Avatar billede bioz Nybegynder
21. oktober 2003 - 20:53 Der er 34 kommentarer og
2 løsninger

PHP LoadModule problem.

Hejsa.

Har et problem med at få apache til at loade php som modul.

Bruger følgende software.
Windows 2000
apache_1.3.28-win32-x86-no_src.msi
php-4.3.3-Win32.zip

Ved test af apache konfigurationen får jeg følgende fejl:
Cannot load c:/php/php4apache.dll into server: <127> The specified procedure could not be found:

Ved kørsel af php.exe phpinfo.php vises html'en som genereres af phpinfo(). Så php virker.

Har tilføjet følgende i apache httpd.conf:
LoadModule php4_module "c:/php/php4apache.dll"
AddModule mod_php4.c
AddType application/x-httpd-php .php

Kørte en lidt ældre version af apache med php som cgi script før, som jeg forsøgte at ændre så den kørte php som modul. Her fik jeg samme fejl og besluttede derfor at afinstallere apache og php (som før var installeret med .exe installer) for så at hente de seneste version og prøve der fra. Som det ses på denne post er det desværre også uden held.

Håber der er nogen der kan lede mig i den rigtige retning.
Avatar billede razersedge Nybegynder
21. oktober 2003 - 20:57 #1
Prøv at fjerne linien: AddModule mod_php4.c
Avatar billede bioz Nybegynder
21. oktober 2003 - 21:05 #2
Er udkommenteret...
#AddModule mod_php4.c

Stadig samme fejl. :-(
Avatar billede razersedge Nybegynder
21. oktober 2003 - 21:32 #3
.. ligger php4apache.dll egentligt ikke i "sapi" diret? Har du overført php4ts.dll til "win"/system32 ?
Avatar billede bioz Nybegynder
21. oktober 2003 - 21:41 #4
Jo det gør den fra starten af men php4apache.dll er kopieret over i mappen c:/php.
php4ts.dll er kopieret til følgende: winnt, winnt/system, winnt/system32.
Avatar billede bioz Nybegynder
21. oktober 2003 - 21:47 #5
Skriver jeg: LoadModule php4_module "c:/php/php4apache.dll/"
istedet for: LoadModule php4_module "c:/php/php4apache.dll"
med slash efter .dll, får jeg samme fejl pånær af fejkoden (tallet, 126 istedet for 127).

Cannot load c:/php/php4apache.dll into server: <126> The specified procedure could not be found:
Avatar billede htm Nybegynder
21. oktober 2003 - 21:56 #6
Så vidt jeg husker er php4apache.dll afhængig af andre moduler i mappen sapi - og det derfor ikke vil køre.

Prøv og lad den køre fra biblioteket sapi

LoadModule php4_module c:/php/sapi/php4apache.dll
AddType application/x-httpd-php .php
Avatar billede htm Nybegynder
21. oktober 2003 - 22:01 #7
Og er det en helt frisk install, hvir du har afinstalleret og fjernet conf-filer fra apache og php.ini fra c:/winnt? Eller har du bare afinstalleret?

Har du fjernet alle relationer til exe-filen?

Er der mere detaljeret fejl i din error.log?
Hvad siger en
apache.exe -t
fra en commandoprompt
Avatar billede bioz Nybegynder
21. oktober 2003 - 22:08 #8
Mmmm heller ingen held med det.

Hvad var meningen med at du skrev følgende linie også htm?
AddType application/x-httpd-php .php

Har prøvet at sætte den lige under LoadModule... hvis det var det du mente, men det hjalp heller ikke.
Avatar billede htm Nybegynder
21. oktober 2003 - 22:11 #9
Tja det var bare copy and paste fra min conf-fil. Hvor i din conf-fil har du skrevet de linier?
Prøv og slet alle forekomster af php4ts.dll og læg kun en kopi i c:\winnt\system32
Avatar billede bioz Nybegynder
21. oktober 2003 - 22:15 #10
Har haft en ældre version af både apache og php inde. De er afinstalleret siden de begge var installeret ved hjælp af .exe filer. Deres gamle dir er slettet og php.ini er overskrevet med den nye php.ini-dist.
php.ini

Der findes ingen relationer til php.exe i httpd.conf.

apache.exe -t giver netop den føromtalte fejlbesked. (-t = test configuration)
Avatar billede htm Nybegynder
21. oktober 2003 - 22:17 #11
Nogen gange giver -t en mere detaljeret beskrivelse end den popup du får.
Avatar billede bioz Nybegynder
21. oktober 2003 - 22:21 #12
Udsnit af min httpd.conf:

# Dynamic Shared Object (DSO) Support
#
# To be able to use the functionality of a module which was built as a DSO you
# have to place corresponding `LoadModule' lines at this location so the
# directives contained in it are actually available _before_ they are used.
# Please read the file README.DSO in the Apache 1.3 distribution for more
# details about the DSO mechanism and run `apache -l' for the list of already
# built-in (statically linked and thus always available) modules in your Apache
# binary.
#
# Note: The order in which modules are loaded is important.  Don't change
# the order below without expert advice.
#
# Example:
# LoadModule foo_module modules/mod_foo.so
#
#LoadModule vhost_alias_module modules/mod_vhost_alias.so
#LoadModule mime_magic_module modules/mod_mime_magic.so
#LoadModule status_module modules/mod_status.so
#LoadModule info_module modules/mod_info.so
#LoadModule speling_module modules/mod_speling.so
#LoadModule rewrite_module modules/mod_rewrite.so
#LoadModule anon_auth_module modules/mod_auth_anon.so
#LoadModule dbm_auth_module modules/mod_auth_dbm.so
#LoadModule digest_auth_module modules/mod_auth_digest.so
#LoadModule digest_module modules/mod_digest.so
#LoadModule proxy_module modules/mod_proxy.so
#LoadModule cern_meta_module modules/mod_cern_meta.so
#LoadModule expires_module modules/mod_expires.so
#LoadModule headers_module modules/mod_headers.so
#LoadModule usertrack_module modules/mod_usertrack.so
#LoadModule unique_id_module modules/mod_unique_id.so
LoadModule php4_module "c:/php/sapi/php4apache.dll"
#####################################################

php4ts.dll findes nu kun i winnt/system32.

Og jeg får stadig samme fejl.
Avatar billede htm Nybegynder
21. oktober 2003 - 22:23 #13
OK - prøv og smid det ned i bunden af din conf
Avatar billede bioz Nybegynder
21. oktober 2003 - 22:28 #14
Udsnit:

# VirtualHost example:
# Almost any Apache directive may go into a VirtualHost container.
# The first VirtualHost section is used for requests without a known
# server name.
#
#<VirtualHost *:80>
#    ServerAdmin webmaster@dummy-host.example.com
#    DocumentRoot /www/docs/dummy-host.example.com
#    ServerName dummy-host.example.com
#    ErrorLog logs/dummy-host.example.com-error_log
#    CustomLog logs/dummy-host.example.com-access_log common
#</VirtualHost>

LoadModule php4_module "c:/php/sapi/php4apache.dll"
####################################################

I sapi dir'et ligger der en reg fil -> pws-php4isapi.reg
Skal den køres?
Avatar billede bioz Nybegynder
21. oktober 2003 - 22:29 #15
Får forresten stadig den samme fejl. Udkommenterer jeg linien starter apache godt nok.
Avatar billede htm Nybegynder
21. oktober 2003 - 22:30 #16
Den reg fil skal ikke køres, som det fremgår af navnet er den beregnet til pws

Prøv og slet php.ini fra c:\winnt og prøv igen. (husk backup)
Avatar billede bioz Nybegynder
21. oktober 2003 - 22:33 #17
pws???

Hvis php.ini slet ikke eksisterer får jeg samme fejl, det samme sker med php.ini-dist (uredigeret, men omdøbt).
Avatar billede bioz Nybegynder
21. oktober 2003 - 22:35 #18
Ville fra starten af gerne have virtual hosts op og køre, men php virkede kun i document_root. Læste herinde at der var noget bøvl med vhost og php som cgi, så er igang med at få det til at køre som modul først.
Avatar billede htm Nybegynder
21. oktober 2003 - 22:43 #19
Pws er en webserver - Personal Webserver - er med til win98.

Prøv og gennemgå denne guide, og se om du har glemt noget. http://www.webcafe.dk/artikler/php/installerphp4/

Har svært ved at se hvad der går galt, står der evt. noget mere specifikt i din error.log?
Avatar billede bioz Nybegynder
21. oktober 2003 - 22:46 #20
Ikke umiddelbart... der er en log:

[Tue Oct 21 22:09:08 2003] [error] [client 192.168.0.2] File does not exist: c:/program files/apache/apache/htdocs/webserver

Går ud fra at dokumentet ikke kan findes siden serveren ikke kan starte pga. den LoadModule fejl.

Kigger den guide igennem... indtil videre, så tak for hjælpen.
Avatar billede sukos Juniormester
22. oktober 2003 - 16:46 #21
Hvis du har hentet exe filen, kan du ikke afvikle PHP som LoadModule
Du skal bruge zip filen.

Og jow, der er nogle gange noget bøf med hvor i httpd.conf du skriver linierne med LoadModule.
Har altid selv lagt dem lige efter

    AddType application/x-tar .tgz

  LoadModule php4_module C:/php/sapi/php4apache.dll
  AddType application/x-httpd-php .php

php4ts.dll skal kopieres over i dit windir, og det samme skal php.ini-dist, som også skal omdøbes til php.ini.
Avatar billede bioz Nybegynder
22. oktober 2003 - 21:35 #22
Det er php-4.3.3-Win32.zip filen jeg bruger. Kan der være bøvl med den version. Kunne det være at det ville virke med en ældre version af php?

Men det hjalp heller ikke Sukos. Det er ligesom om at php4apache.dll ikke indeholder det den skal. Har dobbeltchecket at filen findes i det dir 700 gange, brugt forward- og backslashes. Er helt på herrens mark.
Kan se på de andre post herinde at du har en side kørende med en turorial, men de links virker ikke.

Har kørt denne guide igennem:
http://www.webcafe.dk/artikler/php/installerphp4/
Den bringer heller ikke noget nyt under solen.
Avatar billede htm Nybegynder
22. oktober 2003 - 21:43 #23
Der skulle ikke vøre noget galt med den zip-fil jeg kører selv med den version af php.

Har du downloadet den fra www.php.net ?

Evt. kan du prøve og fjerne php og hente den på ny fra www.php.net
Avatar billede bioz Nybegynder
22. oktober 2003 - 22:07 #24
Ja, den er hentet fra det danske mirror af php.net.
Har lige hentet php-4.3.2.tar.gz, den indeholder slet ikke php4apache.dll men 3 andre php4apache.
php4apache.mak
php4apache.dsp
php4apache2.dsp

den sidste er til apache version 2, men hvad med de andre og hvor er .dll filen henne?
Avatar billede htm Nybegynder
22. oktober 2003 - 22:22 #25
php-4.3.2.tar.gz er en tar gz fil for linux / unix, den skal compileres først.

Du skal bruge: http://dk2.php.net/get/php-4.3.3-Win32.zip/from/dk.php.net/mirror
Avatar billede bioz Nybegynder
22. oktober 2003 - 22:34 #26
Ok, det er også den version jeg bruger...
Prøver at hente en ældre win32 version og ser om det skulle gøre nogen forskel
Avatar billede sukos Juniormester
22. oktober 2003 - 22:38 #27
Har lige installeret en Apache 1.3.28 med php 4.3.3 idag på en XP, og der var ingen problemer.
Og bruger også 4.3.3 her på en 1.3.26 uden problemer
Avatar billede bioz Nybegynder
22. oktober 2003 - 22:39 #28
Hvad er egentlig forskellen på at installere php via en .exe installer og så .zip filen?
Avatar billede bioz Nybegynder
22. oktober 2003 - 22:52 #29
Kan det tænkes at min tidligere installation af php, som var en .exe install, stadig har nogle filer til at ligge og flyde selvom jeg har afinstalleret den?
Avatar billede bioz Nybegynder
22. oktober 2003 - 22:58 #30
Har prøvet med v. 4.3.2, men det hjælper heller ikke.
Kan se rundt om på nettet at der er mange der oplever denne fejl, der er desværre bare ingen der har nogle løsninger...
Avatar billede sukos Juniormester
22. oktober 2003 - 23:05 #31
hmm, jeg har altid lagt de linier der skal bruges i httpd.conf lige efter

    AddType application/x-tar .tgz

Der var engang en som "mailede" en besked om at det var "alfa og omega" for ham!

Altså, han fik det ikke til at fungere, hvis de lå sidst i filen, eller netop som du har vist et eksempel på, efter de andre "LoadModule"........
Avatar billede sukos Juniormester
22. oktober 2003 - 23:07 #32
Du kan jo evt. prøve at smide alt væk, og installere fra bunden af igen.
Ind imellem virker det! :O)
Avatar billede bioz Nybegynder
22. oktober 2003 - 23:57 #33
Fandt løsningen/fejlen:
Havde klippet php4ts.dll over i \winnt\ istedet for at kopiere den.

Rigtig rigtig dum fejl, men så er den da tilføjet listen over greatest apache f...ups.

Cannot load c:/php/php4apache.dll into server: <127> The specified procedure could not be found: = php4ts.dll mangler.

Mange tak for hjælpen sukos, htm og razersedge. Selvom I ikke direkte fandt fejlen for mig, så er det rart med lidt moralsk støtte i sådan en tråd her.
En af jer fortjener pointene, så første "svar" får dem. THX ALOT!
Avatar billede htm Nybegynder
23. oktober 2003 - 07:34 #34
Hmmm jeg havde ellers set at du havde skrevet at du havde kopieret dll'en over til windows systembibliotek. Men det kan jeg glippe :-)

Jeg syntes du skal vente til alle har lagt et svar, og så uddele point over alle. Og ikke efter først til mølle princippet.
Avatar billede sukos Juniormester
23. oktober 2003 - 09:23 #35
Ok :O)
Avatar billede bioz Nybegynder
23. oktober 2003 - 16:27 #36
Ok, pointene bliver fordelt. Razersedge, læg et svar inden i morgen kl. 17, ellers bliver pointene delt ud på de to svar der er kommet. Synes at det er mest fair at I andre ik skal vente og at tråden bliver lukket.