Avatar billede sbay Nybegynder
20. oktober 2003 - 09:46 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Udvikling af multiple choice database

Hej hajer

Jeg skal bruge en multiple choice test. Så den er jeg gået i gang med at udvilke. Men jeg mangler lidt hjælp til kodningen. Jeg vil jo gerne have samlet resultatet sammen, så brugeren til sidst får at vide om de har "bestået".

Jeg har lavet forme til oprettelse og visning af spørgsmål!

Er der nogle der kan hjæpe????
Avatar billede jogii Nybegynder
20. oktober 2003 - 09:50 #1
Nu har du jo lidt for mange muligheder her.
Først skal du finde ud af om du vil tillade brugerne at "fortsætte senere" eller om alt skal gennemføres. Skal det være muligt at lægge tidsbegrænsning på?
//Jörg
Avatar billede jogii Nybegynder
20. oktober 2003 - 09:51 #2
Er det Notes eller HTML?
Avatar billede jogii Nybegynder
20. oktober 2003 - 09:53 #3
Hvor sikkert skal det være? Hvis nu en bruger med god Notes-programmeringserfaring får adgang til testen, må han/hun så kunne knække systemet?
Avatar billede sbay Nybegynder
20. oktober 2003 - 10:17 #4
1. Brugeren skal gennemføre når de er i gang
2. Tidsbegrænsning er ikke aktuel - endnu ;-)
3. Det er Notes
4. Der er ingen fare for at dem der skal bruge systemet knækker det ;-)
Avatar billede sbay Nybegynder
20. oktober 2003 - 10:44 #5
Jeg har et lille problem med en lookup:
@DbLookup( "":"NoCache" ; "":"";"Overview2" ; random ; "QuestionCol")

Det virker ikke som default value på mit felt. Feltet hedder Question, og jeg får følgende fejl: Field 'Question' Entry not found in index.

Viewet overview2 er sorteret på første kolonne!
Avatar billede jogii Nybegynder
20. oktober 2003 - 10:55 #6
Gem svar- og tilstandsdata i et profildokument pr. bruger pr. test.
hver sp-formular skal gemme data ved gemning/næste.

brug f.eks. kode der ligner følgende:

_testtitle := TestNavn;
_questionnumber := Spørgsmålnummer;
_answer := Svar;
@SetProfileField( "Test_" + _testtitle; "answer_" + @Text(_questionnumber); _answer; @UserName)

(denne forudsætter et spørgsmål pr. formular, kan selvfølgelig tilrettes til flere sp).

Gem også "hvor langt" man er nået i et felt, så man evt. senere kan fortsætte derfra. Gem data om hvornår en sp-formular blev gemt.

Hvor har du de rigtige svar på spørgsmålene? I en seperat database?
For at analysere svarene kan du til sidst præsentere en formular som holder svarene op imod de rigtige svar fra din ekstra database.
Avatar billede jogii Nybegynder
20. oktober 2003 - 10:58 #7
vedr. dblookup problem:
udersøg indhold og datatype for "random"
Avatar billede sbay Nybegynder
20. oktober 2003 - 11:01 #8
de rigtige svar ligger i samme database! Når man opretter de 4 spørgsmål, angiver man hvilket et der er det rigtige.

Det var ret smart det der med at lave et dokument pr. bruger - så kan man også se hvilke tests de har taget - og bestået.
Avatar billede sbay Nybegynder
20. oktober 2003 - 11:02 #9
random gemmer jeg i et felt af typen number! Det er så det felt jeg bruger når jeg slår op!
Avatar billede sbay Nybegynder
20. oktober 2003 - 11:05 #10
oooooohhh - og feltet Question ID er selvfølgelig en text (Dooooohhhhh)
Avatar billede jogii Nybegynder
20. oktober 2003 - 11:09 #11
Du må overveje om du vil lave et dokument eller et profil.
Fordelen med dokumenter frem for profiler er at de kan vises i oversigter.
Ulempen ved dokumenter (i dette tilfælde med en opgave/løsnings db) er at de kan vises i oversigter.

Jeg ville personlig lave 1 overordnet brugerprofil pr bruger og efterfølgende 1 profil pr test.

Hvorfor laver du 4 dokumenter pr spørgsmål? Har du brug for at vise mere info (billeder/lyde/RichText) pr svarmulighed?

Jeg ville lave 1 dokument hvor både spørgsmål og de 4 svarmuligheder var defineret. Løsningen ville jeg gemme et andet sted.
Avatar billede sbay Nybegynder
20. oktober 2003 - 11:19 #12
Jeg har også kun et dokument med alle svarmuligheder + løsningen! Er der en risiko ved at have løsningen på samme dokument???
Avatar billede jogii Nybegynder
20. oktober 2003 - 11:24 #13
Undskyld misforståelsen med de fire spørgsmål. Du mente jo "når jeg opretter et spørgsmål med 4 svarmuligheder, angiver man hvilket svar der er det rigtige".

Problemet med Notes er at ikke synlige data ikke nødvendigvis er ikke tilgængelige. Når brugerene ved at de kan trygge <Alt-Enter> for at få document-properties op, så kan de bare bladre sig frem til løsningen.
Avatar billede sbay Nybegynder
20. oktober 2003 - 11:30 #14
Det er selvfølgelig rigtigt - så svarene bør i det mindste ligge på et andet dokument!
Avatar billede lars_resulture Nybegynder
20. oktober 2003 - 11:41 #15
Undskyld, der er ikke helt det du spørger om...
Vi har netop et weebizz modul, der kan løse din opgave.
Den hedder WeeBizz Questionare.
Læs om den her --> http://www.weebizz.dk
Avatar billede jogii Nybegynder
20. oktober 2003 - 11:52 #16
nej Lars, det er det nok ikke :-)
Notes klient? Resultatopgørelse? Men godt forsøgt ;-)
Avatar billede lars_resulture Nybegynder
20. oktober 2003 - 12:19 #17
WeeBizz Questionare er udviklet i Notes som en web-applikation.
Du kan i Notes klienten oprette et antal spørgsmål fordelt over flere sider.
Altså så din web-bruger føres vælger svar på een side og så fortsætter til næste side osv.
Svarene lagres i databasen.

Tanken var at du kunne slippe for at opfinde den dybe tallerken og spare tid og udvikling.
Meen det er jo ofte sjovest at lave det selv... =))
Avatar billede sbay Nybegynder
20. oktober 2003 - 12:55 #18
Hvis jeg laver en Notes-knap, hvordan får jeg den til at åbne en page i en bestemt frame????
Avatar billede sbay Nybegynder
20. oktober 2003 - 14:10 #19
Hvad er det lige med det her ProfileDocument??? Hvorfor kan jeg ikke bruge en almindelig form til at opbevare data i???

Når jeg for vist det første spørgsmål, og har svaret, trykker jeg på NEXT.
I Next-kanppen skal jeg have noget kode, der gemmer svar osv. fra spørgsmålet, samt sender mig videre til næste spørgsmål. Hvordan kunne det se ud???

Jeg regnede med at bruge @command[compose] !?!?!
Avatar billede sbay Nybegynder
10. november 2003 - 15:25 #20
hmmm - har sendt det til en konsulent ;-)  har ikke tid til at rode med det :-(