Avatar billede dacapo Nybegynder
15. december 2003 - 20:29 Der er 8 kommentarer

tekst størrelse ikke kan ændres

Er der nogle af jer, der ved hvordan man kan fixer størrelsen på skriften,så man ikke kan ændre den ved at holde ctri ned og så skrolle.
dacapo
Avatar billede ckh Nybegynder
15. december 2003 - 20:33 #1
Ved at sætte en eksakt størrelse i pixel i dit css-script. F.eks:

p {
font-size: 10px;
}
Avatar billede dacapo Nybegynder
15. december 2003 - 20:39 #2
hvad så hvis men ikke bruger css-script??
dacapo
Avatar billede ckh Nybegynder
15. december 2003 - 20:49 #3
Så burde du overveje at gøre det. Ikke bare på grund af det med ikke at kunne ændre font-størrelse, men simpelthen fordi det vil gøre dit liv meget lettere og simplere når du laver hjemmesider (og så er det efterhånden standard at definere den slags i css).

Men uden css ved jeg det faktisk ikke :)
Avatar billede bojohansen Nybegynder
15. december 2003 - 22:57 #4
Læs mere om CSS her
http://www.html.dk/tutorials/css/

og måske der findes et javascript som kan klare det, prøv at spørge andre eksperter her
http://www.eksperten.dk/kat/10
men kun hvis du ikke får svar her og har lukket dette spørgsmål da det er forbudt at oprette et spørgsmål 2 gange her på e.dk
Avatar billede dacapo Nybegynder
15. december 2003 - 23:09 #5
må jeg spørge, om man kan overføre en hjemmeside, som ikke er lavet i css, til css-script, uden at skulle begynde forfra. Problemet er at jeg har lavet 5 hjemmesider og det er et stort arbejde at lave dem om.
Avatar billede bojohansen Nybegynder
15. december 2003 - 23:20 #6
Du overføre ikke siderne til CSS, du lægger CSS ind på dine sider.
Der vil helt sikkert blive en del arbejde med at lægge CSS ind på dine sider, men hvis du læser html.dk igennem om CSS vil du helt sikkert se fordelen i CSS når du først har leget lidt med det.
Prøv dig lidt frem, det skader ikke ;-)
Avatar billede ckh Nybegynder
17. december 2003 - 21:47 #7
Til at starte med vil det nok synes temmeligt uoverskueligt at "omlægge" siderne så de benytter css, men prøv lige at studere din html-kode..... Hvilke <tags> står din tekst i?

Hvis al brødtekst f.eks. står i <p> tags er det jo ikke uoverskueligt at skrive et kort css-script der definere <p> og så slette al den overflødige kode der vil være på samtlige side (farver, størrelser, font-family etc.)

Hvis du gør den (forholdsvis lille) indsats, kan du jo bagefter ændre hele molevitten på alle dine sider ved bare at ændre specifikationerne i en enkelt css-fil :-)

Det er sq noget der betaler sig i længden du ;-)
Avatar billede ckh Nybegynder
21. januar 2004 - 22:58 #8
Fik du svar på dit spørgsmål? :)