Avatar billede oktober Nybegynder
28. december 2003 - 16:36 Der er 17 kommentarer og
5 løsninger

Hvilken harddisk ?

jeg skal ud at købe endnu en harddisk, hvilken en skal jeg vælge ?

1.
Western Digital Caviar Hi-Performance WD2000BB 200GB
Cache: 2048KB
Seek: 9,0ms
Spin: 7200RPM
Interface: Ultra DMA / 100 (IDE)
Disk drive size: 3½" x 1"
Warranty: 2 Years
pris 1252 kr
2.
Maxtor DiamondMax Plus 9 200GB Fluid
Cache: 8192KB
Seek: 9ms
Spin: 7200RPM
Interface: Ultra DMA/133 (IDE)
Disk drive size: 3½" x 1"
FDB Motor (Fluid Dynamic Bearing)
Warranty: 2 Years
pris 1267 kr
3.
Maxtor MaXLine II 300GB
Cache: 2048KB
Seek: 10ms
Spin: 5400RPM
Interface: Ultra DMA/133 (IDE)
Disk drive size: 3½" x 1"
Warranty: 2 Years
pris: 2021kr

harddisken skal bruges til at påbevare DVD images DIVX film og lidt musik på hvilken ville du vælge...
Avatar billede ird Praktikant
28. december 2003 - 16:37 #1
Råder altid folk til at holde sig fra Maxtor. De støjer en del!

Mit forslag ville klart være den første
Avatar billede oktober Nybegynder
28. december 2003 - 16:41 #2
støjen betyder ikke spor, da computeren iforvejen lyder som et jager fly under opstart... Det var mere hvilken harddisk der er mest på lidelig, har i forvejen kun Maxtor og sværger mest til en af dem...
Avatar billede minus Nybegynder
28. december 2003 - 16:44 #3
1.
Avatar billede chalde Seniormester
28. december 2003 - 16:45 #4
Hvis det SKAL være en maxtor, så nr2
A) Hurtigere end nr3 5400vs7200rpm
B) Større cache->hurtigere

Er nu ellers mest til seagate. Mht til støj, rma % og hastighed.
Avatar billede bleze Nybegynder
28. december 2003 - 23:06 #5
Det det formål.. 3!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
28. december 2003 - 23:10 #6
De nye DiamondMax med flydende ophæng er nu ganske fint støjdæmpede. Så det skulle ikke afholde mig. Da disken samtidig snurrer med 7200 omdrejninger, ville jeg vælge den. Hurtig accesstid er jo rar, når der skal flyttes store filer. Desuden har den en behageligt stor cache, hvilket giver en mere jævn "fødning", når maskinen er belastet.
Avatar billede k.harritsoe Nybegynder
29. december 2003 - 02:27 #7
Western Digital kan larme, hvis du har en tilpas stille computer i.e. kun blæser på CPU og i strømf - men det er vist ikke tilfældet... De er dog dejligt hurtige, var et hit blandt mine venner og jeg har selv en 100 gb.

8 mB er rart hvis det er en systemdisk til OS, men ellers ville jeg ikke mene det skulle have nogen betydning, når der er tale om ombevaring. Diskhastighed er efter min mening sekundært, når der er tale om opbevaring. De fleste hdder klarere snildt ~35 MB/s hvilket burde være nok. Gå efter pris/gB.

7200 RPM er rart, ja, men de udvikler også en del varme....

Hvis jeg havde 2000 kr, ville jeg finde 400 mere og så købe 2 x 200 GB... eller være glad for en 200 gB ;)

Husk at tjekke om din computer kan understøtte 200 gB harddiske.
Avatar billede k.harritsoe Nybegynder
29. december 2003 - 02:27 #8
Ville da også svare
Avatar billede sakul Praktikant
29. december 2003 - 02:40 #9
jeg ville absolut vælge maxtor... jeg har selv en splinter ny en af slagsen.. og den er absolut lydløs....
Min er dog en 80 gb Maxtor DiamondMax Plus 9
Tjek det nye alt om data blad der er en test af forskellige drives... Maxtor render af med sejren...!!!
Seagate sucks ifølge testen...
Godt nytår...
Avatar billede sakul Praktikant
29. december 2003 - 03:03 #10
NB.  I testen i bladet er det Samsung-Hitachi-Maxtor-Seagate- og Western digitals disks der bliver testet... alle er på 160 gb.
Maxtor og Hitachi løber af med sejren.. men Maxtors disk scorer som den eneste 10/10 ud af 10 mulige
Til sammenligning score Westerns 7/6  og Seagate´s 7/8
Maxtors vinder bla på lang hurtigst burst rate
Den ligger nemlig på 104 mb/s
Hvor Seagates ligger på  84,9 mb/s
Og Westerns har laveste i testen på 74,6 mb/s
Til slut vil jeg lige sige at Hitachi´s disk løber med sølvet.

Men døm selv.. jeg er ihvertfald meget tilfreds med min Maxtor... ;-)
Avatar billede chalde Seniormester
29. december 2003 - 15:11 #11
sakul -> testen siger at seagates sux. Kender indtil flere der har seagate 7200.7 160gb. Ingen er andet end 100% tilfredse.
Er også selv 100% tilfreds med mine 2 seagates (barracuda IV og 7200.7). De siger ikke en lyd. Hvilket man ikke kan sige om maxtors hvis man sammenligner med en seagate (har selv lige siddet med en ny computer med en Maxtor DiamondMax Plus 9 og sammenlignet med mine 2stk seagate. Maxtors er ikke lydløse i forhold til seagates).
Dem jeg kender der har maxtor, er ret skuffet over lydniveauet.

Siger testen også noget ang RMA%?
Kender en der arbejder i en computerbutik, og ifølge deres status har seagate og hitachi de laveste rma procenter. Maxtors er lidt højere end de andres.
Har selv en 3.2gb seagate der har holdt i ca 5år. Den er ikke lydløs, men den har holdt, og kører stadig helt fint. De quantum (maxtor) diske jeg har haft, er stået af efter ca 2-3år.
Avatar billede sakul Praktikant
29. december 2003 - 19:11 #12
jeg må indrømme at jeg måske overdrev lidt da jeg sagde at seagates ligefrem sucks..  men som du kan se i i bladets omfattende test scorer den 7/8 hvor maxtors altså scorer 10/10 som den eneste i testen...
Jeg syntes iøvrigt at den her diskussion om larm fra hdén er lidt ude i hampen.. De nye hdér uanset firma larmer generalt mindre end de gamle..
Jeg gider ikke hænge mig i marginaler, men jeg tror ærligt talt ikke at larm fra disken er noget problem i år 2003.

En anden ting er .. Fordi et firma for flere år siden har lavet en god disk til dig der holder og som du er glad for, kan de nemt 3-4 år senere lave en disk som bare ikke er iorden..  og omvendt...

Jeg har ikke købt hd efter denne her test, men brugt mine egne erfaringer, og læst mig frem på nettet, tests osv...
Maxtor laver pt prisvindende hdér... That´s a fact...
Og i denne test som jeg refererer til giver de altså resten af feltet baghjul... her snakker jeg om deres 160 gb produkt...
Avatar billede sakul Praktikant
29. december 2003 - 19:27 #13
Hov må jeg lige til sidst sige at de to gange 10 som maxtor har fået er resultatet både på deres Sata og Pata disk.. begge to vinder over de andres tilsvarende...

Til sidst... (igen) *S*
i testen er Seagates faktisk den der støjer allermindst, godt gået Seagate... tilgengæld er den den langsomste pata disk i testen...

Chalde> hvis du med rma mener cpu utilization i % så vinder maxtor også denne test.. den benytter 15.10%  imens Seagate bruger 16.90 % og Western 17.70 %
;-(

Nå nok om det .. Godt nytår..
Avatar billede oktober Nybegynder
29. december 2003 - 20:13 #14
de fem første der har svaret får et point hver
Avatar billede oktober Nybegynder
29. december 2003 - 20:17 #15
Køber Maxtor alså 4 diske af nummer 2

så skulle min HD kapacitet gerne kunne holde 1 år eller 2 endnu  :)
Avatar billede chalde Seniormester
29. december 2003 - 20:43 #16
sakul -> RMA=Returned Materials Authorization. Defekt hardware. Dvs hvor stor er fejlprocenten.
Avatar billede ird Praktikant
29. december 2003 - 20:52 #17
Hvad angår lydniveauet, så kan jeg kun bekræfte at Maxtor larmer meget mere end Seagate, da jeg har begge slags drev.

Hvad angår det Seagate drev, du har fundet, så
1. det er en enlig svale med så høj en RMA for Seagate
Barracuda V, den har en RMA på 1.2%
2. Det var bevidst at jeg valgte 120 GB drev, da det sandsynligvis er de meste solgte for tiden, og derfor er usikkerheden på RMA for disse drevet væsentlig mindre end for 160 GB.
3. De 13.64% er sandsynligvis baseret på bare 22 solgte diske (med 3 defekte). Hvis der nu kun havde været 2 defekte så er RMA "kun" 9.1%
4. Du mener sikkert også at Maxtor er bedre alene fordi de bruger ATA-133, hvor konkurrenterne "kun" bruger ATA-100. Men igen nogle falder blindt for et firmas marketingshype, hvilket ATA-133 ene og alene er. Hvis der var bare den mindste fordel ved ATA-133 frem for ATA-100, så ville alle andre producenter straks tage ATA-133 til sig.
Avatar billede sakul Praktikant
29. december 2003 - 21:36 #18
ok hul i points.. specielt når det kun handler om 5.... men ærligt talt,, hvorfor får "minus" 1 point for at svare 1.......
og jeg f.eks ingenting....
hmmmm ....
No justice....
Avatar billede larholm Nybegynder
29. december 2003 - 21:42 #19
Se sidste nye blad fra alt om data, der vinder maxtor klart, endda vinder ATA-133 m. 7200 RPM, over egen ATA150, hvilket er bemrækelsesværdigt.

Jeg har selv som forhandler haft mange tusinde maxtor diske over "disken", og maxtor er en af de få diske, jeg har en utrolig lav reklamation på, sat i forhold til både seagate, ibm o.a.

venligst

Hans Jørgen
Avatar billede larholm Nybegynder
29. december 2003 - 21:43 #20
så 2'eren er helt klart dit bedste køb, stor RPM + Cache.
Avatar billede jpvj Nybegynder
29. december 2003 - 21:45 #21
Hvis du skal have en driftsikker disk, så er dit valg - desværre forkert.

MaxLine II serien er udviklet af Maxtor mhp. 24/7 drift, med en lav (ca. 10-15% I/O belastning). Med denne belastning har disken en MTTF på ca. 1.000.000 timer. Ex. bruges de til at streame data over på, før de skrives til bånd, lagring af sjældent brugte data osv. Performancemæssigt kan de naturligvis ikke hamle op med en 7.200 RPM disk.

MaxLine II serien er dobbelt har dobbelt afbalanceret spindel (ligesom Atlas serien har) hvilket giver meget mindre vibrationerne. Desuden er testmønsteret "strengere" for at opnå den større MTTF.

Diamond Max serien er beregnet til 8/5 drift til desktop brug (dvs. meget lav belastning) og har en MTTF på ca. 500.000.

Kilde: Maxtor seminar i sommer i KBH.
Avatar billede sakul Praktikant
29. december 2003 - 21:55 #22
IRD> er det mig du snakker til...? hvis ja.. hvor får du så tallet 13.64 % fra... ?
Jeg basere intet af det jeg har nævnt på andet end hvad testen har vist..
ata100 eller ata133...
Hitachi der blev 2 i testen kører ata100 og maxtor kører ata133
alle andre i testen kører også ata100..
Men hul idet .. Som sagt har jeg refereret til en test i Data for alle, en test der fylder 6 sider, og dækker 5 hdér af ovennævnte mærker...
Testen er omfattende og efter min mening god læsning...
Testens konklusion er Maxtor går som vinder...
Seagate har den mest stille men tilgengæld langsomste i testen..
du kan jo prøve at teste dine to hdér med hinanden nu du netop har de to mærker ird.. det kunne da være interesant...