Avatar billede e_c Nybegynder
07. november 2003 - 18:31 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Indhold af RichTextBox til sql-streng.

Hep.
Jeg har en richtextbox (rtb), som jeg gerne vil have indholdet af smidt ned i en sql-streng. Problemet er at, hvis indholdet af rtb indeholder tegn som ', " osv. så kan jeg ikke smide det ned i sql-strengen. F.eks. "INSERT INTO txt VALUES('" + someValue.Text + "'" + rtb.Text + "')";

Nogen der kan hjælpe?

Mvh E_C
Avatar billede e_c Nybegynder
07. november 2003 - 18:34 #1
Rettelse : Jeg kan godt, men ikke hvis der står meget i rtb'en!
/E_C
Avatar billede arne_v Ekspert
07. november 2003 - 18:43 #2
rtb.Text.Replace("'","''")

måske ?
Avatar billede e_c Nybegynder
07. november 2003 - 18:46 #3
Det er ikke det, jeg mener. Hvis der i rtb'en f.eks står: She's the one...så bliver tegnet ' opfattet som en del af sql'en. Jeg vil på en eller anden måde indkapsle trb.Text.
Avatar billede arne_v Ekspert
07. november 2003 - 18:48 #4
Ja.

Og løser mit forslag ikke det problem ?

'' opfattes i sql som ikke en slut ' men som tegnet ' ...
Avatar billede e_c Nybegynder
07. november 2003 - 19:04 #5
Jeg tror måske problemet ligger i, at der er for mange karakterer i rtb'en. Hvor lang må en string være? Og kan man gøre det på en anden måde?
Avatar billede arne_v Ekspert
07. november 2003 - 19:18 #6
Jeg ved det ikke. Den kan være meget lang. Bedste gæt er 2GB.
Avatar billede quaser Nybegynder
08. november 2003 - 09:32 #7
Mener at det er 8000 for et varchar felt i MSSQL, men ikke sikker.

Omend jeg tror at arne's forslag skal løse problemet.
Avatar billede quaser Nybegynder
08. november 2003 - 09:33 #8
Kom evt. med fejlen.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. november 2003 - 09:36 #9
Hvis feltet i databasen er varchar så er det max. 8000 i MS SQLServer.

(der findes andre data typer som kan tage længere strenge)

Mit 2 GB gæt var for C# string.
Avatar billede e_c Nybegynder
11. november 2003 - 22:19 #10
Ok Arne v, du har ret, sådan skal det selvfølgelig gøres. Jeg ka bare ikk det til at virke, dog! Harogså  prøvet at smide rtb.Text ned i en String, men det virkede selvfølgelig heller ikke :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2003 - 22:24 #11
Hvilken fejl får du når du bruger den Replace ?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2003 - 22:25 #12
Nu kigger jeg lig epå din SQL:
  "INSERT INTO txt VALUES('" + someValue.Text + "'" + rtb.Text + "')"
skal det ikke være:
  "INSERT INTO txt VALUES('" + someValue.Text + "','" + rtb.Text + "')"
?

(og så med Replace tilføjet)
Avatar billede e_c Nybegynder
11. november 2003 - 22:29 #13
jo, så'n står der også i min kode. Det ovennævnte var bare et eksempel jeg skrev :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2003 - 22:31 #14
Har du checket at ' bliver korrekt erstattet med '' ved Replace ?

Og hvilken fejl får du så ?
Avatar billede e_c Nybegynder
11. november 2003 - 22:40 #15
Det gør det ikke. Og jeg får en sql-fejl :

rtb.Text.Replace("'", "^");
og texten i trb'en er i dette tilfælde Was' og fejlen er som nedenstående :

System.Data.OleDb.OleDbException: Syntax error in string in query expression ''Was'')'.
  at System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteCommandTextErrorHandling(Int32 hr)
  at System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteCommandTextForSingleResult(tagDBPARAMS dbParams, Object& executeResult)
  at System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteCommandText(Object& executeResult)
  at System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteCommand(CommandBehavior behavior, Object& executeResult)
  at System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteReaderInternal(CommandBehavior behavior, String method)
  at System.Data.OleDb.OleDbCommand.ExecuteNonQuery()

Jeg skriver indholdet af rtb'en ud før den ryger videre til sql'en, men der er ikk replace't noget.
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2003 - 22:46 #16
Hov text boxen skal ikke ændres ved replace.

Den returnerer en ny værdi !

Altså:

"INSERT INTO txt VALUES('" + someValue.Text.Replace("'","''") + "','" + rtb.Text.Replace("'","''") + "')"
Avatar billede e_c Nybegynder
11. november 2003 - 22:52 #17
Glimrende!! Nu virker det. Tak for hjælpen og værsgo :-)
Avatar billede e_c Nybegynder
11. november 2003 - 22:53 #18
hvordan fanden giver jeg dig point? Nu var lige ved selv at ta dem :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
11. november 2003 - 22:54 #19
Jeg ligger et svar.
Avatar billede e_c Nybegynder
11. november 2003 - 22:59 #20
Danke!