Avatar billede martin_v Nybegynder
08. januar 2001 - 16:31 Der er 22 kommentarer

pop.up side med frames

Hej Eksperten.

Jeg har lavet link der åbner et nyt vindue bestående af frames.

På denne side vil jeg gerne kunne styre hvilken siden der er i den en frame.

Systemet er en hjælpeside, bestående af to frames. Til venstre er alle de punkter der er hjælp til (Normale links). Til højre kan man så læse hjælpen (Det er denne frame jeg vil kunne styre).

På forhånd tak for hjælpen
Martin
Avatar billede repsac Nybegynder
08. januar 2001 - 16:34 #1
Som normalt ... target=\"frame-name\" ...
Avatar billede martin_v Nybegynder
08. januar 2001 - 16:43 #2
Kan dette gøres fra det javascript som åbner det nye vindue?

For så er det da for nemt !! :-)
Avatar billede repsac Nybegynder
08. januar 2001 - 16:46 #3
I dit script henviser du da bare til en index-fil ...
Er det som på denne side? - klik på \"SladderVinduet\" ... [http://www.keside.subnet.dk/top.htm]
Avatar billede visionmagic Nybegynder
08. januar 2001 - 16:50 #4
Simpelt, men sandt!!
Som repsac siger:

denne smider yourlink.htm ind i mainFrame vinduet
<a href=\"http://yourlink.htm\" target=\"mainFrame\">

Husk at give point til repsac*GG*
Avatar billede martin_v Nybegynder
08. januar 2001 - 16:50 #5
Ikke helt det er meningen at jeg vil kunne styre hvilken side der vises i den højre frame. Og den er forskellig hvergang (eller kan være)
Avatar billede repsac Nybegynder
08. januar 2001 - 16:52 #6
\"styres i den højre frame\" ??? Kan du ikke det med en indekserende fil? - en fil hvor du angiver hvor de nye frames skal være, hvor store de skal være etc.
Avatar billede repsac Nybegynder
08. januar 2001 - 16:54 #7
Du laver det som almindeligt. Du laver så bare dit link til index.htm (/default.htm/etc./etc.) så det åbner et nyt vindue ...
Avatar billede martin_v Nybegynder
08. januar 2001 - 17:14 #8
Jeg prøver lige at beskrive det igen:

På mit site er der en Hjælp knap på alle siderne.

Det er så meningen at man skal kunne klikke på hjælp og få et pop-up window med hjælpen til denne side.

dette pop-up vindue skal bestå af to frames. Selve hjælpe strukturen til venstre og hjælpe teksten til højre
Ved at klikke på hjælpe strukturen kan man så skifte teksten i højre frame.

Når man klikker hjælp fra en siden. Skal hjælpe vinduet selvfølglig start med at vise den hjælpe side i højre frame som passer til vinduet !!!
Avatar billede dudal Nybegynder
08. januar 2001 - 17:22 #9
Prøv at lave pop uppen så den åbner en blank side i højre side. Herefter kan du i det åbnende vindue prøve med

vinduenavn.framenavn.location.href=\'siden der skal åbnes.htm\';

Bare et skud i tågen :-)

/Jesper
Avatar billede repsac Nybegynder
08. januar 2001 - 17:23 #10
Ok ... så er jeg helt med ...
Hvad jeg tidligere har beskrevet gælder stadig!

Du skal;
1) Lav en index-fil for dit popup vindue
2) Lav en index-fil for hver \"hjælpe-startside\"

Så kan du linke fra en fra din almindelige menu til hjælp-vinduet og fra de sider hvor folk kan få hjælp fra til \"hjælpe-startsiderne\" ...

Jeg kan godt lave det til dig og sende det zip\'et ... ?

Casper
(*Jeg bruger \"index-fil\" om en fil hvor du angiver hvor frames\'ne skal være, hvor store de skal være etc.)
Avatar billede repsac Nybegynder
08. januar 2001 - 17:25 #11
Øhh UPLOADE det zip\'et ... så alle kan se det ...
Avatar billede martin_v Nybegynder
08. januar 2001 - 17:27 #12
Ok den er jeg helt med på repsac.

Men jeg håbede nu på at der var en smartere måde at gøre det på. :-(

På din måde bliver der jo detsværre noget af et overhead...

Men den virker, og hvis der ikke kommer et bedre forslag skal du nok få point.

martin
Avatar billede repsac Nybegynder
08. januar 2001 - 17:30 #13
Øhh laver du det så selv eller laver jeg det?
Avatar billede martin_v Nybegynder
08. januar 2001 - 17:36 #14
Den klare jeg selv hvis der altså ikke er en smartere metode
Avatar billede dudal Nybegynder
08. januar 2001 - 17:48 #15
Du kan lave noget smart med asp... Har du adgang til det?

/Jesper
Avatar billede repsac Nybegynder
08. januar 2001 - 17:53 #16
Med asp (og php) yeps, men han spurgte om html ...
Det kan muligvis laves med en masse javascript, men jeg er bange for det ikke bliver mere simpelt ...
Avatar billede jakobandersen Nybegynder
08. januar 2001 - 18:17 #17
Det kan godt laves med Javscript men så skal javascriptet udskrive hele framesettet vha. document.write() og så skal den aflæse querystringen(Eller reffereren) for at finde ud af hvilken side der skal være i højre frame..

Det er svært og kompliceret...

Med PHP eller ASP ville det være tusinde gange nemmere..

--
Jakob Andersen
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. januar 2001 - 20:08 #18
nej det er ikke så svært.

du vælger siden ved at smide den rigtige main sides url med i dit window.open kald

var main_side_dennegang=\"this_main.html\" // den side der skal i din main frame.

winLink = window.open(\"frameset_side.html?\" +main_side_dennegang, \"navn\",
                                \"... diverse parametre ...\");

og i siden \"frameset_side.html\" skriver du så:

<script language=\'javascript\'><!--

var defaultMain = \"default.html\";  // vises hvis der ikke er nogen param

function setMain();{
  if (window.location.search > 0) {
    window.frames.Main.location = window.location.search.substring(1);
  } else {
    window.frames.Main.location = defaultMain;
  }
};

// --></script>
</head>

<frameset onload=setMain() ...
  <frame name=\'menu\'  ...som sedvanlig... >
  <frame name=\'main\' src=\'about:blank\' ... >
</frameset>

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
08. januar 2001 - 20:11 #19
Sorry. jeg skerv main i framesettet og Main i javascripten. Det skal være ens begge steder.
Avatar billede martin_v Nybegynder
09. januar 2001 - 09:15 #20
HOVSA
Der var den jo jakoba. Det ser absolut ud somom det er noget jeg kan bruge...

Men jeg stiller lige et spørgsmål mere:
Hvad nu hvis man har aktiveret hjælpen en gang, derefter minimeret help-browser\'en. Og trykker hjælp igen. vil man så få et nyt pop-up ?

Avatar billede jakoba Nybegynder
09. januar 2001 - 10:01 #21
Det ved jeg ærlig talt ikke. Prøv.
Om ikke andet skulle det nok være muligt at genaktivere vinduet ( fx med en focus() ). Men jeg har ikke prøvet det så det er bare gæt.

mvh JakobA
Avatar billede skovborg Nybegynder
27. september 2001 - 13:36 #22
hvad med at lukke spørgsmålet