Avatar billede hygge81 Nybegynder
13. december 2003 - 14:07 Der er 6 kommentarer

Dynamisk stregdiagram

Er der nogen der har en idé til hvordan man kan lave et dynamisk stregdiagram i flash ? Det eneste jeg har problemer med er at få flash til at tegne stregerne der hvor jeg vil have dem, nemlig ud fra nogle dataer der står i en acces database...! Nogen der kan hjælpe mig ?

Mvh. Hygge
Avatar billede mat Nybegynder
13. december 2003 - 15:13 #1
Hvordan ser dataen ud og hvordan skal stregdiagrammet se ud på baggrund af dette?
Avatar billede _k Nybegynder
13. december 2003 - 16:06 #2
Princippet er, at lave nogle mc'er som du så skalerer til den højde/bredde du vil have dem (altså ét mc for hver streg). Men som mat er inde på, er det nemmere at hjælpe, hvis vi ved mere præcis hvad du vil ha'. Der findes vel i runde tal flere tusinde forskellige designs til diagrammer :o)
Avatar billede xesz Nybegynder
13. december 2003 - 19:44 #3
_k: Kan man ikke bare få flash til at tegne stregerne udfra beregninger i actionscript?
Avatar billede _k Nybegynder
13. december 2003 - 21:14 #4
Jo, men det nemmeste er så dynamisk at oprette nogle mc'er med createEmtyMovieClip(), for dernæst at skalere dem i den rigtige størrelse (og sikkert også gi' dem en farve, så man kan se dem ;o)

Alternativet er at anvende Flash' tegne-metoder. Hvis du f.eks. er fortrolig med Java, og vant til at tegne i objekter, er det et ok alternativ (tryk evt. F1 og kig i "MovieClip.lineTo", hvor der også er nogle relaterede metoder.
Ligger talenterne lidt mere indenfor Actionscripting, skal du nok holde dig til mc'er. Det ville jeg gøre ;o)
Avatar billede alexander_j Nybegynder
13. december 2003 - 21:44 #5
_k -> nu står der jo stregdiagram og ikke søjle/bjælke/pindediagram, så jeg satser på, at der er der er tale om et slags alternativ til et kurvediagram:

hygge82-> læg det her i et frame:
mydata=new Array([0,0],[5,5],[10,5],[15,10],[20,0],[25,-5],[50,75],[75,25],[90,100]);
dsize=5;//størrelse på diagrammet
this.createEmptyMovieClip("diagram",1);
with(this.diagram){
    _x=0;
    _y=dsize*100;
    lineStyle(1,"0xcccccc",100);//aksernes farve og tykkelse
    moveTo(0,0);lineTo(dsize*100,0);//x-akse
    lineTo(dsize*100,5);lineTo(dsize*100+10,0);lineTo(dsize*100,-5);lineTo(dsize*100,0);//pil
    moveTo(0,0);lineTo(0,-dsize*100);//y-akse
    lineTo(5,-dsize*100);lineTo(0,-dsize*100-10);lineTo(-5,-dsize*100);lineTo(0,-dsize*100);//pil
    lineStyle(1,"0x000000",100);//kurve farve og tykkelse
    moveTo(0,0);
    for(i=0;i<mydata.length;i++){
        lineTo(dsize*mydata[i][0],-dsize*mydata[i][1]);
    }
Avatar billede alexander_j Nybegynder
26. juli 2004 - 01:13 #6
er du tilfreds?