Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
02. januar 2004 - 23:14 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Gemme link

Jeg har endnu et problem. Jeg kender til GET og POST når man bruger forms. Jeg er i en situation hvor jeg gerne vil lave et tekst link det f.eks. kunne være domæne.dk/davs.php?colour=blue men hvor det efter spørgsmålstegnet bliver gemt ligesom når man bruger POST. Hvordan kan man gøre det? Jeg vil gerne hente informationen med PHP's $_GET bagefter. Håber det gav mening... Det var altså ikke en form jeg ville lave, men bare et link jeg selv skriver...
Avatar billede ahv Nybegynder
02. januar 2004 - 23:17 #1
$_GET["colour"];
Avatar billede ahv Nybegynder
02. januar 2004 - 23:18 #2
$_POST['varname'] = variabler der er blevet sendt via en FORM med method="POST"
$_GET['varname'] = variabler fra adresselinien, eg: index.php?side=index (FORM med method="GET")
$_COOKIE['varname'] = variabler fra cookies
$_REQUEST['varname'] = alle de tre ovenstående samlet i en
$_SESSION['varname'] = variabler fra sessions
$_ENV['varname'] = servervariabler om "enviroment" ting (brugerens IP)
$_SERVER['varname'] = ass. servervariabler som fx PHP_SELF
Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
02. januar 2004 - 23:23 #3
Du misforstår ahv... Jeg ved godt hvordan $_GET kommandoen virker. Jeg vil gerne kunne skrive et link på en side der henviser til en anden. Altså f.eks. vil jeg gerne fra side 1 kontrolere hvilken farve side 2 vises med. Altså jeg skriver et link på side 1 der kunne være ../side2.php?colour=red . På side 2 bruger jeg så $_GET og lidt php til at få denne farve frem. Mit problem er at jeg gerne vil gemme det der står efter spørgsmåltegnet ligesom når man bruger POST i forms. Sådan så linket virker som "side2.php?colour=red" men at der i browseren kun står "../side2.php"
Avatar billede ahv Nybegynder
02. januar 2004 - 23:29 #4
Du skal vel registerer denne farve på en eller anden måde, hvorfor må det ikke stå i url'en?
Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
02. januar 2004 - 23:38 #5
Farven er registreret. Alt php'en er skrevet og det virker perfekt. Jeg vil gerne undgå at det står i url'en af flere årsager. Hovedsageligt fordi jeg ikke vil have at folk der besøger siden tror de kan gå op i url'en og skrive hvilken som helst farve de gerne vil se. Derudover er det vel fordi jeg er kræsen med designet. Vil gerne holde url'en så simpel som muligt. Hvis det kan lade sig gøre...
Avatar billede ahv Nybegynder
02. januar 2004 - 23:39 #6
Du kan lave en form med hidden input felter?
Avatar billede tefcke Nybegynder
03. januar 2004 - 00:37 #7
"Hovedsageligt fordi jeg ikke vil have at folk der besøger siden tror de kan gå op i url'en og skrive hvilken som helst farve de gerne vil se."

Lyder som om du skal bruge sessions til det. Brug sessions eller cookis til at gemme oplysningerne i!
Avatar billede ahv Nybegynder
03. januar 2004 - 00:38 #8
tefcke -> Tænkte jeg også på, men hvis kun skal bruge det fra side a til b, så gavner session ikke så meget.
Avatar billede tefcke Nybegynder
03. januar 2004 - 00:54 #9
Nej, det er klart, men det er nok den eneste måde at "skjule" oplysninger som bruges på en side, og som skal bruges på en anden side!
Avatar billede Morten Olesen Nybegynder
03. januar 2004 - 19:24 #10
Tak for svarene. Så fik jeg da afklaring på det. Jeg forsøger mig med hidden input felter eller accepterer at url'en bliver synlig.