Avatar billede bugger Nybegynder
03. januar 2004 - 16:39 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Inventor eller Mechanical Desktop

Hejsa
Jeg har været væk fra CAD miljøet et par år, men har tidligere gjort i ACAD 3D (rel 14 og 2000).

Nu har jeg imidlertid kontakt til en møbeproducent, som ønsker sit møbelsortiment modelleret i 3D tilbrug i programmet Architectural Desktop, som jo også er et Autodesk program. Jeg skal lave nogle såkaldte Multiview blokke, som er blokke som "ændrer indhold" alt efter synsvinkel. Jeg kender ikke så meget til det, men det ser snedigt ud. Ser man fx. en plantegning af et hus, så er møbleringen også i plan (2D), ser man opstalt følger møblerne med ligesom en perspektiv vil vise møblerne i 3D.

Plan og opstalttegningerne gir sig selv, de skal bare laves i 2D, men 3D modelleringen er jeg lidt mere i tvivl om. Jeg har tidligere arbejdet med opbygning af 3Dmodeller af møbler v.h.a 3Dfaces i rel.2000, men har forstået at det er forældet teknologi, og at det er solider og parametrisk konstruktion der er sagen.

Møblerne -ihvertfald nogen af dem er lettere komplicerede med dobbeltkrumme ryglæn/armlæn/sæder og derfor ikke ligesådan at gå til. Hvad skal jeg gøre? Jeg har mokket lidt med Mechanical Desktop, gået deres tutorial igennem, men synes sgu det er lidt kringlet. Hvad med Inventor? er det lettere tilgængeligt, og ville det kunne bruges til opgaven?

Er der nogen af jer der har haft lignende opgaver og som kan give et par tips?

Alle gode forslag modtages med kyshånd og hvis I har brug for flere informationer, giver jeg dem gerne.

Mhv
Henrik Escobar
Avatar billede bergan Nybegynder
04. januar 2004 - 21:51 #1
Nu er jeg ikke Inventor specialist men ADT Support udgivet bogen ADT Bogen 2004 www.cadoing.dk. Men du skal klart bruge Inventor til 3D modellering. Herefetr skal 3D "blokken" gemmes ud som dwg fil. I ADT Architectural Desktop skal du herefter lave Multi view blokken bestående af de f.eks 3 views Multiviwe blokken skal bestå af. I Express Pakken findes en funktion der hedder "Flatten" som kan generer 2D af 3D, på denne måde kan du nemt oprette de Views du har brug for i ADT, ud fra samme model (3D). Hvis du vil vide mere om Inventor/ADT skal du rette henvendelse til en Forhandler de findes på en liste på www.autodesk.dk. Hvis du vil lære mere om ADT har du mulighed for at købe min bog se www.cadoing.dk
Mvh
Susanne Lund Bergan
Avatar billede bugger Nybegynder
06. januar 2004 - 12:30 #2
OK tak for dit svar Susanne.
Som jeg har forstået det, er det ikke en særlig kompliceret proces i ADT at fabrikere en Multiviewblok og at det er i selve modelleringen det store arbejde ligger. Jeg er blevet anbefalet at afprøve Inventor, som skulle være stærkt i dens modelleringsegenskaber, ligesom det skulle være et program der er mere intuitivt end Mechanical Desktop og derfor nemmere at gå til.
Hilsen
/Henrik
Avatar billede bergan Nybegynder
07. januar 2004 - 22:11 #3
Det lyder som en rigtig god ide. Kontakt din forhandler eller Betech data for en Trial version af Inventor.