Avatar billede kamelkalle Nybegynder
09. november 2003 - 20:23 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

En uløselig matematisk ligning?

Hej!

Jeg har problemer med en lille ligning, nogen der kan hjælpe?!
Opgaven er som følger: Find eventuelle skæringspunkter mellem
(1) y = 2^(0,5)*e^(x-1)
(2) y = (x+1)^0,5
Det er tydeligt at knudepunktet er, at få løst e-potensen ved at benytte ln uden samtidigt at noget andet indeholdende x skal tages til ln.
Svar snarest!!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. november 2003 - 20:44 #1
Skal det være en lukket formel? Hvad med en approksimation udregnet af et program?
Avatar billede roenving Novice
09. november 2003 - 21:02 #2
-- og hvordan skal din notation forstås ?-)

(2^(0,5))*(e^(x-1))
2^((0,5)*e^(x-1))

;O)
Avatar billede kamelkalle Nybegynder
09. november 2003 - 21:10 #3
Notationen skulle være temmelig simpel og vil f.eks. gælde ved indtastning på en grafisk lomme regner:

(1) y = 2^(0,5)*e^(x-1)  dvs. kvadratroden af to.slut.*e opløftet i (x-1)
(2) y = (x+1)^0,5        dvs. kvadratróden af (x+1)
Avatar billede kamelkalle Nybegynder
09. november 2003 - 21:26 #4
Om det skal være en lukket formel, eller om man skal bruge en approx.? Man skal helst kunne regne det ud "ved håndkraft" så at sige... med potensregneregler o.l. ... På en grafisk lommeregner ses det klart, at der er to skæringspunkter, men hvordan kan disse udregnes?
Avatar billede foxy_lady Nybegynder
09. november 2003 - 22:10 #5
hvorfor kvadratroden af (x+1)? jeg mener at det er når det er opløftet i -½, man kan omskrive det til kvadratrod..
Avatar billede kamelkalle Nybegynder
09. november 2003 - 22:14 #6
Ja, men guess what, you're wrong...
Avatar billede foxy_lady Nybegynder
09. november 2003 - 22:20 #7
nå nå!
Avatar billede melange Nybegynder
10. november 2003 - 13:01 #8
kamelkalle << ja, du har ret i din overskrift. Denne ligning kan ikke løses eksakt.

Ligninger som fx:
e^x = x
sin(x) = x

kan kun løses numerisk.
Hvis du vil løse din ligning må du have fat i din grafregner, eller nogle metoder at løse ligninger numerisk på.
Avatar billede nmh Nybegynder
11. november 2003 - 11:25 #9
Den ene af de to løsninger springer dog i øjnene, nemlig
x=1 (gør prøve)
Den anden kan kun findes med numeriske metoder.
x=-0,960 med 3 betydende cifre.
Avatar billede kamelkalle Nybegynder
12. november 2003 - 21:14 #10
nmh> Hvordan løser du ligningen med numerisk metode, så du får -0,960 ... Jeg kan sagtens finde det på graflommeregneren, men kan man regne sig frem til det?
Avatar billede nmh Nybegynder
12. november 2003 - 21:31 #11
Jeg brugte programmet Derive. Jeg tegnede de to grafer og så zoomede jeg nogle gange. Stort set det samme som man gør på en graflommeregner.
Man kan ikke regne sig frem til det. Som melange skriver:
Funktioner af typen ln(x)=sin(x), 0.5x=sin(x) etc. er der ikke såkaldte algebraiske løsningsmetoder til.

En simpel numerisk metode, som aldrig fejler er intervalhalvering.
Hvis du skal løse ligningen f(x)=0 finder du et interval [a1,b1], hvor f(a)<0 og f(b)>0 (eller omvendt).
Du finder midtpunktet m af intervallet. Hvis f(m) er positiv ved du, at der er et nulpunkt i intervallet [a,m] og hvis f(m) er negativ er der et nulpunkt i intervallet [m,b].
Vi har så et interval med den halve længde, og der er med sikkerhed et nulpunkt i det. Dette svarer egentlig til zoom-metoden, men den er let at programmere.
Fortsæt på denne måde. Så bestemmes nulpunktet.

Du kan også prøve at læse om Newton Raphsons metode.
Se f.eks. her:
http://archives.math.utk.edu/visual.calculus/3/newton.5/index.html
http://www.shodor.org/unchem/math/newton/
Avatar billede kamelkalle Nybegynder
13. november 2003 - 00:08 #12
http://www.shodor.org/unchem/math/newton/ er suveræn! Aldrig før har jeg set så lækkert og overskueligt eksempel, og jeg er ellers ikke den store talnørd!

HURRA for nmh, min HELT! (ja, ok, næstefter Torben M. Andersen)