Avatar billede hello2all Nybegynder
06. januar 2004 - 20:09 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

grafikkort i bærbar

Hejsa.

Jeg skal købe bærbar og ville høre m.h.t. grafikkort.
Jeg går meget op i at den skal være lille og let.
Dette betyder desværre at grafikkortet er onboard og shared.
Jeg skal bruge den mest til alm. brug men skal ikke udelukke at jeg vil spille en gang om måneden.
Hvordan er udsigterne til at spille spil som Warcraft, jedi-knight eller fede bilspil hvis jeg køber en bærbar uden seperat grafikkort?

Jeg er meget tæt på at købe en ASUS med centrino men den kan vel ikke spille spil..??...eller hva?
Avatar billede snabel_abel Nybegynder
06. januar 2004 - 20:48 #1
Jeg mener at hvis bare det er et 8-16 mb, 3d grafikkort. Så skulle den kunne klare det.Måske ikke det allernyeste Need for Speed eller sådan noget men Warcract og Jedi-knight skulle den kunne køre.
Avatar billede hello2all Nybegynder
06. januar 2004 - 21:46 #2
Jeg er lidt i tvivl om grsfikkortet i en asus. Jeg tænker på at købe M2N-serien men ved ikke hvilket grafikkort der er i asus(8mb?, 16mb?, eller hva?)

Er der nogen som ved det eller har erfaringer med asus?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. januar 2004 - 21:49 #3
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=M2000-N%20Series&langs=01

der sidder et
Embedded 855 GM internal GFX

og intel er desværre ikke kendt for deres grafikkort :(
Avatar billede rkhdk Nybegynder
06. januar 2004 - 21:54 #4
http://www.overclockzone.com/report/notebook/asus/m2000-n/index2.html

score 1923 i 3Dmark2001 hvilket svare ca til Geforce2 Go
Avatar billede hello2all Nybegynder
07. januar 2004 - 17:54 #5
--->rkhdk
Men er det et grafikkort som man vil kunne spille med. Skal jeg glemme det at kunne spille hvis jeg vil have en lille bærbar(dvs. let og tynd som asus)?
Sådanne 3Dmark-tests siger mig ikke særlig meget. Hvilke spil kan spilles og hvilke kan ikke?
Avatar billede ird Praktikant
07. januar 2004 - 18:00 #6
Omkring grafikort på bærbare:

3D grafik og nye spil på en bærbar er for mange et ukendt område, men der findes faktisk en række grafikkort, eller rettere grafikchips, som kan lave hurtig og god 3D grafik på en bærbar. Prisen for at få disse grafikchips kan dog være ret høj og har man allerede købt sin bærbar kan det i mange tilfælde være umuligt at opgradere. Grafikken i en bærbar kommer ikke fra et kort som man kender det fra sin stationære, men fra en enkelt chip som er indbygget i bundkortet på den bærbare pc!
De bærbare hvor grafikchippen sidder på et printkort for sig selv i den bærbare kan dog sjældent opgraderes da nyere udgaver af "grafikkortet" ikke sælges i almindelig handel og disse ofte skifter design, dvs. at der enten ikke er plads til at sætte et nyt kort i eller så kræver kortet en ny slags stik eller strømforsyning som ikke findes i den bærbare. Når man vælger bærbar pc er det derfor vigtigt at gøre op med sig selv hvad man får brug for og måske får brug for, for maskinen kan sandsynligvis ikke opgraderes.

3D grafik og nye spil på en bærbar er for mange et ukendt område, men der findes faktisk en række grafikkort, eller rettere grafikchips, som kan lave hurtig og god 3D grafik på en bærbar. Prisen for at få disse grafikchips kan dog være ret høj og har man allerede købt sin bærbar kan det i mange tilfælde være umuligt at opgradere. Grafikken i en bærbar kommer ikke fra et kort som man kender det fra sin stationære, men fra en enkelt chip som er indbygget i bundkortet på den bærbare pc!
De bærbare hvor grafikchippen sidder på et printkort for sig selv i den bærbare kan dog sjældent opgraderes da nyere udgaver af "grafikkortet" ikke sælges i almindelig handel og disse ofte skifter design, dvs. at der enten ikke er plads til at sætte et nyt kort i eller så kræver kortet en ny slags stik eller strømforsyning som ikke findes i den bærbare. Når man vælger bærbar pc er det derfor vigtigt at gøre op med sig selv hvad man får brug for og måske får brug for, for maskinen kan sandsynligvis ikke opgraderes.

ATI Mobility Radeon 9000
Den første mobilchip der understøttede DirectX 8.1, og derfor kunne lave flere avancerede 3D effekter end sine konkurrenter der fandtes på udgivelsesdatoen. Chippen er grundlæggende meget tæt på ATI's Radeon 8500 grafikkort til de stationære pc'er, og ydelses på Mobility Radeon er i nye spil på højde med dette. Der er dermed tale om en chip der kan det samme som ethvert andet moderne DirectX 8.1 kompatibelt grafikkort.
Chippen findes i med både 32 og 64 MB hukommelse, hvor udgaven med 32 MB hukommelse ikke er sat til at køre nært så hurtigt som 64 MB udgaven.
Mobility Radeon 9000 har lige som sin forgænger indbygget mulighed for ATI's PowerPlay, så der kan spares på strømmen.
Producenter der bruger (eller har brugt) denne chip i deres bærbare er bl.a.: Dell, HP (Compaq), ECS og Medion.

ATI Mobility Radeon 9600
Nyeste 3D chip fra ATI til bærbare, og denne gang med understøttelse af DirectX 9 og forbedret ydelse.
Avatar billede ird Praktikant
07. januar 2004 - 18:03 #7
De forskellige mobilchips:
SiS 650
Integreret grafikchip som findes i rigtigt mange prisbillige bærbare. Chippen har kun understøttelse af de absolut krævede 2D og 3D funktioner, samt acceleration af DVD film. Det største minus ved denne grafikløsning er hastigheden, som gør den bærbare pc uegnet til nye og hurtige 3D spil, uanset hvor hurtig processoren måtte være. Desuden deler grafikchippen hukommelse med resten af systemet (op til 64 MB), hvilket betyder færre ressourcer til f.eks. styresystemet.
Sammenlignet med et det mere avancerede ATI Mobility Radeon 9000 er hastigheden ca. 1/4 og billedkvaliteten er ikke nært så god, så hvis man køber en bærbar med SiS 650 chippen må man gøre sig klart at det ikke er 3D spil den er god til. Producenter der bruger (eller har brugt) denne chip i deres bærbare er bl.a.: Vega, Targa,  og Hi-grade.

NVIDIA GeForce2Go
Første mobile chipsæt fra NVIDIA, der gav god mulighed for at afvikle 3D computerspil som f.eks. Quake og Counterstrike på en bærbar pc.
Denne chip er grundlæggende baseret på GeForce2 MX grafikkortet, så hastigheden svarer omtrent til dette, og er ligeledes optimeret til DirectX 7. Den findes i en GeForce2Go 100 og 200 version, hvor 100 har 16 MB RAM og 200 modellen har 32 MB RAM. Indbygget i driveren til GeForce2Go er der mulighed for at vælge, hvor høj ydelse man ønsker på grafikkortet, således at man kan spare strøm når der ikke bruges 3D grafik. Producenter der bruger (eller har brugt) denne chip i deres bærbare er bl.a.: Acer, Fujitsu-Siemens, Dell og Toshiba.

NVIDIA GeForce4Go
En klart forbedret mobilchip i forhold til GeForce2Go der nu er meget lig GeForce4 MX grafikkortet. Lige som sin forgænger er det optimeret til DirectX 7, så grafikken er ikke bedre med denne chip, men hastigheden er meget højere.
Der findes en række forskellige udgaver af GeForce4 Go chippen som producenterne kan vælge at bruge. Det som varierer er hastigheder og hukommelse:
GeForce4 440 Go (64 MB RAM)
GeForce4 420 Go (64 eller 32 MB RAM)
GeForce4 410 Go (16 MB RAM)
Producenter der bruger (eller har brugt) denne chip i deres bærbare er bl.a.: Acer, Dell og Toshiba og Winbook.

NVIDIA GeForceFX 5600 Go / GeForceFX 5650 Go
Grafikchip til bærbare designet på grundlag af GeForceFX serien, hvilket vil sige at chippens hastighed er forholdsvis høj (dog ikke helt så hurtig som Mobility Radeon 9600), og der er understøttelse af DirectX 9. Producenter der bruger denne chip i deres bærbare er bl.a. Dell
ATI Mobility Radeon 7500
ATI sidder på en meget stor del af markedet for grafikchips til bærbare computere, og med Mobility Radeon 7500 fik de for første gang lavet en chip der kunne køre 3D computerspil i samme hastighed som det ses på en stationær. Grafikchippen minder meget om deres Radeon 7500 til stationære pc, og er optimeret til DirectX 7.
Chippen findes med både 16, 32 og 64 MB hukommelse, hvor 32 MB må betragtes som et minimum til moderne spil. Udover dette har ATI også udviklet Powerplay til chippen som sænker strømforbruget væsentligt, og sikrer længere batterilevetid.
Hastigheden på denne chip er omtrent den samme som GeForce4 Go har. Producenter der bruger (eller har brugt) denne chip i deres bærbare er bl.a.: Asus, Dell
Avatar billede rkhdk Nybegynder
07. januar 2004 - 18:12 #8
jeg har et Geforce2 Go i min bærbare, jeg kan godt trække mange spil, men de nyeste spil kniber det meget med..

Så du skal ikke regne med at det bliver den helt store spille maskine.

hvilke spil regner du med at skulle spille?
hvis det er CS, det kan jo næsten kører på alle grafikkort
Avatar billede ird Praktikant
07. januar 2004 - 18:22 #9
Fuldstændig enig med rkhdk i dette!

En bærbar er ikke en super spille maskine, men de er ved at komme efter det! Men du skal nok poste en del knapper i for at få noget kram :)
Avatar billede ird Praktikant
07. januar 2004 - 18:25 #10
Køb helst en bærbar med seperat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.

Processoren skal endvidere hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm. P4 eller P3 er et godt køb.

Læg også mærke til hvor lange bateriet holder, gå helst minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.

Når du køber en bærbar, er det oftest en fordel, hvis du mærker og hører hvordan bærbaren fungerer. Typisk er det "støjen" fra blæseren, som folk især lægger mærke til og hader, så den må ikke være for høj.

Jeg kan kun anbefalde mærkerne Dell, Asus og IBM, hvis prisklasser ligger mellem 10.000-25-000

De nye M2400N og S1300N serier er blevet endnu mere attraktive. Fx. får man for 13495,- inkl. moms en lækker ny Asus M2400N, med 512MB DDR RAM, 40GB harddisk og DVD-CDRW combodrev samt lav vægt på kun ca. 2,2 kg. De er baseret på den nye Intel Centrino teknologi, der sørger for lang batterilevetid (4-5 timer) og trådløst netværk. En Intel Centrino 1300 MHz CPU svarer ca. til en Pentium 4 2000 MHz i ydelse.

Skal du bruge en desktop-afløser, er der lige kommet en ny specialudgave af L3800 serien. Den understøtter ikke portbar (portreplikator), men er til gengæld utrolig billig.
Kun 13995,- inkl. moms for en workstation maskine med Mobile Pentium 4 2200 MHz, 512MB RAM, 60 GB harddisk og 15" SXGA TFT skærm (1400x1050 i opløsning)
Se konfigurationer og priser her på L3800
Se konfigurationer og priser her på M2400N

Desuden er der special kampagne på M2400E - P4-1800 Mobile, 384MB RAM og DVD-CDRW drev. 11495,- inkl. moms.

En bærbar med centrino processor er at foretrække efter min mening!

    Centrino:

Fordele ved centrino!

- Ydere mere
- Nyere teknologi (pladsbesparende)
- Lavere varmeudvikling
- Trådløs teknologi

  De yder langt mere end clockfrekvensenken 1,5 Ghz Centrino ydelsesmæssigt sagtens slå en 2,5 Ghz P4.

Intel® Centrino™ Mobile Technology er udviklet til at opfylde dine behov for konstant adgang til datakommunikation med omverdenen, og opfylder også de krav til ydeevne, der stilles af fremtidige applikationer.

Du kan nemt skifte mellem et multimedie diasshow og en hjemmevideo takket være teknologi, der tilbyder hurtigere afvikling af instruktioner ved et lavere strømforbrug.
For yderligere at forbedre din notebooks ydeevne anvender Intel Centrino Mobile Technology faciliteter som f.eks. Advanced Instruction Prediction, der elimerer replikering af processorprocesser. Dette giver dig mere ydeevne og større fleksibilitet.

I modsætning til eksisterende systemer leverer den nye teknologi kun strøm til komponenterne, når der er behov for det. Dette reducerer strømforbruget og
opvarmningen af processoren og giver samtidig brugeren større mobilitet

Centrino er en hardware-platform bestående af en processor, chipsæt og komponenter til trådløst netværk. Processoren, der hidtil har gået under kodenavnet Banias, er blevet døbt Pentium M.
Banias er konstrueret med to ting for øje, nemlig lavt strømforbrug og høj ydelse - i den rækkefølge. Fra ende til anden er der først og fremmest tænkt på batterilevetiden. Hertil kommer, at pc'er med Banias skal være små, og det skal være nemt at komme trådløst på nettet.
Der sker ikke så tit, at Intel bygger en ny processor op fra bunden. Når det gælder processorer til bærbare pc'er, er det faktisk kun sket en enkelt gang før, nemlig med 386SL i 1990.

På Intels udviklerkonference i Silicon Valley blev Banias demonstreret, og effekten kunne måles til syv watt ved hård belastning, i dette tilfælde videokomprimering med en hastighed på 30 billeder i sekundet. Når processoren bare skulle holde liv i Windows uden at afvikle applikationer, faldt strømforbruget til mindre end en watt. Til sammenligning kan de hurtigste Pentium 4-processorer til stationære pc'er sluge langt over 50 watt.  Centrino-teknologien fra Intel kan næsten fordoble batteritiden og gøre sådan at der spares strøm overalt, hvor det kan lade sig gøre, hvilket i praksis betyder at de kan køre på batteri en hel arbejdsdag.  Som regel skal du fravælge alle bærbare hvor der ikke er mobile CPU i, alm. desktop CPU’s  bruger nemlig meget mere strøm og derved udvikler de også meget mere varme = blæseren skal køre meget mere = mere støj.

Det som mange ofte går efter som det primære, er prisen de skal betale for deres bærbare computer.
Som udgangspunkt ligger bærbare i en prisklasse der hedder 7-18.000 kr., når vi taler om privatpersoner. Det er så her jeg mener, at mange går galt i byen, nemlig ved at vælge en model til 7.000 kr., fordi man ikke ser forskellen på den billige, og så den dyre som står ved siden af.
Priser mellem 10.000 og 25-000 vil være mit råd at spendere på en bærbar. Men selvfølgelig afhængig af hvad man skal bruge den til! En bærbar til under 10.000 kr. kan fint bruges, hvis ikke kravet er så stort

http://www.fujitsu-siemens.com/rl/products/notebooks/professional/lifebook/lifebooks/lifebooks.html

Savle bærbar. Jeg er ved at skrive en køberguide til folk der ikke ved så meget om dette, og den bliver snart offenliggjort

Asus laver kanon maskiner

Her er et par forslag:

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM2400N
http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusS1300N
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=A2500H-C-2240
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=L5800C-C-2860

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800N

http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21668

To kanon bærbare! De yder suverænt og levere indhold som er i top!

Det som mange ofte går efter som det primære, er prisen de skal betale for deres bærbare computer.
Som udgangspunkt ligger bærbare i en prisklasse der hedder 7-18.000 kr., når vi taler om privatpersoner. Det er så her jeg mener, at mange går galt i byen, nemlig ved at vælge en model til 7.000 kr., fordi man ikke ser forskellen på den billige, og så den dyre som står ved siden af.
Priser mellem 10.000 og 25-000 vil være mit råd at spendere på en bærbar. Men selvfølgelig afhængig af hvad man skal bruge den til! En bærbar til under 10.000 kr. kan fint bruges, hvis ikke kravet er så stort

Jeg kan kun anbefalde mærkerne Dell, Asus og IBM, hvis prisklasser ligger mellem 10.000-25-000
Centrino er en hardware-platform bestående af en processor, chipsæt og komponenter til trådløst netværk. Processoren, der hidtil har gået under kodenavnet Banias, er blevet døbt Pentium M.
Banias er konstrueret med to ting for øje, nemlig lavt strømforbrug og høj ydelse - i den rækkefølge. Fra ende til anden er der først og fremmest tænkt på batterilevetiden. Hertil kommer, at pc'er med Banias skal være små, og det skal være nemt at komme trådløst på nettet.

http://www.fujitsu-siemens.com/rl/products/notebooks/professional/lifebook/lifebooks/lifebooks.html

Savle bærbar. Jeg er ved at skrive en køberguide til folk der ikke ved så meget om dette, og den bliver snart offenliggjort
Avatar billede hello2all Nybegynder
07. januar 2004 - 20:40 #11
Jeg overvejer at købe en ASUS. Helst en M2400N hvis jeg kan spille et par spil på den. Ellers måske en M6800N hvis det viser sig at M2400N slet ikke kan spille. De spil som jeg er interesseret i er f.eks. warcraft3 men også noget 3D-spil som jedi-knight eller Medal Of Honor. Jeg spiller meget sjællent og derfor gider jeg nok ikke at bruge 2000kr ekstra hvis man godt kan spille på M2400N. Og jeg vil jo også gerne have en meget lille bærbar.
Alt i alt..... Hvad vil man kunne spille på en bærbar som ASUS M2400N(eller lign.)?
http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM2400N
Avatar billede rkhdk Nybegynder
07. januar 2004 - 20:43 #12
hele M2400N serien har det samme grafikkort
Intel 855GM with integrated 32-bit 3D/2D gfx Shared System Memory

Du vil sikkert kunne spille de spil, det er bare om hvor meget det vil hakke og i hvor høj opløsning du spiller i.

plus at grafikkort bruger dine fysiske ram
så hvis du har 256Mb Ram, og et 32Mb grafikkort så har du 224Mb ram til styresystem osv.
Avatar billede hello2all Nybegynder
07. januar 2004 - 21:01 #13
Så det er ikke så sort/hvidt om man kan spille på en M2400N? Jeg må vel prøve at tage ud et sted for at prøve det. tak for alle svarene.
rkhdk-gider du ikke at lægge et svar så du kan dele point med ird?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
07. januar 2004 - 21:02 #14
jeg synes næsten at du skal tage ned til forhandleren (med mindre du bestiller online, hos en forhandler der ligger langt fra dig af)
Tag evt. warcraft 3 med eller hvad du nu har af krævende spil, spørg forhandleren om du må se en præsentation af den bærbare og om du må se hvordan den klare spil.

Da jeg skulle købe bærbar for lidt over 2år siden, så kontaktede jeg Dell (så på en Dell Inspiron 8100) også fik en præsentation af den hos Dell (jeg rejset meget frem og tilbage, dengang og var i KBH et par timer hver uge så jeg havde tid til det)

Efter den præsentation, så kunne jeg med ro sindet bestille den, da jeg havde set og prøvet den. (Dell sælger jo Online, så derfor er det et stor plus, at kunne komme ned hos dem og se/prøve deres bærbare)

Så tag kontakt til den nærmeste forhandler af Asus M2400N, kontakt dem og spørg om du ikke kan før en præsentation af den M2400N  eller en med tilsvarende grafikkort.
Det er trods alt dine penge og dit valg
Avatar billede hello2all Nybegynder
07. januar 2004 - 21:10 #15
DEt lyder som en god ide... så må jeg se om jeg kan finde en forhandler som har M2400N på lager.....(det har de jo sjællent) ville du have point eller skal jeg give dem alle til ird?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
07. januar 2004 - 21:25 #16
giv dem til ird, så han kan få et lille point trip ;o)
Avatar billede ird Praktikant
08. januar 2004 - 10:02 #17
Fed bemærkning rkhdk!!
Avatar billede ird Praktikant
08. januar 2004 - 10:19 #18
Hvorfor ikke tage mod point når det er det siden er bygget op omkring som belønning :))