Avatar billede edelbo Nybegynder
14. november 2003 - 13:03 Der er 10 kommentarer

Tilstede database

Da vi sanrt er blevet en del medarbejdere i det firma som jeg er ansat i, så er det snart temmeligt at overskue hvem der er tilstede, og hvem som ikke er.

Derfor overvejer jeg at lave en tilstede/ikke tilstede database til dette formål i access.

Det skal virke på den måde, at der er et fælles skærmbillede, som er ens for alle, her kan man så se status for samtlige medarbejdere, om de er på kontoret eller ej. Altså en grøn og rød lampe ud for hver enkelt medarbejder. Hvis personen er ude, så skal der stå hvor han er henne, og hvornår han regner med at være tilbage!!

Den skal jo selvfølgelig opdateres automatisk, efter et passende interval som jeg sætter, og det køre via netværk jo!!

Kan man lave en html side op mod en access database, som kan vise dette?

Desuden skal der være en side, hvor personan kan taste ind, når han er ude og når han kommer tilbage!!

Nogle som har nogle forslag til hvordan dette kan laves??
Avatar billede overchord Nybegynder
14. november 2003 - 13:28 #1
En enkelt tabel burde vaere nok:
Felter:

Navn, Inde/ude, Kommentarer

Hver person kan saa selv aendre sin status.

Men siden du vil have det som en HTML side er det nok mere noget ASP du skal have fat i dels til en simpel side med oversigten (et query-resultat), og dels til en side hvor man aendrer sin egen status.
Avatar billede edelbo Nybegynder
14. november 2003 - 14:07 #2
ASP, så kommer vi nok ud over mine begrænsninger... Kan det lade sig gøre at lave via en database så, som kan styre alt ovenstående?
Avatar billede overchord Nybegynder
14. november 2003 - 16:07 #3
Ja det kan det vel i teorien godt, men hvilket styresystem bruger i? Har i IIS installeret, og hivlket version af access bruger i? Fra Acc2000 og frmeover er det muligt at lave web-adata-access sider.
Avatar billede edelbo Nybegynder
15. november 2003 - 00:13 #4
Jeg har nu fået lavet to data adgangssider. En hvor status for samtlige medarbejdere vises, og en hvor den enkelte medarbejder kan taste sin status!!

Men hvor laver jeg sådan, så det kun er den enkelte medarbejder som kan sætte status for sig selv, og dermed alle andre er afskåret fra dette?

Jeg vil også gerne lave det sådan, at hvis folk er tilstede, så vises der en grøn knap, hvis de ikke er, så vises der en rød knap, hvordan klare jeg de to ting, så er jeg færdig??
Avatar billede foldager Novice
16. november 2003 - 16:31 #5
Hvorfor ikke trække direkte på domænets registrering af hvornår folk logger ind?
På den måde slipper folk for at ajourføre listen. Det kan man alligevel ikke få folk til at huske.
Avatar billede foldager Novice
16. november 2003 - 16:35 #6
Jeg har en DB der registrerer det brugernavn der åbner basen. Dette bruger jeg til at personliggøre de udvalg af data der vises.

Brugernavnet hentes med:

=fOSUserName()

Så mangler du at sætte navnet ind i tabellen, og at starte basen når folk logger ind på maskinerne.
Avatar billede foldager Novice
16. november 2003 - 16:37 #7
Avatar billede foldager Novice
16. november 2003 - 16:50 #8
Nu forvirrer jeg vist...Det med domænets registrering af hvornår brugere logger ind har ikke noget med fOSUserName at gøre. Det er to forskellige løsninger.
Avatar billede edelbo Nybegynder
17. november 2003 - 08:02 #9
Tror ikke at jeg kan bruge den løsning med når folk logger på netværket, da folk ikke altid logger af når de går til møde ude i byen!!

Så det bliver nok nød til at være den løsning med, at folk selv skal ind og opdatere sin status...
Avatar billede overchord Nybegynder
18. november 2003 - 12:13 #10
Det er ikke saa meget fordi de skal logge ind og ud at du kan bruge det. Men fremfor at de skal logge spearat ind paa databasen kan du istedet have et lille script som filtrerer adgangs-siden hvor man saetter sin status.

Hvis du kigger paa :
http://www.mvps.org/access/api/api0008.htm

og gemmer denne kode i et modul. Herefter kan du kalde fOSUsername() naar du starter status siden.
Hvis medarbejder-navnet i databasen er det samme som login paa netvaerket er det lige ud af landevejen og du saetter et filter paa siden onLoad hvor den filterer direkte paa navnet.
Hvis dette ikke er tilfaeldet er det nemmeste nok at have en kolonne mere i din medarbejder-tabel med netvaerks-brugernavn og du kan have et skjult felt som der filtreres paa istedet (brugernavn).