Avatar billede dudal Nybegynder
04. januar 2004 - 16:36 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Symlinks på Win2K server

Hejsa

Jeg har lige nu en installation på en unix maskine hvor jeg bruger symlinks til at dele filer mellem forskellige websites (virtual servers). På den måde kan jeg have nogle filer liggende centralt som alle disse kan bruge. Spørgsmålet er nu om en sådan opsætning kan lade sig gøre på win2k. Jeg regner med også dér at køre apache og PHP, evt. PHP til IIS.

Desuden vil jeg også gerne høre om erfaringer med at overføre større sites fra apache/unix til apache/windows. Altså hvilke problemer man kan støde på undervejs. Jeg forestiller mig at det primært er filsystemet som vil volde problemer.
Avatar billede fangel Nybegynder
04. januar 2004 - 17:21 #1
1) du kan ikke benytte symlinks i windows (du kan vidst nok købe et dyrt værktøj der kan oprette dem, men ikke noget du skal satste på)

du kan dog lave en "include directory", så vil PHP også søge der ved brug faf include() - lidt som PEAR gør (hvis du kender det)

2) Så længe du kører samme version af PHP / Apache burde du ikke støde ind i problemer ved migræring fra Unix -> Windows - kun hvis du benytter specifikke *nix-funktioner som fx mxlookup() (mener jeg kræver *nix)

Morten
Avatar billede strych9 Praktikant
06. april 2004 - 05:47 #2
Det bedste Windows 2000 kan klare som ligner symlinks er at NTFS gør det muligt at mounte hele drev som en folder. Egentlig symbolsk linking kan ikke lade sig gøre.

Desuden er det ifølge NSA security guidelines bedst hvis du opretter en partition pr website du vil hoste. Jeps, du læste rigtigt. Det er NSAs bud på hvordan man undgår directory traversing og cross site scripting vulnerabilities.

og ja, det er primært filsystemet som vil volde problemer i forbindelse med migration. Dog kan det være mere smertefuldt når det er den anden vej. Windows er ikke case sensitive feks, men det er unix og det kan give nogle forfærdelige problemer..
Det Apache->IIS skift jeg lavede i det firma jeg arbejdede for før var ikke så svært. Det mest irriterende var at få alle de dynamiske sites til at opføre sig pænt med databaserne, og det skal man selvfølgelig sætte sig og teste før man går i luften og ændrer DNS.
Avatar billede dudal Nybegynder
06. april 2004 - 11:35 #3
Hejsa

Jeg havde glemt alt om denne tråd. :-) Jeg har valgt at fortsætte med Apache på min nye server, så problemet er ikke så relevant længere.

Du får alligevel halvdelen for dit udmærkede svar.

Mvh
Jesper
Avatar billede dudal Nybegynder
06. april 2004 - 11:35 #4
Argh. Skulle være et svar.