Avatar billede 121261 Nybegynder
19. oktober 2003 - 16:11 Der er 7 kommentarer

Hardware til webserver + sql

Hej
skal bygge en server med windows 2003 + ms sql 2000 standard.

Ved godt at det optimale er 1 maskine til web og 1 til ms sql men man skal jo starte et sted.

Skal kunne håndtere 1 site med ca 12000 brugere om dagen og et user peak på 300 brugere ad gangen.

Sitet er en portal der hovedsageligt skal køre et snitz forum gennem ms sql.

Mit spørgsmål er:
1.Hvad skal bruges af hardware til at løse opgaven ?

2.Kan jeg sammenstykke en selv billigere end mærkevare
  hvis ja hvad og hvor ?

3.Kender en site med nogenlunde samme webbelastning der kører med en Dell poweredgde 2650, 2 x 2.8 ghz Pentium Xeon, 2 gb ram, 3 x 15000 38gb scsi i raid 5...Kræver det virkelig så meget at det er sådan noget jeg skal ud i ?

4. Har en maskine med msi 845pe max 2 board , 1x 2.8 ghz Pentium 4, 2gb ram ,2 x 7400 ata hardisc 120gb kører raid 1 mirror. netcard 10,100,1000 Ville den kunne klare det ?

5. hvad båndbredde skal jeg gå efter?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. oktober 2003 - 16:24 #1
Du kan uden tvivl selv samle en server billigere end HP/Dell/IBM.

Men hvad med garanti & service på den ?

Til seriøst server brug betaler du deres åger priser (det er optional at
se glad ud !).

Den maskine du har er ikke en server maskine men en desktop maskine.
Highend desktop ganske vist.

Xeon og SCSI er den slags der karakteriserer rigtige servere.

Og det koster som sagt.

Med hensyn til belastningen ved jeg ikke hvad load vil være for
det beskrevne.

Den server du kender som ligner din. Har du mulighed for at få
lidt statistik om CPU forbrug, memory forbrug og IO forbrug ?

Hvis de f.eks. er. 150% (eller 75% af 2), 90% og tæt på max. - så
kan din maskien sikekrt ikke klare det. Hvis det er 50% (25% af 2), 33%
og ingenting - så kan d sikkert nok.

Det allerbedste er hvis du kan få fat i en simulator, så du selv kan
teste forskellige loads på din hardware.

Men konfiguration til at møde performance krav er en vanskelig
kunst art.

:-)

[på et område er du iøvrigt bedre kørende - RAID 1 er hurtigere end RAID 5]
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2003 - 16:30 #2
Med den ulempe at går RAID 1 ned er hele skidtet tabt.

Jeg vil anbefale RAID 0,1 på 4 x Serial ATA 80 Gb hvis du skal leve med økonomiløsningen. Så er du sikret mod datatab, og har stadig 160 GB harddiskplads.
Avatar billede Slettet bruger
19. oktober 2003 - 16:32 #3
øhh...så det som om at du kørte raid 0...kan godt se at der står 1 :)

Men ok :)
Avatar billede 121261 Nybegynder
19. oktober 2003 - 19:11 #4
I  hear you

har desværre ikke andre oplysninger tilgængelige.

Jeg ved godt at det er svært at komme med svar og råd når jeg ikke har mere
specifikke oplysninger end som så, men kan i gi et bud på konfiguration der vil kunne klare de antal brugere? (vil helst bygge selv)
ud fra den betragtning at det er forum visninger altså tekst fra database der skal eksekveres ( jeg ved ikke om man kan lave en beregning på lad os sige 20 kb pr visning ellernoget lignende)

Har selv tænkt på om det for nok(til at starte med) at ofre penge på et nyt raid system med scsi og så håbe på at cpu kan følge med (stadig med tekst baseret forum in mind)

Også hvad båndbredde man skal forvente at skulle bruge .
Avatar billede 121261 Nybegynder
19. oktober 2003 - 19:12 #5
Og ja det må jo være raid 0 når vi taler mirror
Avatar billede arne_v Ekspert
19. oktober 2003 - 19:13 #6
Nej.

RAID 0 = striping
RAID 1 = mirroring
Avatar billede arne_v Ekspert
19. oktober 2003 - 19:14 #7
Hvis du havde en simulator kunne du jo teste hvad dit eksisternde
kunne klare.