Avatar billede tvkn Nybegynder
10. januar 2001 - 17:18 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

ASUS PCI-V3800/TV på pc-chips TOPGUN m.b. med ALi-chipset = sort skærm!

Jeg har købt og installeret et ASUS PCI-V3800/TV på mit pc-chips TOPGUN motherboard /m ALi-chipset, og benytter Windows ME. Når windows starter, og i opstarten når til det punkt, hvor det skal til at tage grafikdriverne i brug, går skærmen i sort (men ikke i standby) og computeren standser.

- Der er tale om et PCI-kort og der er ingen AGP-porte på motherboardet så det kan ikke hjælpe at installere VGARTD driverne.

- Jeg har hentet de seneste drivere fra Acer Labs inc. (ALi) - hjælper ikke!

- Har prøvet med nyeste driver fra Nvidia - hjælper ikke!

Detalje: Kortet virkede fint på motherboardet da jeg LIGE testede det med Redhat Linux, men jeg kan desværre bedst finde ud af at bruge windows!!!...

Endvidere: TroubleShooter i manualen er fulgt og i BIOS er \"Assign IRQ to VGA\" sat til \"enabled\"...
Avatar billede tvkn Nybegynder
10. januar 2001 - 18:28 #1
(Det er et Riva TNT2)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
11. januar 2001 - 10:45 #2
Kunne du ikke lige fortælle lidt mere om dit bundkort, måske lige pege den ud her fra listen?
http://www.pcchips.com/product.html

PC Chips har samtidig en FAQ med en del forslag til hvad der kan være galt, og hvad der kan gøres, prøv at læse http://www.pcchips.com/qa.html
Avatar billede tvkn Nybegynder
11. januar 2001 - 17:42 #3
Jeg kan desværre ikke pege det ud (det er en ældre sag - et pcchips TOPGUN M575 (Et socket7 MMX der klare fra 90-300MHz, og kan clockes til henholdsvis 60,66,75 eller 83,3 MHz). Og jeg kan ikke finde noget om dette board på deres hjemmeside.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
11. januar 2001 - 18:00 #4
Som der står i deres FAQ, skal du sikre dig at du ikke er kommet til at røre de andre indstikskort på en måde, så sidder løse. Du bør også sikre dig at dit skærmkort sidder som det skal.
Avatar billede tvkn Nybegynder
12. januar 2001 - 06:22 #5
Eftersom at det hele virkede perfekt (som jeg også skrev i det originale spørgsmål!) med linux, istedet for windows, skulle jeg blive vældig overrasket hvis mine kort sidder løst, og efter at have tjekket må jeg konstatere at alle sidder som de skal!
Jeg tror nu mere at det har noget med noget driver-konflikt i windows, at gøre, men jeg HAR skrevet til ASUS der åbenbart mener at deres kunders spørgsmål ikke bør besvares!!!... Derfor tænke jeg at der måske var nogle der umiddelbart kendte til problemet...
Avatar billede xtom2 Nybegynder
12. januar 2001 - 07:31 #6
Jamen undskyld jeg betænker alle muligheder da.. voreherretilhest..
Avatar billede xtom2 Nybegynder
12. januar 2001 - 07:38 #7
Hvilket PCI slot sidder den i?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
12. januar 2001 - 07:45 #8
Avatar billede xtom2 Nybegynder
12. januar 2001 - 07:53 #10
Avatar billede tvkn Nybegynder
13. januar 2001 - 14:59 #11
Nej tak jeg bryder mig ikke om heste... og det er ikke dig jeg blev irriteret på xtom\', det er nu mere ASUS, thi jeg ikke har kunnet få det kort til at virke de 2-3 uger jeg har haft det.
UNDSKYLD!!!.... =;-){-<
Tilbage til det tekniske...

Jeg takker for at du har brugt tid på at finde de BIOS-updates!
Jeg opdaterede bios, MEN det hjalp intet.
Ang. Hvilken port, så SAD det i PCI-port2, men jeg har nu sat det i port1, men heller ikke det hjælper. Jeg tror det er en driverkonflikt der er skyld i problemet, så jeg vil igen prøve at skrive til ASUS...
Kender du nogle steder hvor hardcore-nørder fremlægger deres hjemmelavede drivere?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
13. februar 2001 - 10:00 #12
Jaeh.. men så blander jeg det lige sammen med dette svar.. der er jo kommet opdatering til DirectX - 8.0 > 8.0a, samt du kunne bruge detonator drivere fra NVidia. De hardcore g33ks jeg kender på dét felt, plejer faktisk bare at modificere Detonatordrivere.. ikke noget specialbygget til helt specifikke kort her du :)

DX 8.0a
http://www.tweakup.dk/files/video/DirectX8-433-2.exe

Nvidia Detonator
http://www.tweakup.dk/drivere.htm

-frit valg på alle hylder.. dog ikke noget homemade..

Xtom` =)
Avatar billede tvkn Nybegynder
16. marts 2001 - 15:51 #13
Det virkede ikke du :(
- så jeg har købt et andet motherboard!

Konklusion: AsusV3800 PCI kan bare ikke med ALi-chipset-motherboards...
Avatar billede tvkn Nybegynder
18. juni 2001 - 11:19 #14
Ovenstående konklusion er mit eget svar... Dog med følgende tilføjelse:

AsusV3800 PCI kan bare ikke med ALi-chipset-motherboards med windows styrestystem... Linux kørte det ganske glimrende...