Avatar billede phpwiz Nybegynder
29. december 2003 - 16:55 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

mail fra shell

Jeg bruger kommandoen mail til at lave noget backup sjov, hvor jeg mailer min database.

mysqldump -u user -ppass -A | mail -s sqlbackup min@email.dk

Mit spørgsmål er, kan jeg angive en mailadresse for afsender, så det ikke er root@mail.mitdomæne.dk ?
Avatar billede blueprint Nybegynder
29. december 2003 - 17:05 #1
Ligesom med qmail måtte dette også være muligt via miljøvariabler såsom:

MAILUSER="backup"
MAILHOST="backup.ditdomain.dk"
MAILNAME="Backup Service"

Ovenstående ville så overskrive From: feltets indhold således at det ville se sådan ud: backup@backup.mitdomain.dk, og det personlige navn naturligvis "Backup Service"
/bluePrint
Avatar billede blueprint Nybegynder
29. december 2003 - 17:09 #2
- Husk lige at eksportere dine variabler! Mange gange er det ikke nok at de bare er sat/defineret. :)

/bluePrint
Avatar billede phpwiz Nybegynder
29. december 2003 - 17:10 #3
og det skal skrives hvor ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. december 2003 - 17:11 #4
prøv

mysqldump -u user -ppass -A | mail -s sqlbackup -a "From: julemanden@huskaltidbackup.dom" min@email.dk
Avatar billede phpwiz Nybegynder
29. december 2003 - 17:25 #5
erikajacobsen , den kender ikke option -a
Avatar billede blueprint Nybegynder
29. december 2003 - 17:33 #6
Så prøv eksempelvis at gøre hvad jeg siger? Hvis du er i en shell (mit eksempel dækker tcsh/csh. Brug export hvis du i en sh/bash shell.), så skriv eventuelt:

set MAILUSER="backup" MAILHOST="backup.ditdomain.dk" MAILNAME="SQL Backup Service"

Og så send en mail fra shellen igen.

/bluePrint
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. december 2003 - 17:39 #7
Ok, det gør den i min mail i en debian-variant. Måske en anden option? Her hvad der står hos mig:

  -a      Specify additional header fields on the command line such as "X-
            Loop: foo@bar" etc.  You have to use quotes if the string con-
            tains spaces.  This argument may be specified more than once, the
            headers will then be concatenated.