Avatar billede larsande Nybegynder
06. november 2003 - 11:46 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Hvad skal jeg bruge til trådløst netværk?

Hej
Jeg har idag en trådløst adsl opkopling hos Sonofon. Da vores søn har fået værelse i vores garage som ikke er en del af huset, påtænker vi en løsning med trådløst netværk, således at han kan få adgang til internettet.
Jeg har absolut ingen erfaringer med netværk.
Hvad skal jeg bruge af udstyr får at kunne lave en sådan opkobling og hvor kan jeg evt. finde detaljeret informationer og hvilket mærker kan anbefales.
Avatar billede the_legend Nybegynder
06. november 2003 - 11:52 #1
du skal have en accespoint og en modtager til hans maskine. Det er faktisk meget let. Jeg har belkin udstyr fra fona og det virker 100% satte stik i og det kørte. Du kan let sætte det op og du kan række over 500m. som er max men det burde være nok.
Avatar billede bufferzone Praktikant
06. november 2003 - 11:52 #2
Du skal bruge et accesspoint samt et netkort, med mindre det sonofon trådløse internet du allerede har er et accesspoint.

Du bør dog kraftigt overveje at bruge kabler. hastigheden på trådløst er ikke overvældende, sikkerheden er vandskelig, det er dyrt og bliver hurtigt forældet.

Hvis du vil have trådløst, så kik på D-link. Du bør kunne finde udstyret til omkring 1.000,- kr.
Avatar billede infinity Nybegynder
07. november 2003 - 11:59 #3
Bufferzone: Du er voldsomt hurtigt ude når det kommer til trådløst netværk - dette er fint; men du kommer med subjektive udtalelser som ikke hjælper folk ret meget.

1: Brug kabler.

Nej.. Kabler er ikke guds gave i alle situationer. I Larsande's tilfælde vil det kræve et større arbejde at trække kabel til garagen.

2: Hastigheden er ikke overvældende.

Korrekt. Men det er den heller ikke på 100Mbit trådet netværk. Det handler om at dække behov, og i dette tilfælde er behovet blot en adgang til internettet. Der er 11Mbit trådløst alt rigeligt.

3: Sikkerheden er vanskelig.

Nej - ikke nødvendigvis. Hvis du vil køre PEAP med certificate-server, certifikater på RADIUS-serveren og på hver klient, via 2003's Auto Enrollment; så kan det være. Der er jeg enig. Men der er ingen ben i at sætte en WEP128 key op i AP og på klienten, og fjerne fluebenet fra Broadcast SSID. Det udelukker 99% af alle de folk der ellers kunne finde på at prøve at skaffe sig selv adgang.

4: Det er dyrt.

Ja, hvis man ingen penge har kan det godt virke pebret. Hvis man derimod har en sund økonomi er det ikke nogen stor investering. Da der ikke opgives nogen nærmer specificering af den ønskede prisklasse eller økonomi, så kan man kun nævne prisen - om det er dyrt er op til "køberen".

5: Det bliver hurtigt forældet.

Ja. Men det gør alt indenfor computer-verdenen. Der går lang tid før en internet-forbindelse bliver hurtigere end en trådløs netværksforbindelse. Især hvis vi snakker 802.11g standard. Hvis adgang til Internettet er alt hvad der ønskes, som indledningsvist beskrevet, så er forældning ikke noget problem, lige pt.

D-Link laver ikke nogen imponerende produkter. Jeg ville anbefale Linksys - de er en underafdeling af Cisco Systems, som idag er verdens største netværksproducent; og de har gode priser.