Avatar billede kat_ja Nybegynder
10. november 2003 - 13:23 Der er 1 kommentar og
1 løsning

adgang til egne data fra tabel

Jeg er ved at lave en database, hvori en bruger skal kunne få adgang til egne data fra en tabel (og ikke andres).

Kan man isolere brugerens egne data uden at tilføre en ekstra parameter (jeg benytter stored procedures), der vil sænke sikkerhedsniveauet?
Avatar billede dmk Nybegynder
10. november 2003 - 13:38 #1
hvis du udelukkende vil kunne tilgå data fra tabellen via stored procedures, er det rimelig nemt.

Du tilføjer et felt til tabellen der hedder OWNER, og laver en trigger (eller ændrer dine stored procedures) til automatisk at opdatere dette felt:

create trigger Auto_Owner
before insert on THE_TABLE
for each row
begin
  select user into :new.owner from dual;
end;
/

Når du henter data ud igen (med din stored procedure), sætter du en clause på i where:

where ....
and Owner=user;

Det skulle gerne gøre tricket for dig.

/DMK
Avatar billede kat_ja Nybegynder
11. november 2003 - 08:21 #2
Du er en skat...  Mange tak