Avatar billede hamderper Nybegynder
22. november 2003 - 17:04 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

hjælp til meget simpel Linux

Hejsa...

Mon her er en flink person der vil hjælpe mig med 15 MEGET nemme Linux spørgsmål?

Det er meget simpelt og helt fra bunden... men jeg sidder fast.
Avatar billede soreno Praktikant
22. november 2003 - 17:05 #1
Fyr løs !
Der er helt sikkert nogen der kan hjælpe dig.
Avatar billede webcreator Nybegynder
22. november 2003 - 17:06 #2
Eksperten er til for at hjælpe - så skrive din spørgsmål i stedet for at spørge om lov :)
Avatar billede hamderper Nybegynder
22. november 2003 - 19:12 #3
1) undersøg følgende kommandoer:

whatis (kør først makewhatis)

pwd

cd

echo

cat

grep

2) Hvad betyder "kill -9 123" ?

I UNIX terminal skrives:
$ cal 09 1752
Hvad er der galt med den kalender? Hvorfor svarer den ikke til den forventede?

3)Ved hjælp af useradd. passwd og groupadd skal I oprette 3 brugere i den samme gruppe

Beskriv fremgangsmåden...........

4) Hvordan vil du undersøge hvad der står i filen /etc/passwd om de 3 brugere der er oprettet?

5) Hvad udfører følgende kommandoer?

$ ls *[5]*5

$ mv ??[abc] ../..

$ ls -al |head> minefiler

6) Beskriv hvordan du finder alle filer i dit hjemme katalog der f.eks hedder dante.

Beskriv hvad der står i de næste 2 linier:

[hans@linus hans] # ls -1
-rwxr-xr-x 1 hans hans 4096 Jan 25 22:32

7) Hvad skal der skrives for at gruppens medlemmer også kan skrive i filen?

8) Udfør den tutor der er beskrevet i man vimtutor

9) Benyt vim eller en anden teksteditor til at lave en script fil der indeholde:

!bin/sh
clear
date
cal

gem filen som vis i mappen /home/bruger/bin
der skal gives execute rettigheder til filen Hvordan gøres det?

Afprøv programmet
Hvad udfører det?
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2003 - 19:15 #4
hvis du ikke kan løse dine lektier selv har du nok valgt den forkerte uddanelse!
Avatar billede lap Nybegynder
22. november 2003 - 19:26 #5
ja, der er ingen lektiehjælp, hvis man ikke selv har forsøgt først - du har fuldstændig ret - det er 15 nemme linux spørgsmål, som du selv bør besvare.
Avatar billede hamderper Nybegynder
22. november 2003 - 20:38 #6
ja man kan altid spille smart på den måde som I gør når man ikke kender svaret selv
Avatar billede soreno Praktikant
22. november 2003 - 20:45 #7
Hvorfor prøver du ikke bare at udføre nogle af de kommandoer som står i opgaven ?

Hvis der er nogle kommandoer du er i tvivl om kan du jo spørge her (konkrete spørgsmål).

Ellers er der jo man.

F.eks.
man echo
Avatar billede hamderper Nybegynder
22. november 2003 - 20:51 #8
jeg har ik Linux herhjemme...  jeg har prøvet at udføre kommandoerne på skolen men jeg synes bare det var noget volapyk der kom ud...  har oxo prøvet med man
Avatar billede soreno Praktikant
22. november 2003 - 20:53 #9
Du kan muligvis ssh'e til skolens computer.

F.eks. via putty:
http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/

Du kan prøve dig frem.

Typisk connecter man til:
server3.skole.dk

eller bare:
skole.dk
Avatar billede hamderper Nybegynder
22. november 2003 - 21:00 #10
nejnej....  helt umuligt... og desuden er min Linux slukket og ikke på netværket...  er jo lige startet for hulen  :-)  men ellers tak  :-)
Avatar billede soreno Praktikant
22. november 2003 - 21:06 #11
Ok, det var jo ikke nemt at vide :-)

Alternativt kan du prøve at installere cygwin.
http://www.cygwin.com/

Som er de fleste Linux tools til Windows.
Så vil du kunne teste det meste på en Windows maskine.
Avatar billede simonvalter Praktikant
22. november 2003 - 21:17 #12
ja normalt laver jeg heller ikke lektier men jeg kedede mig lidt ..
.. ret mig hvis jeg tager fejl .. jeg har ikke lige redhat ved hånden.

1) undersøg følgende kommandoer:

whatis > søger i whatis databasen og finder en kort forklaring på en commando
feks whatis pwd retunerer
pwd(1)                  - return working directory name
cd navigerer til en stil
feks cd /root vi navigere til /root
og pwd vil nu være /root

echo > echo bla .. skriver bla i konsollen .. den kan bruges til shell scripting formål

cat > printer en fils indhold
feks
cat fil.txt

grep finder en string i en fil og printer det til skærmen

feks
grep hello fil.txt
printer alle de linjer der står hello i fil.txt

2) Hvad betyder "kill -9 123" ?
det betyder stop proccessen med pid 123
kør feks
ps aux | grep 123
og så får du fat i proccessen med pid 123

$ cal 09 1752
Hvad er der galt med den kalender? Hvorfor svarer den ikke til den forventede?

aner jeg ikke .. jeg får kalenderen for September 1752 .. og det forventede jeg egentligt.

3)
noget i denne retning .. jeg har ikke redhat ved hånden
groupadd testgroup
useradd test -g testgroup
passwd test

4)
bruge mine øjne
cat /etc/passwd | less

5) Hvad udfører følgende kommandoer?

$ ls *[5]*5
umiddelbart vil jeg tro den lister filer med navne
som feks hello[5]test5
alt før [5] og imellem [5] og 5 er ligemeget .. bare de er der.

$ mv ??[abc] ../..
flytter en fil der feks har navnet dd[abc] til ../.. altså 2 directorys tilbage i strukturen.
?? betyder at de 2 første tegn i filnavnet ikke har nogen betydning

$ ls -al |head> minefiler
smider de første 10 linjer fra et list i det directory du står i i en fil der hedder minefiler

6) Beskriv hvordan du finder alle filer i dit hjemme katalog der f.eks hedder dante. ..
find /home/loadet/ -name test

Beskriv hvad der står i de næste 2 linier:

[hans@linus hans] # ls -1 ( list i langt format.. vis fil rettigheder .. dato for ændring i filen m.m)
-rwxr-xr-x 1 hans hans 4096 Jan 25 22:32
der mangler da fil navnet der ..
men det er hans i gruppen hans der ejer den og den blev oprettet eller sidst ændret Jan 25 22:32 of flyder 4096 bytes?
ejeren kan read/write/execute den
gruppen kan read/execute den
alle andre kan execute den

7) Hvad skal der skrives for at gruppens medlemmer også kan skrive i filen?
chmod u+w fil

8) Udfør den tutor der er beskrevet i man vimtutor
det kan jeg ikke gøre for dig

9)
der skal gives execute rettigheder til filen Hvordan gøres det?
chmod +x fil.sh

Afprøv programmet
Hvad udfører det?

det clearer din konsol .. og så skriver det date
og så viser det kalenderen
Avatar billede hamderper Nybegynder
22. november 2003 - 22:09 #13
det må jeg sgu nok sige loadet... det er da en hjælp der vil noget... du fortjener de 200 points og mere til    1000000 takker
Avatar billede simonvalter Praktikant
22. november 2003 - 22:10 #14
det var så lidt
Avatar billede webcreator Nybegynder
23. november 2003 - 10:41 #15
Hvilken uddannelse er du ved at tage ?