Avatar billede elmar Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:29 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Adgangs kode boks ?

http://www.harmony-lobell.dk nederst til højre er der en boks.

Hvis man skriver det rigtige ord og klikker på ok. Så åbner den et nyt vindue. Ellers sker der ingenting.

Kan I lave sådan en til mig?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:34 #1
<form name="frmPass">
Kodeord: <input type="password" name="txtpass"><input type=button value="Send" onClick="location.href=document.frmPass.txtpass.value + '.html'">
</form>
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:34 #2
Sæt dette i toppen af din side:
<script Language="JavaScript">
<!--
/*
-----------------------------------------
|By mattias.sjoberg@swipnet.se 13/01-97 |
|You're welcome to use/edit this script.|
| Keep the comments and drop me a note. |
-----------------------------------------
| www.geocities.com/SiliconValley/7116  |
-----------------------------------------
*/

function loadpage(){
    document.location.href=document.frm.pswd.value + ".html"
}
//-->
</script>

Sæt dette hvor du vil ha login boksen:

<form name=frm>
<input type=text name=pswd><input type=button value="Login" onClick="loadpage()"></form>

Det er opbygget på den måde, at koden er det samme som navnet på den fil man åbner! Dvs hvis koden er Asparges, så åbner den siden asparges.html

- Rasmus!
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:35 #3
Tror bare du skal bruge thesurfer's foreslag... Det er lidt enklere ;)

Var bare lige 2 sek for langsom!

- Rasmus!
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:35 #4
LOL! 2 sekunder :)
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:35 #5
LOL! Samme sekund ;)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:36 #6
WOOOOOOOT?? LOL.. det skal jeg have et screenshot af!
Say Cheese :)
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:38 #7
ÅST!
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:39 #8
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:39 #9
Ej Surferboy - vi må hellere opføre os pænt overfor elmar. Det går ikke vi spammer hans spørgsmål!

- Rasmus!
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:41 #10
elmar> hvis du hellere vil ha' en popup:

<form name="frmPass">
Kodeord: <input type="password" name="txtpass"><input type=button value="Send" onClick="window.open(document.frmPass.txtpass.value + '.html')">
</form>
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:42 #11
jeg har godt nok kaldt knappen for "Send" (plejer det gerne at hedde i en form.. ellers er det "Submit").. men du kan kalde den "Hugo" hvis du vil :)
Prøv det.. :)

hmm.. har aldrig set det før..
Avatar billede elmar Nybegynder
16. oktober 2003 - 22:55 #12
thesurfer -> Den kommer altså ind på en side som hedder: koden+minside.. Fx testhej.htm

Hvor den burde gå ind i hej.htm og koden skulle være test?
Avatar billede grunken Nybegynder
16. oktober 2003 - 23:00 #13
undskyld jeg blander mig....men det er da en minus effektiv måde at lave det på, når man nu ligefrem kan se at manden ligger på en apacheserver ;)

Ved godt at spørgsmålet måske blev stillet i den forkerte kategori meen gutter ;D

elmar>
til dig kan jeg kun sige at du skal bruge .htaccess filer til at beskytte bestemt områder af din hjemmeside på den mest effektive måde:

læs en udførlig vejledning her:
http://www.webcafe.dk/artikler/apache/htaccesspassword/
Avatar billede elmar Nybegynder
16. oktober 2003 - 23:05 #14
grunken -> Ehm.. NEj tak :)

Og jeg har ikke egen server. Webhotel hos http://www.secnet.dk

Kan man ikke bare lave det script?

Altså: Hvis man skriver det rigtige ord i en boks og trykker OK så åbner den en ny side? Ellers sker der ingenting.

JavaScript? ASP? Et eller andet? Burde da ikke være så svært?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. oktober 2003 - 23:08 #15
det er nemt nok med asp.
hvis du laver det du snakker om, i javascript, vil man kunne se passwordet..

på den måde som jeg har lavet det nu, er passwordet første del af html filen..
dvs hvis du vil skifte password, ændre du det der står foran ".html"..

med serversidesprog som f.eks. asp eller php gør det meget mere sikkert.. plus så kan du beskytte alle dine dokumenter ved brug af sessions eller cookies..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. oktober 2003 - 23:11 #16
lektioner om brugen af sessions og cookies:
Sessions: http://html.dk/tutorials/asp/lektion12.asp
Cookies : http://html.dk/tutorials/asp/lektion13.asp
Avatar billede grunken Nybegynder
16. oktober 2003 - 23:14 #17
thesurfer>
efter som det er apacheserver, så er asp sikkert en by i hviderusland ;)

elmar>
Hvis du ønsker latterlig sikkerhed så benyt dig endelig af ovenstående javascript ;)

min ovenstående løsning er da perfekt medmindre du vil ud i at kode serverside ;)

Men ellers er det relativt simpelt at lave med php/mysql(eller en tekstfil uden for webscope)

Men til det får du nok lettest et svar i phpkategorien ;)
Avatar billede elmar Nybegynder
16. oktober 2003 - 23:22 #18
thesurfer -> Kan du så ikke lave det i asp?

grunken -> Ehm.. Jeg kan jo ikke installere/ændre filer på et webhotel? :)

Og sikkerheden behøves ikke være så stor/god
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. oktober 2003 - 23:24 #19
det kan jo være at webhotellet kører med Chilli!ASP.. så kunne man godt..
men eller kan det laves i php..

nu ved jeg ikke hvordan .htaccess fungerer, så det kan jeg ikke kommentere..
Avatar billede grunken Nybegynder
16. oktober 2003 - 23:34 #20
okay elmar ;) eftersom siden i forvejen er kodet i php, hvofor så begynde at lave en passwordsbeskyttelse i asp ?

har du adgang til en mysql database ?
eller skal vi lave tekstfil ?

.htaccess-scriptet er simpelt, og kræver ikke en egentlig modifikation af serveren som sådan, du oploader bare en : .htaccessfil til den mappe du vil have passwordbeskyttet!

og angiver den rigtige sti til en passwordfil!
Avatar billede elmar Nybegynder
16. oktober 2003 - 23:43 #21
Ok

Lidt flere informationer: Siden er kodet i ASP

stien skal være: http://www.elmar.dk/fodbold/tips-12.html

mySQL? Ja.. Men kan ikke finde ud af det så hvorfor ikke bare droppe det? Så hellere tekstfil.

Selveste mappen skal ikke være skrivebeskyttet. Man skal bare have en kode fra mig som man skriver inde i den boks for at komme videre ind til den side.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. oktober 2003 - 23:54 #22
hvis det er asp på en apache er det nok Chilli!ASP, hvilket betyder at Server.execute og server.transfer ikke virker..

skal der kun være 1 password?
og skal det være uden brugernavn?
hvis ja og ja, er det meget nemt!
Avatar billede elmar Nybegynder
16. oktober 2003 - 23:57 #23
Ja.. Kun 1 password og INTET brugernavn :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
17. oktober 2003 - 00:51 #24
Sorry jeg ikke har skrevet.. var ved at hjælpe en anden bruger..
hmm.. for at kunne læse fra en fil skal du have adgang til FileSystemObject (FSO).. diverse webhoteller (tit hvis de er gratis) deaktiver FSO pga sikkerheden..
ved du om du har adgang til fso?
Avatar billede elmar Nybegynder
17. oktober 2003 - 01:01 #25
Det ved jeg ikke.. Og så vidt som jeg kan se er der heller ikke noget om det på http://www.secnet.dk .. Så.. Måske? Måske ikke?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
17. oktober 2003 - 01:04 #26
hvilket webhotel har du (der er webhotel 1 - 6)?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
17. oktober 2003 - 01:06 #27
det er ikke vigtigt alligvel.. ingen oplysninger om fso..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
17. oktober 2003 - 01:13 #28
ok.. har en ide..
kopiere koden fra "<!DOCTYPE HTML..." og til "...<html>" (begge tags inkl.) på:
http://frip.dk/thesurfer/e/q/407070/

gem det i en asp fil på din computer og opload det til din server..
gå ind på filen via broseren..

det du ser i vinduet, indsætter du her på eksperten.
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
17. oktober 2003 - 17:33 #29
Hvis du vil lave det med ASP kan det gøres rimelig enkelt:

<%
if request.querystring("Dologind") = "yes" then

If request.Form("brugernavn") <> "" Then

    If request.Form("brugernavn") = "BRUGERNAVN1" then
        Response.Redirect "SIDE1"

    Else
        strErr = "Du blev ikke godkendt"
    End If

Else
Response.Redirect "login.asp"
End If

%>
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>
<body>
<form action="?Dologind=yes" method="post">
<input name="brugernavn" type="text" size="20">
<br>
<input type="submit" name="Submit" value="  Logind  ">
</form>
<p><%=strErr%></p>
</body>
</html>

Gem filen som login.asp

- Rasmus!
Avatar billede elmar Nybegynder
19. oktober 2003 - 01:59 #30
Mange tak Rasmus