Avatar billede ps1000 Nybegynder
26. december 2003 - 06:25 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Hvilket grafikkort er kompatibelt med Compaq Presario 5861

Jeg overvejer at købe et nyt grafikkort til ovenstående stationære, men er meget i tvivl om, hvilket jeg skal vælge.

Selve spefikationerne på PC'en findes hér:

http://h20015.www2.hp.com/en/document.jhtml?reg=&lc=en&cc=us&prodId=compaqpres93638&docName=c00034105&cat

Grafikkortet skal have mulighed for TV-in, TV-ud og gerne med fjernbetjening.

Kan nogen give et par fornuftige produktbud på mit spørgsmål, hvor der er også er taget hensyn til kompatibiliteten.

Og er der andet "indmad", jeg skal tage hensyn samtidig med en udskiftning af grafikkort?
Avatar billede tobias28 Praktikant
26. december 2003 - 08:51 #1
Det ser ud til at din AGP-slot kun understøtter AGP 2x hastighed, og det sætter jo nogle begrænsninger. Ikke mht. kortet, da de fleste grafikkort er bagudkompatible og kan køre både 8x, 4x, 2x, osv.... Dog kan man sige, at der nok heller ikke er nogen grund til, at investere i et af de rigtig gode kort, hvis din computer bare drosler dets hastighed ned...

Jeg ville i dit tilfælde vælge imellem 2 ting:

1: Beholde din pc, og købe noget i stil med Geforce 4 MX 400 http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364767939
Derved vil du få en bedre ydelse grafikmæssigt, men det bliver ikke overdrevent godt. Dog sparer du nogle penge.

2: Købe ny computer med noget i stil med Geforce 4 ti 4200. Måske Noget med Radeon 9600 pro hvis du gerne vil give lidt ekstra for et bedre kort...Førstnævnte er et stabilt kort, der kan køre de fleste spil i dag uden problemer, med en nogenlunde hardware bag sig....

Så alt i alt handler det om, hvad du skal bruge computeren til. Hvis det er til at spille de nye spil og dem der kommer på markedet nu, bliver du nok nødt til at vælge løsning 2. Vil du bare spille noget ala Counter Strike og lidt andet, kan du trygt vælge løsning 1. Det kan jo også være, at dine behov er helt anderledes, og behøver en helt tredje løsning...

Mvh. Tobias
Avatar billede tobias28 Praktikant
26. december 2003 - 08:53 #2
Desuden ville du gøre klogt i (hvis du skal bruge den til spil), at købe mindst 128 mb ram mere.....dog er det måske svært at købe nye sd-ram endnu ( og det vidner jo også lidt om din computers alder)... Du kan højst sætte 384 Mb ram i din maskine.
Avatar billede ps1000 Nybegynder
26. december 2003 - 09:09 #3
Hej Tobias,

Jeg har fuld ram i, og det er jo stadig ikke overvældende meget.

Og ja, det er en ældre maskine, men den skal ikke bruges til at spille spil.

Jeg er mere interesseret i den grafiske del, og det er derfor jeg bl.a. skal bruge enten et PCI-kort eller evt. nyt grafik-kort med TV-in. Jeg er blevet anbefalet at købe et nyt grafikkort, men jeg kan forstå på dig, at det økonomisk ikke kan svare sig - set i lyset af min PC's alder.

Så måske jeg skal gå tilbage til min oprindelige løsning: Et PCI-kort inkl. fjernbetjening.

Har pt. ikke råd til ny PC.

Hilsen

Joan
Avatar billede tobias28 Praktikant
26. december 2003 - 09:25 #4
sådan som jeg læser det, har du et AGP-kort nu....passer det? Så hold dig til AGP, da det er langt det hurtigste. Hvis du ikke vil bruge den til spil og kun til eks. grafikprogrammer ( og måske se film i ny og næ) er der ikke nogle ben i, at du bare køber et billigt kort.

Dog er det svært at finde kort med TV-in....faktisk er der kun et enkelt på edbpriser.dk og det er et matrox til 750 kroner...jeg tror ikke du vil give så mange penge for det....får du virkelig brug for TV-in? Du kan få mange med TV-out til få penge!
Avatar billede ps1000 Nybegynder
26. december 2003 - 09:42 #5
Oprindeligt havde jeg forestillet mig noget i retning af:

http://www.edbpriser.dk/hardware/tv-kort-show.asp

Jeg vil gerne eksperimentere med overførsel fra VHS til digital tilstand. Og jeg har programmer til formålet og nyindkøbt DVD-brænder.
Avatar billede tobias28 Praktikant
26. december 2003 - 09:43 #6
jeg får intet frem på dit link!
Avatar billede ps1000 Nybegynder
26. december 2003 - 09:48 #7
Nej, der dukker ikke et specifikt produkt op, men hvis du vælger max. pris til 1.000 kr., så dukker der nogle måske anvendelige kort op.
Avatar billede tobias28 Praktikant
26. december 2003 - 09:48 #8
hmmm... men hvis det er til det formål er dette i hvert fald et godt kort.. http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364577987

til 769 kroner...
Avatar billede ps1000 Nybegynder
26. december 2003 - 09:53 #9
Ja, det kunne være en mulighed - jeg er villig til at investere ca. 500-1000 kr.

Tror du, at det grafikkort er kompatibelt med mit "gamle" isenkram?
Avatar billede ird Praktikant
26. december 2003 - 09:55 #10
Du kan få en godt grafikkort af geforce 4 ti 4200 serien der passer i den pc til 869 :)
Avatar billede ird Praktikant
26. december 2003 - 09:56 #11
Avatar billede tobias28 Praktikant
26. december 2003 - 09:57 #12
Helt klart! Kortet kører 2x AGP og 4x AGP og hvis du bare er sikker på, at du i det hele taget har et AGP-slot er der intet problem. Matrox er kendt for at lave kvalitetskort.
Avatar billede tobias28 Praktikant
26. december 2003 - 09:58 #13
ird -> har aldrig oplevet gf4 ti 4200 med tv-in
Avatar billede ps1000 Nybegynder
26. december 2003 - 10:04 #14
Til Tobias,

Nu er jeg jo ikke it-nørd, så jeg ved ikke om jeg har et AGP-slot. Det er derfor jeg i spørgsmålet har henvisning til specifikationerne i min PC. Jeg håbede at man ud fra disse, kunne se sådan nogle ting??????

Der står jo 200 points på spil....... ;-)
Avatar billede ird Praktikant
26. december 2003 - 10:08 #15
Sorry så det ikke. Men dette har men koster lidt extra  http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364578017
Avatar billede tobias28 Praktikant
26. december 2003 - 10:31 #16
der står du har et AGP-slot, men der er ingen ledige....dette kan opfattes på 2 måder.

1: Du har et grafikkort, der kan tages ud af en AGP-sokkel

2: Du har onboard grafikkort, der ikke kan tages af motherboardet..

Hvis du har 1) kan du bare tage det gamle grafikkort op og erstatte med det nye. Hvis du har 2) har u sikkert kun PCI-slots tilbage....

Da HP's side åbenbart er ekstremt begrænset med billeder, kan jeg ikke se det ad den vej, men du kan selv prøve at åbne din computer og se om du har en port der rager lidt længere tilbage end pci-portene....hvis der sidder et kort i denne port, da kig efter om det er dit grafikkort....(kan du se ved, at følge kablet fra din skærm og se om den er tilsluttet det kort)

Hvis tingene er således kan du bare købe det nye kort.....men et isa-slot og et AGP-slot kan være svært at skelne når man ikke er kender, så hvis du er i tvivl finder jeg lige et billede af begge!
Avatar billede tobias28 Praktikant
26. december 2003 - 10:32 #17
u ~ du
Avatar billede tobias28 Praktikant
26. december 2003 - 10:35 #18
http://uk.asus.com/products/mb/socketa/a7v600-x/overview.htm#

hvis du forstørrer billedet på denne side ved at klikke, kan du se en port til højre for pci-portene (de hvide) og den er brun. Det er en AGP-slot. Den er også normalt kendetegnet ved, at den har en lille "Clip" til at spænde AGP-kortet fast så det ikke løsnes når du transporterer computeren.
Avatar billede tobias28 Praktikant
26. december 2003 - 10:44 #19
http://www.soltek.de/English/product/75kav.htm

her kan du se et isa-slot.....det er det allernederste slot....nemlig den lange under pci-slottene. På dette kort er der også AGP-slot over pci-slottene.
Avatar billede ps1000 Nybegynder
26. december 2003 - 10:45 #20
Måske kan dette link til en PDF fil hjælpe:

http://h20015.www2.hp.com/content/en/supportdocs/c00000839/c00000839.pdf

Jeg er nødt til at løbe nu, men vender tilbage senere i dag. Håber, at du har fundet ud af noget/at du har lyst til at finde ud af noget. Hvis muligt giver jeg gerne flere points, via andet spørgsmål........... ;-)

Selvom jeg har haft min konto her på Eksperten i nogle år, så er jeg først nu begyndt at bruge den til at stille spørgsmål, så jeg har masser af points at give af, men ved ikke om det er en OK måde at gøre det på - altså om det er imod Ekspertens principper.

Skal lige ind i hvordan det hele fungerer.
Avatar billede ps1000 Nybegynder
26. december 2003 - 10:47 #21
Du får lige points nu - og jeg lukker op for kabinettet senere og vender tilbage.

Thanks
Avatar billede tobias28 Praktikant
26. december 2003 - 10:53 #22
Tak for det, men du må ikke udlove mere end 200 point ifølge ekspertens regler...sig til når du har åbnet kabinettet.
Avatar billede ird Praktikant
26. december 2003 - 10:53 #23
Du må max give 200 for et svar :)
Avatar billede ird Praktikant
26. december 2003 - 10:54 #24
*GG* enig tobias
Avatar billede tobias28 Praktikant
26. december 2003 - 10:58 #25
på side 30 i den pdf er der illustreret dit motherboard, og det ligner meget, at det er en AGP-slot til venstre for pci-slottene, men eftertjek lige med din egen computer....jeg er NÆSTEN sikker på at det er AGP. Mener også altid at have set AGP på højre side og ISA på venstre...Nå hygge!
Avatar billede zabber Nybegynder
26. december 2003 - 15:24 #26
Der er et AGP slot i den jeg har selv en haft compaq 5861 der er fra starten et TNT ULTRA kort i den og det skal bare ud. Jeg kørte selv ned et GF2 I den men om strømforsyningen kan trække et gf4 ti 4200 for den er kun på 230W .
Avatar billede tobias28 Praktikant
26. december 2003 - 16:44 #27
zabber har en pointe der....men jeg mener at have læst at andre har gjort det!
Avatar billede ps1000 Nybegynder
27. december 2003 - 03:30 #28
Så er jeg tilbage, men nu ligger I nok og sover. Jeg har endnu ikke kigget i kabinettet, men vil straks tage et kig på side 30 i PDF.

Kabinettet må vente til i morgen.

Lukker endnu ikke spørgsmålet - da jeg lige skal være helt sikker på, at det er den rigtige løsning jeg vælger.