Avatar billede ppstyle Nybegynder
08. december 2003 - 14:57 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Teknisk diskussion omkring RequestDispatcer objektet på JSP sider

Vi er på min arbejdsplads røget ind i en teknisk diskussion omkring brugen af RequestDispatcher.

Min kollega mener at man skal holde sig fra den på JSP niveau fordi kaldet af den kan føre til IllegalStateException i f.eks. tomcat.

Jeg mener netop den er ideel fordi den videresender alle parametre uden at foretage et yderligere request, og at den bare kan kaldes som noget af det først i jsp filen.

Hvad siger I, er det holdbart at bruge RequestDispatcher på JSP niveau ?

mvh. Daniel
Avatar billede arne_v Ekspert
08. december 2003 - 15:04 #1
Det er ganske almindeligt at bruge RequestDispatcher i JSP.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. december 2003 - 15:13 #2
Man kan argumentere for at <jsp:forward page="xxxx.jsp"/> er pænere,
men den gør præcis det samme.
Avatar billede soelvpil Nybegynder
08. december 2003 - 15:24 #3
Hvis man bruger include-metoden (eller jsp:include>) i stedet for forward, mener jeg ikke man kan få IllegalStateException.

Forward kan derimod være farligt (den vil fejle, hvis den jsp-side man kalder fra, er begyndt at sende html ud i socket). Så skal man bruge forward fra en jsp, bør det ske, før det er skrevet noget ud (hvis der kun er skrevet lidt, kan man vist stadig nå at forwarde, hvis det sker før jsp-sidens buffer er fyldt op, men så begynder man at gamble9.
Avatar billede soelvpil Nybegynder
08. december 2003 - 15:25 #4
En helt anden ting er, at det naturligvis er lidt grimt design...
Avatar billede arne_v Ekspert
08. december 2003 - 15:35 #5
Det er jo ikke en unpredictable fejl. Man får fejl hvis man koder forkert.

Det kan man få på mange andre måder.
Avatar billede ppstyle Nybegynder
08. december 2003 - 16:25 #6
Arne -> siger du at man kan skrive <jsp:forward page="x.jsp"/> på sine jsp sider og dermed være sikker på at undgå exceptions ?

Er dette tag et del af standard taglib ?

mvh. Daniel
Avatar billede arne_v Ekspert
08. december 2003 - 16:28 #7
<jsp:forward page="x.jsp"/> er helt standard.

Og der må gælde helt de samme regler for det som for RequestDispatcher
forward.
Avatar billede ppstyle Nybegynder
08. december 2003 - 16:33 #8
Får man så alle parametre med hvis man f. eks. lige har submittet en form med post ?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. december 2003 - 16:35 #9
Ja.
Avatar billede ppstyle Nybegynder
08. december 2003 - 16:44 #10
Tak Arne og sølvpil for belysende kommentarer. Det ser ikke ud til Arne vil have points, så sølvpil får dem. Men Jeg opretter gerne et pseudo til Arne hvis han også vil have.

Tak tak - mvh. Daniel