Avatar billede steensommer Praktikant
10. november 2003 - 15:47 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

textfelt og automatisk linieskift

Hej
I en projektmappe har jeg flere textfelter. De er lavet således at hver linie er en celle. Brugeren skifter herefter selv linie når enden nåes.
Det er meget irriterende for brugerne at linieskift ikke foregår automatisk - det må vel kunne lade sig gøre vha vba (jeg har forsøgt uden held).
Antallet af karakterer i hver linie er 125 hvorefter linieskift skal foregå.
Kan det løses???

vh Steen
Avatar billede bak Seniormester
10. november 2003 - 17:40 #1
steen, jeg forstår ikke lige dit spørgsmål.
Hvis disse tekstfelter er celler kan du vel sætte flueben i "Ombryd tekst",
under Formater celler.
Hvor ligger hunden begravet ?
Avatar billede steensommer Praktikant
10. november 2003 - 17:43 #2
Nej det kan man vel ikke hvis cellen har en fixeret højde hvilket er tilfældet her.
Avatar billede bak Seniormester
10. november 2003 - 18:07 #3
Nej, det gør det unægtelig lidt sværere :-)
Avatar billede steensommer Praktikant
10. november 2003 - 18:09 #4
Er det uløseligt - sygeplejerskerne er lidt trætte af af excel ikke fungerer som word :0)
Avatar billede jqrn Mester
11. november 2003 - 16:24 #5
Jeg forstår ønsket således: Man påbegynder indtastning af tekst i en celle. Når der er indtastet 125 tegn skiftes automatisk til cellen nedenunder hvor indtastningen fortsættes.

Er det afgørende at linieskiftet sker i nu'et eller kan du leve med en efterprocessering (at man indtaster en lang tekst som brydes op i flere celler når indtastningen afsluttes)?
Avatar billede steensommer Praktikant
11. november 2003 - 16:25 #6
Helst i nu'et men man kan formentlig leve med at det sker efter afsluttet indtastning.
Avatar billede aheiss Praktikant
11. november 2003 - 17:03 #7
Ja det der med nuet er et problem, og efterprocessering er vel også lidt et problem hvis der rettes tilbage i en linje med 125 felter.

Hvad siger du til denne. Lægges under Worksheet modulet.
Retter pt. i første kolonne i det aktive område. Det må du selv rette til. For at der ikke skal slettes data insættes en ny række hvor den overskydende tekst indsættes.
_________________________

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Excel.Range)
Set Target = ActiveSheet.UsedRange
For a = 1 To ActiveSheet.UsedRange.Rows.Count
Dim langde As Integer
langde = 5      ' max tilladte tegn
tekst = (Target(a, 1))  '  juster selv kolonnenummer
If Len(tekst) > langde Then
Target(a, 1) = Left(tekst, langde)
Target(a + 1, 1).Select
Selection.EntireRow.Insert
Selection = Mid(tekst, langde + 1, Len(tekst))
End If
Next
End Sub
Avatar billede kabbak Professor
11. november 2003 - 18:44 #8
steen, hvis du nu fletter en celler over flere linier og laver den med "Ombryd tekst",( som bak foreslår) vil den jo ikke rykke de ander celler.
Avatar billede steensommer Praktikant
11. november 2003 - 18:54 #9
--> Det har du ret i kabbak. Faktisk har jeg i nævnte projektmappe 2 forskellige textfelter (for at afprøve dem): Lægerne skriver i felter som du beskriver. Sygeplejerskerne skriver i de beskrevne hvor de selv skal skifte linie (hvilket er den eneste ulempe med denne metode).
Ulempen med den metode du beskriver er: 1) Man kan ikke anvende enter eller tabulator. 2) Af en eller anden grund kan der være mindre i cellen end det umiddelbart ser ud til.

--> aheiss: Det fungerer umiddelbart men vil alligevel nok være for besværligt at indføre i alle de linier det drejer sig om - tak for forsøget. Jeg havde håbet at det kun var mig der ikke kendte en metode til at gøre Excel mere "Word-agtig" :0)
Avatar billede kabbak Professor
11. november 2003 - 19:02 #10
Ok steen, sidste forsøg,(har ikke selv brugt det).

vælg Indsæt> objekt> opret nyt> Microsoft word dokument

nu får du en word tekstrude, tilpas den, og du skal aktivere den ved at dobbeltklikke i den, der kan du alt i word.
Avatar billede steensommer Praktikant
11. november 2003 - 19:07 #11
Jamen kabbak - for pokker det er da lige præcis sådan det skal være. Du kan bare det g....  ;0)
Svar lige så får du point - tak for hjælpen
Avatar billede kabbak Professor
11. november 2003 - 19:08 #12
et svar ;-))