Avatar billede mads_mao Nybegynder
15. januar 2001 - 11:05 Der er 7 kommentarer og
5 løsninger

Pop-up uden script i head

Normalt sætter man jo en stump kode ind i hovedet på sit dokument, når man gerne vil lave pop-ups på sine sider. Jeg ville dog meget gerne kunne linke til et pop-up fra en hvilken som helst side, uden egentlig at skulle bruge javascript på selve siden.
Altså en form for linkning til et eksternt script, hvis det ellers er muligt.

Kan nogen hjælpe med en løsning på mit problem, så ville jeg blive glad... ;-)
Avatar billede steent Nybegynder
15. januar 2001 - 11:17 #1
StepbyStep:

I filen af linktopopup.asp skriver du.

<%Response.Redirect (\"http://www.minsite.dk/popup.html\")%>

I popup.html på www.minsite.dk skriver du:

<script language=\"javascript\" type=\"text/javascript\">
<!-- start script here
    var win= null;
    function NewWindow(mypage,myname,w,h,scroll){
    var winl = (screen.width-w)/2;
    var wint = (screen.height-h)/2;
    settings=\'height=\'+h+\',width=\'+w+\',top=\'+wint+\',left=\'+winl+\',scrollbars=\'+scroll+\',toolbar=no,location=no,status=no,menubar=no,resizable=yes,dependent=no\'
    win=window.open(mypage,myname,settings)
    if(parseInt(navigator.appVersion) >= 4){win.window.focus();}
    }
// end script here -->
</script>

<SCRIPT language=\"JavaScript\">
<!--
NewWindow(\'EnSide.html\',\'TitlenPåSiden\',\'300\',\'225\',\'no\')
// -->
</SCRIPT>

Et vindue vil så åbne CENTRERET med EnSide.html
Avatar billede atomizer Nybegynder
15. januar 2001 - 11:19 #2
Hej.. du skulle kunne gøre sådan
hvis du vil lave et hyperlink eller noget i den stil. Når jeg åbner et via ASP så gør jeg sådan:
\"<script>window.open(\'side.htm\',\'popup\')</script>\"
hvis at man vil lave et hyperlink så bare fyr det ind.
f.eks.
<a href=\"<script>window.open(\'side.htm\',\'popup\')</script>\">popup</a>

Prøv det

Avatar billede atomizer Nybegynder
15. januar 2001 - 11:20 #3
Det var et svar ;)
Avatar billede jakoba Nybegynder
15. januar 2001 - 11:25 #4
atomizer >> Unægteligt et svar.
men du skriver en HTML kommando ( <script> ) indeni en anden HTML kommando <A href= ... > og det må man helt og aldeles absolut ikke.
Det du ment var nok:
<a href=\"java script:window.open(\'side.htm\',\'popup\');\">popup</a>

mvh JakobA

Avatar billede hoejrup Nybegynder
15. januar 2001 - 11:33 #5
Her er der en løsning, som er gennemtestet og virker:

<SCRIPT language=\"JavaScript\" src=\"CoolMenu/Scripts/CoolSetup.js\"></SCRIPT>

<SCRIPT language=\"JavaScript\">setOffset(-26);</SCRIPT>

/per
Avatar billede mads_mao Nybegynder
15. januar 2001 - 12:06 #6
Jeg kan ikke bruge den med java script:window.open, da den i praksis blot svare til target=\"_new\"
Det er der ikke meget krydderi over.

Jeg tror jeg kan bruge det svar Steenen har givet, men eftersom jeg har mine sider i et admin-modul, så kan jeg ikke indsætte asp-koden i et enkelt dokument. Kan du fortælle mig, om den kode kan indsættes direkte i mit admin modul. Jeg ved godt, at det kan være svært, når du ikke kender modulet, men det er næsten nødvendigt for mig at vide.
Avatar billede jakoba Nybegynder
15. januar 2001 - 16:12 #7
Dit spørgsmål går vist mest på hvordan man addresser popoppede vinduer hvorsomhelst fra.
window.open() returnerer en pegepind til det åbnede vindue så hvis du siger

var minPopOp1 = window.open ( ..diverse parametrene... )

kan du sidenhen adressere det vindue med

minPopOp1.document.write(\"se jeg skriver i PopOp1\");
I der åbnede vindue kan du adressere det vindue der åbnede det med
opener.document.write(\"se jeg skriver i det vindue der åbnede mig\")

hwis du vil adressere fra alle vinduer til alle vinduet skal du starte med at tænke på dem som et træ af vinduer (eller vinduesobjekter) der linker til hinanden.

roden -------------- PopOp1 ------- PopOp11
          \\                                \\
            \\                                \\---- PopOp12
              \\
                \\-------- PopOp2 ----------- PopOp21
                                            \\
                                              \\------- PopOp22

vejen fra fx PopOp22 til PopOp12 bliver så

openere.opener.minPopOp1.minPopOp12.document.write(\"pyha for en tur\");

altså opener går tilbage i træet imod roden. og for at komme opad bruger du de variable du lavede idet du åbnede de nye vinduer.

Desværre duer det kun hvis brgeren holder nallerne for sig selv og ikke lukker nogen af vinduerne, så det er lovligt skrøbeligt til at blive brugt ret meget.

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
15. januar 2001 - 16:26 #8
Jo forresten.
Når et vindue åbnes med window.open(\"filnavn.html\",\"vinduenavn\",\"... )
bliver det også lagt en pegepind i frames arrayet.
så du kan også adressere opad med

window.frames.vinduesnavn.document.write(\"adresseret via frames-arryet\")

I IE kan man enddog skippe frames og blot sige

window.vinduesnavn.document.write(\"adresseret via frames-arryet\")

men det er en uskik for det virker ikke så mange steder og øger risikoen for navnesammenfald.

mvh JakobA
Avatar billede mads_mao Nybegynder
15. januar 2001 - 16:53 #9
whoooa!?!

jeg er ikke helt sikker på, om jeg har formuleret mig klart. Da jeg modtager svar på spørgsmål, som jeg slet ikke var klar over, at jeg havde stillet. Jeg prøver igen....

Jeg har et website, som er programmeret i asp. Jeg opretter nye sider via et admin-modul, som ikke accepterer javascript (problemer med mellemrum og generel header for alle undersider). Derfor vil jeg gerne kunne linke til eksterne tekstfiler - som kan være forskellige fra gang til gang (altså ikke noget med at skulle ændre i asp-kilden), og som henter et pop-up frem, som jeg selv kan bestemme alle atributter på, som det sig hør og bør med pop-ups.

Det var spørsmålet i al sin enkelhed. Jeg håber at nogen nu kan komme med et svar, som rent faktisk løser mit problem... ;-)
Avatar billede rune_mariboe Nybegynder
23. januar 2001 - 19:02 #10
<script language=\"JavaScript\" src=\"scriptet.js\">
</script>

I dokumentet \"scriptet.js\" skriver du så dit script..! (??!)
Avatar billede mads_mao Nybegynder
23. januar 2001 - 20:09 #11
Tak alle.
Avatar billede rune_mariboe Nybegynder
23. januar 2001 - 20:46 #12
mads_mao«Selv tak! ... Jeg tror ikke, jeg har forstået, hvad dit spørgsmål var!? *G*