Avatar billede j.boas Nybegynder
09. december 2003 - 00:57 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

XP fryser. log siger: AMLI: ACPI BIOS

Hjælp.. har lige fået ny HD og installeret win xp, det kørte fint i et par uger, men nu er pc'en begyndt at fryse 100 %, når den gør det er der ikke andet for end at reboote.

systemloggen siger at det er en acpi fejl med følgende beskrivelse: AMLI: ACPI BIOS forsøger at læse fra en ugyldig IO-portadresse (0x71), som ligger inden for det 0x70 - 0x71-beskyttede adresseområde. Dette kan medføre, at systemet bliver ustabilt.

Programloggen siger at det er en userenv fejl med følgende beskrivelse: Sessionsstatus for gældende politikindstilling kunne ikke logføres. Et forsøg på at oprette forbindelse til WMI mislykkedes. Logføring for gældende politikindstilling udføres ikke længere for denne politiks program.

Den fryser på alle tidspunkter, både når jeg er på nettet, når den står på standby og bare står på skrivebordet. Det kan være lige når jeg har startet den eller når den har stået tændt i længere tid.

Håber nogle kan hjælpe mig, for jeg er lidt på herrens mark.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
09. december 2003 - 01:06 #1
Har du forsøgt med en systemgendannelse og det ikke har hjulpet, kan du prøve nedenstående.

Det vil rette op på småfejl i filsystemet !

Start - Kør - og skriv så i promten -    sfc /scannow

Husk mellemrummet mellem    sfc og /

Din Windows cd skal ligge i drevet mens du gør det.
Avatar billede retaxes Nybegynder
09. december 2003 - 01:46 #2
du kan også prøve at slå ACPI fra i bios, alternativt kunne du prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

6. Gå ud og lav kaffe.

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.......................................................................................................................................

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparation eller opgradering af Windows XP, hvis den er preinstalleret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.
Avatar billede cp1 Nybegynder
09. december 2003 - 03:32 #3
tjek i bios om den er sat til plug and play,hvis den er så slå det fra,
hvis det ikke har nogen efekt,så opdater din bios (hvis det er muligt)
en tredie mulighed er at skifte prosessor driveren har lavet et par billeder
http://www.imitators.dk/driver.htm
Avatar billede s.nielsen Nybegynder
10. december 2003 - 00:08 #4
Slå ACPI fra i BIOS. Hvis man gør det, bliver man nødt til at geninstallere Windows, men det ser ud til at du skal det uanset..
Avatar billede victor-1 Nybegynder
10. december 2003 - 00:50 #5
Takker :)