Avatar billede krc_ Nybegynder
08. november 2003 - 02:58 Der er 2 kommentarer og
4 løsninger

validering af felter

Hej !

Jeg har følgende form :

<form method="POST" action="add_report.asp">
<br>

<div align="center">
  <center>
  <table border="1" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-collapse: collapse" bordercolor="#111111" width="350" id="AutoNumber2">
    <tr>
      <td width="20%" align="center"><font face="Verdana" size="1">
      Navn
      </td>
      <td width="80%" align="center"><input type="text" name="navn" size="40" style="border-style: dotted; border-width: 1; background-color: #d7dadf"></td>

    </tr>
  </table>
  </center>
</div>
<br>
<div align="center">
  <center>
  <table border="1" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-collapse: collapse" bordercolor="#111111" width="350" id="AutoNumber2">
    <tr>
      <td width="20%" align="center"><font face="Verdana" size="1">
      Alias
      </td>
      <td width="80%" align="center"><input type="text" name="alias" size="40" style="border-style: dotted; border-width: 1; background-color: #d7dadf"></td>

    </tr>
  </table>
  </center>
</div>
<br>
<div align="center">
  <center>
  <table border="1" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-collapse: collapse" bordercolor="#111111" width="350" id="AutoNumber2">
    <tr>
      <td width="20%" align="center"><font face="Verdana" size="1">
      By
      </td>
      <td width="80%" align="center"><input type="text" name="by" size="40" style="border-style: dotted; border-width: 1; background-color: #d7dadf"></td>

    </tr>
  </table>
  </center>
</div>
<br>
<div align="center">
  <center>
  <table border="1" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-collapse: collapse" bordercolor="#111111" width="350" id="AutoNumber2">
    <tr>
      <td width="20%" align="center"><font face="Verdana" size="1">
      E-mail
      </td>
      <td width="80%" align="center"><input type="text" name="email" size="40" style="border-style: dotted; border-width: 1; background-color: #d7dadf"></td>

    </tr>
  </table>
  </center>
</div>

<br>
<div align="center">
  <center>
    <table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="border-collapse: collapse" bordercolor="#111111" width="350" id="AutoNumber2">
      <tr>
        <td width="100%">
          <p align="center">
            <font face="Verdana" size="1">
              <strong>
                <input type="Submit" value="Gem tilmelding" name="Submit" class="Trykknap">
              </strong>
            </font>
          </p>
        </td>
      </tr>
    </table>
  </center>
</div>
</form>
</body>
</html>

Der er altså 4 felter hvor brugeren kan indtaste navn, alias, by og email. Jeg vil gerne have at når man trykker submit (eller bare inden man forlader siden) får afvide hvis et af felterne er udfyld forkert. I kan næsten sige jer selv reglerne for de enkelte felter. Ihvert fald er alle felter obligatorisk, i email skal der indgå @, der må ikke være tal og tegn i navn og by og så videre i den duer. Hvordan laver man det ?
Avatar billede elkrog Nybegynder
08. november 2003 - 09:00 #1
Avatar billede mjall0w Nybegynder
08. november 2003 - 09:29 #2
Dim Error
Error = False
If Request.Form("navn") = "" Then Error = True
If Request.Form("alias") = "" Then Error = True
If Request.Form("by") = "" Then Error = True
If Request.Form("email") = "" Then Error = True

If Error Then
Response.Write("<font face='Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif' size='2' color='#000000'>HUSK NU ALLE FELTER MED <font face='Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif' size='3' color='#FF0000'<b>*</b><font face='Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif' size='2' color='#000000'>UD FORAN SKAL UDFYLDES</font></font>")
else
'Indskrivning til database her..

Det burde virke godt..
Avatar billede popeye_2k Nybegynder
20. november 2003 - 10:06 #3
<%
    Dim InValidChr(255), i, x, z

    i = 32    'Start character (Ascii Code)
    x = 0

    ' ---------- Start of invalid keys -> ValidChr Array -----------------'
    Do Until i = 256
        InValidChr(x) = Chr(i)
        i = i + 1
        x = x + 1
        If i = 45 Then        ' Adds "-" to valid keys
            i = 46
        End if
        If i = 48 Then         ' Adds 0-9 to valid keys
            i = 58
        End If
        if i = 65 Then        ' Adds A-Z to valid keys
            i = 91
        End If
        If i = 95 Then        ' Adds "_" to valid keys
            i = 96
        End if
        If i = 97 Then        ' Adds a-z to valid keys
            i = 123
        End if
    Loop
    ' --------------- End of invalid keys -> ValidChr Array -----------------------'

        ' Tjekker om der er tastet noget ind
    If Len(xXx) = 0 Then
            NameValid = False
        Response.Write("Fill in the name")
    End If

        ' Tjekker om det indtastede er under 14 karaktere
    If Len(xXx) > 14 Then
        NameValid = False
        Response.Write("Name must be no more than 14 Characters")
    End If

        ' Tester om der er ugyldige tegn i, hvis de to ovenstående regler er opholdt
    If NameValid = True then
        z = 0
        Do Until z = x
                If InStr(xXx, InValidChr(z)) <> 0 Then
                      NameValid = False
                      Response.Write("Non-Valid Character.: " & InValidChr(z))
                End If
                z = z + 1
            loop
    End If

    If NameValid = True Then
            <Do something >

Det er hjemmelavet hele vejen igennem, så står ikke inde for noget, men det virker fint her hos mig =)
Avatar billede popeye_2k Nybegynder
20. november 2003 - 10:07 #4
var jo egentlig et svar... =)

Hvis der gerne må være @ i Email formen skal overstående selvfølgelig modificeres lidt, da den tager det som et ugyldigt tegn

Popeye_2k AKA Søren Larsen
Avatar billede krc_ Nybegynder
20. november 2003 - 10:12 #5
Jeg har ikke brugt nogle af jeres svar, da jeg faldt over noget jeg fattede lidt bedre :o) Men tak for indsatsen..
Avatar billede mjall0w Nybegynder
20. november 2003 - 13:09 #6
selv tak :)