Avatar billede designz Nybegynder
03. december 2003 - 12:14 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

html side med frames

Jeg er webmaster på www.lkhojskole.dk Hvis man på denne side vælger korte kurser, ser man en side. Den vil jeg gerne opbygge, så main vinduet (altså indholdet i højre side med tekst og billeder) bliver inddelt i 3 frames, en top frame til billeder og to ligestillede frames i midten som begge scroller med, når man scroller ned. Og det er DET jeg ikke kan få det til, at scrolle med begge to på en gang....KAN MAN DET?
Avatar billede cdc Novice
03. december 2003 - 12:18 #1
nop

hvis du kan bruge ssi kan du bruge include i stedet i dit doc
Avatar billede designz Nybegynder
03. december 2003 - 12:27 #2
Jeg er ikke med på ssi, jeg er ret unørdet hvad angår programmering m.m.. Kan man opsætte en sådan standardside, hvor billeder og teksten er fixeret, og ikke hopper og danser alt efter browser m.m., hvor man gør noget andet. Mit problem er nemlig at jeg sidder på mac, og laver jeg siderne her, ser de RÅDNE ud på en pc´er og mvendt, det er ret surt. Derfor ville jeg elske at have en skabelon hvor jeg bare kastede billeder og de to kolonner tekst ind.
Avatar billede cdc Novice
03. december 2003 - 12:32 #3
ssi = server side include, kan bruges på servere som kører asp eller php, eller hvis komponentet er installeret bare...

her laver man så de tre documenter, og setter:
<!--#include file ="billeder.htm"--> osv. ind på dit dokument

så kan du scrolle alle sider, samtidig med at du kun skal åbne et link
Avatar billede cdc Novice
03. december 2003 - 12:32 #4
Avatar billede kildeby Nybegynder
03. december 2003 - 12:33 #5
du skal lige være opmærksom på at hvis man har en 19" skærm begynder dit baggrundsbillede at gentage sig selv. det er lidt synd på en ellers flot side.
Avatar billede designz Nybegynder
03. december 2003 - 12:53 #6
Det ser da helt vildt smart ud (og målgruppen er 50 år +, så det med 19 tommer er ikke så forfærdeligt) men tutorialen giver mig ikke rigtigt svar på hvordan jeg bygger siden op..eller også er jeg for dum. DCD eller anden...er der en af jer der kan sætte en side op med en bjælke (str. magen til nednstående reklame) øverst, som kalder en billedfrise  og så nedenunder at den kalder to sidestående html sider med tekst. Der må gerne være de tynde sorte streger mellem hver? Jeg vil gerne give 100 point ekstra hvis det kan lade sig gøre. Altså en standardside, som jeg selv kan rette til med navne? Nå ja og tak i øvrigt.
Avatar billede cdc Novice
03. december 2003 - 13:00 #7
lav et doc med dine billed filer her kaldet billeder.htm og dit hoved doc med texten.
så smider du den ind således:

<!--#include file ="billeder.htm"-->
<html>

<head>
<title>hoved doc</title>
</head>

<body>

</body>

</html>

billeder.htm, skal ligge i samme mappe som dit hoveddoc.

du gemmer bare hoved dokumentet og bruseren læser selv ind din billedfil i toppen af dokumentet.

Men undersøg først om du kan køre med ssi.

Hvis ikke kan du smide en iframe i toppen hvor billedfilen skal være, det er så den sidste mulighed
Avatar billede cdc Novice
03. december 2003 - 13:01 #8
Avatar billede kildeby Nybegynder
03. december 2003 - 13:08 #9
STOF til eftertanke - selv om målgruppen er 50+ kan de jo også være potentielle kunder, der godt vil have det ser ordentlig ud og jeg ville da bestemt ikke ansætte en der er ligeglad pga. målgruppen.
Avatar billede designz Nybegynder
03. december 2003 - 13:08 #10
Mit problem er faktisk ikke billederne, men teksten, som jeg er træt af hopper og danser. Jeg tror også jeg har fattet det med at hente billederne ind, problemet opstår med at lave den lodrette opdeling mellem de to tekststykker.
Avatar billede cdc Novice
03. december 2003 - 13:14 #11
hvad så med at lave to iframes, eller lav to celler med den opdeling og smid tecten i en text fil *.txt og i den ene celle skrive:
<!--#include file ="text1.txt"-->
og i den anden
<!--#include file ="text2.txt"-->

så overtager din css formateringen af texten
Avatar billede designz Nybegynder
03. december 2003 - 13:17 #12
Jeg tør næsten ikke spørge, men kan du lave en Iframe opdeling som jeg har skitseret? Jeg kan ikke altså ikke fatte hvordan man gør? Jeg er allerede meget taknemmelig for hjælpen SO FAR
Avatar billede cdc Novice
03. december 2003 - 13:35 #13
Her en hurtig en, nu står den fulde url, men når du bruger på egen server skriver du bare fil.htm i stedet:

<html>

<head>
<title>iframe opbyggning</title>
</head>

<body>

<table border="1" width="800" height="580" cellspacing="0" cellpadding="0">
  <tr>
    <td width="100%" colspan="3" height="100"><iframe name="mainTop" allowtransparency="true" frameborder="0" border="0" scrolling="no" width="100%" height="100%" SRC="http://www.jubii.dk"></iframe></td>
  </tr>
  <tr>
    <td width="395" height="500" valign="top"><iframe name="mainLeft" allowtransparency="true" frameborder="0" border="0" scrolling="no" width="100%" height="100%" SRC="http://www.google.dk"></iframe></td>
    <td width="10" height="500" valign="top"></td>
    <td width="395" height="500" valign="top"><iframe name="mainRight" allowtransparency="true" frameborder="0" border="0" scrolling="no" width="100%" height="100%" SRC="http://www.altavista.dk"></iframe></td>
  </tr>
</table>

</body>

</html>
Avatar billede cdc Novice
03. december 2003 - 13:36 #14
hvis bg skal synes igennem, skal du bruge en css på dine tre dikumenter der skal ind i dine iframes, men vil lige sige med det samme at det kun virker i IE
Avatar billede cdc Novice
03. december 2003 - 13:36 #15
det med transparency
Avatar billede designz Nybegynder
03. december 2003 - 13:48 #16
Perfekt!! Tusind tak, du har sparet mig for mange time og bandeord :o) Jeg opretter et nyt spørgsmål som du kan svare på som giver dig 200 point
Avatar billede designz Nybegynder
03. december 2003 - 13:50 #17
jeg svarer lige på det her, da jeg har oprettet et nyt med flere point