Avatar billede hougaard Nybegynder
19. september 1999 - 16:35 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Boot af Win95 i win/dos

Jeg har en PC, som ikke vil boot'e normalt. Der er blevet startet et dos-spil fra Windows, Windows har så genstartet og startet spillet - så langt så godt.
Windows har bare glemt at lave opstarten om igen, så hver gang man starter computeren, starter den i dos-spillet, og ikke som planlagt i Windows.

Hvordan udbedres fejlen?
Avatar billede fcs Novice
19. september 1999 - 16:40 #1
Start op i fejlsikret tilstand, fjern spillet og de kommandoer der starter spillet og start så op normalt!
Avatar billede hobbez Nybegynder
19. september 1999 - 19:11 #2
For at starte op i fejlsikret tistand skal du trykke på F8 under opstarten. Der fremkommer en menu.

Der er vist også noget med at du kan holde CTRL nedtrykket under opstarten......
Avatar billede hougaard Nybegynder
19. september 1999 - 19:44 #3
Jeg har allerede fjernet de kommandoer som starter spiller i autoexec.bat, men når PC'en starter op siger windows at det ikke kan starte fordi man kører i dos-mode! , og man kan så genstarte, hvorefter der sker det samme igen!
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
19. september 1999 - 20:16 #4
Hvis du kan komme ud i DOS, uden at spillet starter kan du jo prøve med kommandoerne "Exit" (generelt Win95/98 tilbage til windows), eller som nødløsning, c:\windows\win.com (eller hvor det nu er den ligger)
Avatar billede renny Nybegynder
20. september 1999 - 08:49 #5
Kommer den ikke i starten og skriver at den vil starte i dos, der skal du trykke 'Esc' så skulle den starte i Windows igen
Avatar billede tino Nybegynder
22. september 1999 - 09:29 #6
fjern linien: DOS=SINGLE i Config.sys
+ de henvisninger der er til spillet i autoexec.bat, så burde den boote normalt igen
Avatar billede gozar Nybegynder
25. september 1999 - 11:49 #7
Du sakl også ændre i msdos.sys

Den der heder BootGUI=X

Den skal være 1 hvis du vil starte op i win automatisk elders skal den være 0 hvis du har start en menu.
Avatar billede mentor Nybegynder
27. september 1999 - 17:18 #8
Spillet har givetvis kvadret dine oprindelige config.sys og autoexec.bat.
Det bevirker, at du idag ikke loader ifshlp.sys.
Læs c:\windows\config.txt for at finde ud af mere.

Alternativ:

omdøb dine nuværende auto---.bat og con--.sys ,  og lav en config.sys, som denne:

device=c:\windows\himem.sys
device=c:\windows\emm386.exe noems

så loader den pr. auto ifshlp.sys

det eneste du har "mistet" er dit dk keyboard i dos...