Avatar billede zulu Nybegynder
11. december 2003 - 08:48 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Skjul sider fra søgemaskiner

Hvordan sørger jeg for, at visse af mine htm-sider på hjemmesiden skjules og ikke dukker op, hvis man søger på indhold i diverse søgemaskiner som Google m.fl.?

Jeg er klar over, at "_private" mappen kan anvendes til sådanne ting, men det kan ikke lade sig at gøre i dette tilfælde. Siden kommer ikke frem, når jeg placerer den pågældende htm-fil i denne mappe.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
11. december 2003 - 08:54 #1
For de robotter der bruger meta tags kan du bruge :

<META NAME="Robots" CONTENT="NONE">

/Nikolaj
Avatar billede gitrian Nybegynder
11. december 2003 - 08:57 #2
Unlad at linke til siden eller brug javascript. På den møde vil søgemaskinerne ikke kunne finde siden

<SCRIPT TYPE="text/javascript">
  Link=('www.domain.dk/' + 'side.htm')
  document.write(
    '<A href="http://' + Link + '">'
    + Link + '</a>'
  )
</SCRIPT>
Avatar billede zulu Nybegynder
11. december 2003 - 09:02 #3
zbs: Jeg kan ikke undlade at linke til siden. Der er tale om omkring 10 htm-sider, som ikke skal komme frem ved søgning. Jeg forstår ikke helt dit script. Skla jeg sætte det ind på alle de pågældende sider i HEAD?

nikolajdu: Der er stadig søgemaskiner, som kan finde frem til siden, hvis ikke de bruger meta tags, har jeg ret i det?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
11. december 2003 - 09:06 #4
Zulu - Ja.

Zbs´s løsning er en udemærket måde omend jeg ville hade den da jeg næsten altid åbner links i nye vinduer (altså højreklik - åben i nyt vindue) - Det kan man ikke her. Omvendt kan robotterne ikke forstå linket.
Avatar billede zulu Nybegynder
11. december 2003 - 09:09 #5
Lad os sige, at min side hedder www.zulu.dk og undersiden hedder side.htm.

Hvordan skal scriptet så se ud? Det skal placeres i HEAD, og hvordan skal linket i BODY se ud?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
11. december 2003 - 09:12 #6
<script type="text/javascript">
Link=('www.zulu.dk/' + 'side.htm')
document.write('<a href="http://' + Link + '">'+ Link + '</a>');
</script>

Skulle vel kunne gøre det - Du indsætter bare scriptet der hvor du vil have linket.
Avatar billede gitrian Nybegynder
11. december 2003 - 09:15 #7
Du skal bare placere hele scriptet, hvor du normalt har dit link

nokiljdu >> Man kan godt bruge højreklik - åbent i nyt vindue
Avatar billede gitrian Nybegynder
11. december 2003 - 09:16 #8
nokiljdu == nikolajdu - Sorry :-)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
11. december 2003 - 09:19 #9
zbs - Ja du har helt ret - Folk har det med at bruge funktions kald i stedet og de giver problemer.

Anyway så kan man også helt uden de store dikkedarer skifte din version ud med :

<a href="#" onclick="self.location.href='side.htm'">link</a>

Det burde de heller ikke kunne gennemskue...
Avatar billede gitrian Nybegynder
11. december 2003 - 09:27 #10
Den kendte jeg ikke, men den er helt klart mere overskueligt.
Avatar billede zulu Nybegynder
11. december 2003 - 09:29 #11
"Den burde de ikke kunne gennemskue" - Hvor sikker er denne løsning:

<a href="#" onclick="self.location.href='side.htm'">link</a>

?
Avatar billede zulu Nybegynder
11. december 2003 - 09:30 #12
Og nicolajdu - husk lige at svare, så du kan få pointz sammen med zbs.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. december 2003 - 09:30 #13
De fleste fornuftige søgemaskiner respekterer dette
http://www.gogole.com/intl/da/faq.html#crawl
Følg selv linkene
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
11. december 2003 - 09:35 #14
Jeg tvivler på at robotterne gennemskuer linket, men det eneste sikre er jo i virkeligheden at unlade at linke - eller sikre login før linket vises.
Avatar billede zulu Nybegynder
11. december 2003 - 09:40 #15
Ok, så der er - med begge løsninger (fra zbs og nicolajdu) - lige stor risiko for, at robotterne finder frem til de sider, jeg ikke ønsker indekseret?

Jeg skal bare omdanne alle links på de pågældende sider - så finder søgemaskinerne ikke siderne?
Avatar billede venturer Nybegynder
11. december 2003 - 09:55 #16
Her skulle du kunne læse dig frem til det (på engelsk).
http://www.robotstxt.org/wc/norobots.html
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. december 2003 - 10:10 #17
Det er udmærket at bruge javascript til i første omgang at sørge
for at søgemaskinerne ikke finder siden. Men dine besøgende kan
jo uden dit vidende lægge det hemmelige link på en side, som så
kan ses af en søgemaskine.

Derfor skal du også bruge robots.txt/metatag metoden til at få
de pæne søgemaskiner til at springe din side over.

De ikke-pæne søgemaskiner (det kunne fx være dem der snupper email-
adresser fra websider), der ikke respekterer robots.txt/metatags, vil
så stadig kunne finde din side. Der kan du gøre 3 ting
  1) Lad være med at lægge siden på nettet
  2) Skjul siden bag noget login-lignende
  3) Lave dit link om en gang om dagen, så gamle links ikke virker
Avatar billede zulu Nybegynder
12. december 2003 - 07:56 #18
Hvordan er det så lige, at jeg får linket til at åbne op i et nyt vindue?

<a href="#" onclick="self.location.href='side.htm'">link</a>
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
12. december 2003 - 08:14 #19
<a href="#" onclick="window.open('side.htm','nytvindue');">link</a>
Avatar billede zulu Nybegynder
12. december 2003 - 08:41 #20
Jeg er meget imponeret over Eksperten.dk og de mennesker, der fungerer som eksperter på siden. Rådgivningen er lynhurtig. Den er gratis. Og så er der kvalitet i rådene. Tre vigtige ingredienser på siden. Tak for rådene. Håber, I er tilfredse med pointgivningen.

Omkring min problemstilling har jeg på mit site valgt at bruge disse tre funktioner:
<META NAME="Robots" CONTENT="NONE">
<a href="#" onclick="self.location.href='side.htm'">link</a>
<a href="#" onclick="window.open('side.htm','nytvindue');">link</a>
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
12. december 2003 - 08:55 #21
Tak for point (måske fik jeg lidt for mange)

Dejigt at høre fra nogle tilfredse brugere af eksperten :))

/Nikolaj
Avatar billede gitrian Nybegynder
12. december 2003 - 09:38 #22
Takker for point

Rimelig fordeling af point, da jeg selv ville bruge forslaget fra nikolajdu, som klart er mere overskueligt.