Avatar billede krc_ Nybegynder
06. januar 2004 - 09:45 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

hjælp til if sætning med læs fra db

Hej !
Har et problem længere nede i koden. Kig efter *****hjælp*****

<!-- #include file="db.inc" -->
<%
sql = "SELECT count(id_no) as antal FROM brugerdata"
set rscount = dbc.Execute(sql)

antal = rscount("antal")
set rscount = nothing
%>
<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Language" content="da">
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 6.0">
<meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<title>Forside</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="bannerstyle.css">
<meta http-equiv="Cache-Control" content="no-store">
<meta http-equiv="Pragma" content="no-cache">
</head>

<body bgcolor="#E8E8E8">
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-collapse: collapse" width="100%">
<tr>
        <td class="menutekst">
<hr>Brugerinfo:<hr>
<%
If IsEmpty(Session("userID")) Then
  Response.Write("Du er ikke logget ind")
  Response.Write("<br><a target='indhold' href='bruger/asp/logadmin.asp'>Login</a>")
else
  Response.Write("Du er logget ind som: ")
  Response.Write(Session("userID"))
  Response.Write("<hr>Dine muligheder:<hr>")
      Response.Write("<a target='indhold' href='nyheder/html/indtast_nyhed.asp'>Opret nyhed</a>")
  Response.Write("<br><a target='indhold' href='fangstrapporter/html/indtastrap.asp'>Opret fangstrapport</a>")
  Response.Write("<br><a target='indhold' href='artikler/html/indtast_artikel.asp'>Opret artikel</a>")
  Response.Write("<br><a target='indhold' href='fiskeberetninger/html/indtast_beretning.asp'>Opret fiskeberetning</a>")
  Response.Write("<br><a target='indhold' href='bruger/asp/logoff.asp'>Logoff</a>")
end if

******HJÆLP************HJÆLP************HJÆLP******
Her skal jeg læse et ja/nej (true/false)
felt fram min database. Feltet hedder 'admin' og
er i samme base som er included øverst.
Hvis feltet er true skal de der linier nedenunder skrives
Men jeg kan sgu ik lige greje kaldet til db'en.. HJÆLP!!!
******HJÆLP************HJÆLP************HJÆLP******
if rsaduser = "on" then
  Response.Write("<hr>Admin muligheder:<hr>")
  Response.Write("<a target='indhold' href='bruger/asp/logoff.asp'>Slet fiskeberetning</a>")
  Response.Write("<br><a target='indhold' href='bruger/asp/logoff.asp'>Slet bruger</a>")
  Response.Write("<br><a target='indhold' href='bruger/asp/logoff.asp'>Slet artikel</a>")
  Response.Write("<br><a target='indhold' href='bruger/asp/logoff.asp'>Slet fangstrapport</a>")
end if
%>
<hr>Status:<hr>
Oprettet brugere:<%=antal%><br>
Online brugere:<% = Application("ActiveUsers") %>
        </td>
    </tr>

</table>
</body>
</html>
Avatar billede fun22 Nybegynder
06. januar 2004 - 09:52 #1
det er da bare:
if rs("admin") = true then
kode
end if

Eller

if rs("admin") = "true" then
kode
end if

Kan ikke helt huske hvad for en det er...
Avatar billede krc_ Nybegynder
06. januar 2004 - 10:28 #2
Nope for hvis du kigger på den øverste select så er der ikke valgt andre felter end det jeg counter på ! Så jeg skal selecte igen og det kan jeg ik lige greje !
Avatar billede fun22 Nybegynder
06. januar 2004 - 10:42 #3
strSQL = "Select * From TABEL"
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
rs.Open strSql, Conn, 3, 1
Avatar billede nazaq Nybegynder
06. januar 2004 - 10:43 #4
<!-- #include file="db.inc" -->
<%
sql = "SELECT count(id_no) as antal FROM brugerdata"
set rscount = dbc.Execute(sql)

antal = rscount("antal")
rscount.close
set rscount = nothing

sql = "SELECT admin FROM brugerdata"
set rsadmin = dbc.Execute(sql)

admin = rsadmin("admin")
rsadmin.close
set rsadmin = nothing
%>

admin indeholder nu feltet admin og det kan du teste på

-NaZaq
Avatar billede fun22 Nybegynder
06. januar 2004 - 10:43 #5
Det sætter du bare ind der hvor du har den anden...
Avatar billede fun22 Nybegynder
06. januar 2004 - 10:56 #6
nazaq >> Når han har to ens sql, så kommer der en fejl.

krc >> Gvis du sætter den kode jeg postede 10:42:40 ind hvor du har den anden forbindelse, og så sæt if rs("admin") = true then ind der hvor du har if rsaduser = "on" then
nu.
Avatar billede krc_ Nybegynder
06. januar 2004 - 10:58 #7
nazaq > Det er rigtigt...men jeg kan åbenbart ikke finde ud af at teste på feltet......jeg har prøvet if admin = "true" & jeg har prøvet if admin = "on"
Men intet af det virker. Hvordan tester jeg rigtigt på sådan et felt ?
Avatar billede krc_ Nybegynder
06. januar 2004 - 10:59 #8
hov havde ikke set dit indlæg fun22, men jeg kan godt have de 2 sql
Avatar billede krc_ Nybegynder
06. januar 2004 - 11:03 #9
fun22 > Har lige prøvet dit....fungerer ski ik lige...
Jeg får fejl om at rs("admin") ikke kendes og før det en fejl i
rs.Open strSql, Conn, 3, 1
Avatar billede krc_ Nybegynder
06. januar 2004 - 11:07 #10
hmm...har lige prøvet at skrive <%=admin%> i htmlkoden for at se hvad der stod i feltet under nazaq's forslag...der står altid 'TRUE'....hvorfor hulen gør der det ?
Avatar billede krc_ Nybegynder
06. januar 2004 - 11:44 #11
Eeehhh den står til True altid ... uanset hvad jeg gør.....PIS!!
Avatar billede krc_ Nybegynder
06. januar 2004 - 12:21 #12
Nå ja...hallo mand...den skal jo vælge admin-feltet hvor brugernavnet er lig med session("userid")
Avatar billede nazaq Nybegynder
06. januar 2004 - 18:08 #13
Ja så skal du jo bare sætte nr2 sql sætning til følgende:
sql = "SELECT admin FROM brugerdata where brugernavn='" & session("userid") & "'"

eller

sql = "SELECT admin FROM brugerdata where brugernavn=" & session("userid")

hvis brugernavn ikke er en streng men et tal.

fun22> Jeg kan ikke se at det skulle give en fejl at ændre sql variablen efter at den er brugt første gang. Den bliver jo ikke brugt igen.

-NaZaq