Avatar billede karlsen Nybegynder
20. januar 2001 - 17:56 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

HASTER! lette point for eksperter!

Mit problem er at jeg har denne her variabel:
$message

der står en masse tekst i den, men jeg vil kun ændre noget af det.
Et eller andet sted i $message står der:
filename=\"blabla?\"

jeg vil gerne fjerne alle ? (spørgsmålstegn) fra teksten mellem de to anførselstegn efter filname=

sådan at der hvor der før stod filename=\"blabla?\" kommer der nu til at stå filename=\"blabla\"
Resten af $message skal selvfølgelig ikke ændres, det er kun det sted(er) hvor der står filename=\"blabla?????\" at spørgsmålstegn fjernes.

Er der nogen der kan ordne det? Be\' om!
Avatar billede kimg Nybegynder
20. januar 2001 - 18:01 #1
Brug et program der hedder SynEdit, du kan hente det på http://www.download.com

KIm
Avatar billede kimg Nybegynder
20. januar 2001 - 18:02 #2
Du kan også sende filen til mig
kimgraa@get2net.dk
Avatar billede karlsen Nybegynder
20. januar 2001 - 18:26 #3
Det jeg beder om er en kodestump der kan løse mit problem med at ændre i denne her variabel.
Avatar billede karlsen Nybegynder
20. januar 2001 - 19:30 #4
Nu er der sat flere point på spørgsmålet, der må da være nogen der kan ! ! !
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. januar 2001 - 19:48 #5
Mon ikke dette virker

$message = \'her kommer der\\nnoget filename=\"blypp???\"\\ndadasd\\n\';
$message =~ s/(filename=\"[^?\"]*)(\\?*)(\")/\\1\\3/m;
print $message;
Avatar billede karlsen Nybegynder
20. januar 2001 - 20:14 #6
det skal også fungere når der står \"?b?ly??p\", og ikke kun når der er spørgsmålstegn i slutningen...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. januar 2001 - 20:42 #7
Okay - det gør det bare liiidt mere besværligt:

$message = \'her kommer der\\nnoget filename=\"bl?y?pp???\"\\ndad  filename=\"??l?y??p???\" asd\\n\';
while ($message =~ /(filename=\"([^\"]*)\")/m) {
  $x=quotemeta($1);
  $y=$2;
  $y=~s/\\?//g;
  $message =~ s/$x/fileXXXname=\"$y\"/m
}
$message=~s/fileXXXname/filename/gm;
print $message;
Avatar billede karlsen Nybegynder
20. januar 2001 - 20:51 #8
øøhm, dit script crasher...

jeg tror der er en fejl et eller andet sted.
Avatar billede ranko Nybegynder
20. januar 2001 - 21:12 #9
En anden mulighed er denne
$message = qq!her kommer der\\nnoget filename=\"bl?y?pp???\"\\ndad  filename=\"??l?y??p???\" asd\\n!;
$message =~ s/filename=\"(.*?)\"/\'filename=\"\'.rm($1).\'\"\'/ge;
sub rm {
  my ($f)=@_;
  $f =~ s/\\?//g;
  return $f;
}
print $message ;
Avatar billede karlsen Nybegynder
20. januar 2001 - 21:19 #10
fungerer perfekt, muligt man kunne få en kort forklaring på?
Avatar billede karlsen Nybegynder
20. januar 2001 - 21:34 #11
ranko var det muligt man kunne få en kort forklaring?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. januar 2001 - 22:17 #12
He he, ranko - jeg er da vist ved at blive for gammel ... Det er
jo meget smartere!
Avatar billede ranko Nybegynder
22. januar 2001 - 10:50 #13
s/// har parameteren e der gør at man kan skrive udtryk der så bruges i erstatningen

Det kan faktisk udnyttes lidt bedre når nu der ikke findes ? i \'filename\'

$message =~ s/(filename=\".*?\")/$_=$1; s!\\?!!g; $_/ge;
print $message ;

Udtrykket $_=$1; s!\\?!!g; $_ fjerner alle ? i $1 og returnerer resultatet
$_ skal bruges da $1 er read-only