASP.NET.
Access er kun en alm tekst fil - og der er nogle begrænsninger på hvormange som kan tilgå filen på én gang uden af der går koks i den. Men hvis det er de samme data alle brugerne henter ud, så kan du jo bruge cache i .NET, så kan du nøjes med at gå i databasen en gang i timem eller som du nu sætter det op.

Men skal du bygge et intranet med 1000 brugere der har forskellige brugerrettigheder og jeg skal give dig, så glem Access og brug mySQL eller msSQL.
Avatar billede lauge Nybegynder
07. januar 2004 - 11:00 #6
jeg har erfaring med en relativ stor portal med 20.000 månedelige faste brugere, hvor vi brugte Access det første halve år. Databasen var 100mb stor.
Det eneste vi skulle gøre for at holde den kørende var, at vi hver morgen gik ind og lavede en "Komprimer og reperer". Og så virkede der helt fint igen. Hver gang vi gjorde dette gik databasen fra at være 250mb til 100mb.

Men efter 6 måneder turde vi ikke mere og smed det over i en msSQL :-)