Avatar billede mickni33 Nybegynder
10. januar 2001 - 17:25 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

BIG OOOO HH

Er der nogen der kan komme en god matamatisk beregninger af BIG O
og en forklaring hvorfor f.eks selection er O(N i anden)

100 point
Avatar billede beaviz Nybegynder
10. januar 2001 - 17:30 #1
BIG O ? Hvad er det dog?
Avatar billede lucifer Nybegynder
10. januar 2001 - 17:30 #2
Ikke umiddelbart men du kan finde mere information
på følgende hjemmeside, det er noget nemmere

http://hissa.nist.gov/dads/HTML/bigOnotation.html
Avatar billede lucifer Nybegynder
10. januar 2001 - 18:04 #3
Der er også denne her på dansk http://www.netwerk.dk/science/pss_notes/bigo.htm
Avatar billede stigc Nybegynder
10. januar 2001 - 18:09 #4
Det handler om hvorlang tid en søgning, en indsættelse eller noget andet tager udfra hvor mange elementer der arbejdes med..... En Selection (mener du \"find et element\"?)er ikke nødvendigvis n^2 (jeg ved faktisk ikke hvor den skulle være det!). I et træ er den gennemsnitlig søge tid faktisk kun logN, og på listeform, er den N. Hash-tabels er noget af det hurtigtste....

Faktisk er det 1,38LogN og ½N, men man tager ikke konstanterne med, da de ikke er særlig betydende.

Listeform er ½N, kan forklares sådan;

I værste tilfælde skal den alle elementer igennem for at finde det den søger, og det tager N tid (Atlså 20 elementer, og man finder den først på det 20. element)

I bedste tilfælde findes den på den første plads, altså ved kun 1 søgning!

Gennemsnitlig vil det være ½N eller bare N tid

Avatar billede stigc Nybegynder
10. januar 2001 - 18:10 #5
En sortering med Bubblesort tager N^2 tid. Måske er det, det du mener!
Avatar billede mickni33 Nybegynder
11. januar 2001 - 08:45 #6
Ok 70 til stigc
og 30 til lucifer