Avatar billede freddiefuntexxx Nybegynder
22. oktober 2003 - 11:23 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Animation ved klik på MC

Hej med jer,

Her kommer et rigtigt newbie spørgsmål (jeg *har* dronet rundt for at se om jeg kunne finde svar andetsted, men det kunne jeg altså ikke):

THE TASK:

Jeg har et movieClip ("Anim"), som er sådan en lækker animation. Denne animation bevæger sig rundt på skærmen, lidt frem og tilbage efter en path.

Jeg vil gerne, at når man klikker på mit movieClip at den så skifter til et andet movieClip ("Explode") og tilsidst forsvinder både Anim og Explode helt fra min scene.

Jeg har prøvet at lave det som en Button, og det virker fint nok med Anim. Men når jeg klikker på Anim, så kører Explode animationen kun sålænge jeg holder muse-knappen nede - og den skal køre hele Explode ved et enkelt klik. Så deeet.

Kan i hjælpe ?

Håber, at jeg har beskrevet problemet tilfredsstillende.

Frederik
Avatar billede le_bon Nybegynder
22. oktober 2003 - 13:26 #1
Det letteste er at lægge begge animationer ind i samme MC, og så give explode-delen labelen "explode".
Så smider du følgende action på din knap:

on (press) {
    tellTarget ("/mc") {
        gotoAndPlay("explode");
    }
Avatar billede le_bon Nybegynder
22. oktober 2003 - 13:34 #2
husk at sætte stop-action og gotoAndPlay(1); efter anim-delen i din MC.
Avatar billede docks Nybegynder
22. oktober 2003 - 15:41 #3
hmmm det bedste og nemmeste vil være at tage den alle frames fra MC explode og sætte dem ind til sidst i MC Anim og giv det første frame (fra sekvensen Explode) et frame name eks. START - så i din main timeline skriver du

_root.anim.onPress=function(){
gotoAndPlay("START");
}
Avatar billede docks Nybegynder
22. oktober 2003 - 15:43 #4
der er også andre måder at gøre det på men det kræver at du ved x og y positionen på MC Anim så MC explode kan placeres der... såfremt ovenstående løsning ikke er god nok kan jeg godt gennemgå en anden mulighed...
Avatar billede docks Nybegynder
22. oktober 2003 - 15:43 #5
Forreste i sidste frame af din MC skal du lægge koden this.removeMovieClip();
Avatar billede le_bon Nybegynder
22. oktober 2003 - 16:12 #6
hmmm....vi er vist ikke helt enige om hvad det er du mener, freddiefuntexxx.
Avatar billede docks Nybegynder
22. oktober 2003 - 16:59 #7
Jeg har forstået det som 2 MC'ern En som indeholder "animation" af noget der bevæger sig og en med eksplosion...?
Avatar billede gormen Nybegynder
22. oktober 2003 - 20:04 #8
i mine øre lyder sådan.
han har sin hovedscene, hvor der konstant afspilles et mc (Anim). Han vil så gerne ha at der ved tryk på en knap, så afspiller den et andet mc(Explode), for derefter begge to forsvinder

Mit forslag til an løsning.
I din mc (anim) sætter du en loop funktion, saåledes at der kun afspilles den del med 'anim'. efter den loop, paster du så indholdet fra mc (Explode) ind. og på den knap du laver, sætter du en gotoandplay frame(nr) funktion.

ved ikke om jeg har forstået det rigtigt.
Avatar billede le_bon Nybegynder
22. oktober 2003 - 21:44 #9
Jeg forstår det præcis som Gormen, og det er også sådan jeg har svaret øverst. ;o)
Avatar billede freddiefuntexxx Nybegynder
23. oktober 2003 - 11:18 #10
Hej med jer ! Tak for hurtige og præcise svar. Le_Bon, din kommentar hjalp, og det er lige i øjet. Jeg kan ikke gennemskue - kan jeg give dig pointsne når du har oprettet det som en kommentar ? Gormen, du svarede også rigtigt - skal jeg så give dig 30 points også, eller er det imod reglerne ?

Frederik
Avatar billede le_bon Nybegynder
23. oktober 2003 - 11:33 #11
Jeg smider i hvert fald et svar.... ;o)
/Lebon
Avatar billede le_bon Nybegynder
23. oktober 2003 - 11:34 #12
Her.....hehe