Avatar billede gzus_dk Nybegynder
13. oktober 2003 - 13:42 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Køling CPU

Hejsa

I mit computerprojekt er turen kommet til valget af køling. Jeg har købt en
P4C 2.4 (SL6Z3) , som skal clockes til omkring 3,5 GHz. Dette har jeg hørt
burde kunne lade sig gøre uden den store køling og uden at røre ved VCore.
Spørgsmålet er så bare hvilken køling der så skal smides på. Jeg har valgt
et ATC 220B kabinet, og det giver ikke de store muligheder for fx.
vandkøling pga. pladsen. Men dette er vel også unødvendigt ? Hvad skal man
vælge af luftkøling ? Har læst om Subzero 4g, er dette noget der virker
eller skal man holde sig fra det ??

På forhånd tak

/Morten G. Nielsen
Avatar billede chalde Seniormester
13. oktober 2003 - 14:11 #1
Har set den kører på 3.3ghz med box køleren.
Evt denne køler på: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724817911
Avatar billede chalde Seniormester
13. oktober 2003 - 14:14 #2
Avatar billede chalde Seniormester
13. oktober 2003 - 14:19 #3
Endnu en test, på et mere forståeligt sprog:
http://www.overclockercafe.com/Reviews/cooling/Tt_SubZero4G_P4/
Avatar billede chalde Seniormester
13. oktober 2003 - 14:23 #4
Men husk på at peliter køling kræver en del mere strøm (tages som regel eksternt)
Her hvordan den virker på en oc´et amd: http://www.earthv.com/articles.asp?ArticleID=1256&PageID=3
Peltier køling virker, men er et dyrt alternativ hvis det kan klares med luftkøling.
Avatar billede gzus_dk Nybegynder
13. oktober 2003 - 14:34 #5
Nogen der ved om den Zalman CNPS7000-CU passer til at ABIT IC7 MAX3 ?
Avatar billede chalde Seniormester
15. oktober 2003 - 09:51 #6
Her er den monteret på et max3 http://www3.soneraplaza.fi/pelit/muropaketti/artikkeli/0,3573,6352_156029,00.html

Og bundkortet er ikke på listen over ikke kompatible: http://www.zalman.co.kr/usa/news/20030224.htm
Avatar billede gzus_dk Nybegynder
15. oktober 2003 - 09:54 #7
Efter lidt betænkninger og review læsninger er mit valg faldet på en ThermalRight SP-94, men du skal have tak for et godt bud :)
Avatar billede chalde Seniormester
15. oktober 2003 - 11:41 #8
Det var så lidt.
Men husk at tjekke om der er plads på bundkort til den heatsink.
God fornøjelse med købet. Den ser ud til at kunne klare et rimelig godt overclock.
Tak for point.
Avatar billede gzus_dk Nybegynder
15. oktober 2003 - 11:45 #9
Jeg har snakket med en som har samme køleprofil på samme motherboard, så den er helt i vinkel :) Den ser da ud til at kunne suge lidt varme, har også købt noger silverpaste.. SÅ SKAL DER KØLES!
Avatar billede chalde Seniormester
15. oktober 2003 - 11:49 #10
Hvilken blæser har du købt til?
Avatar billede gzus_dk Nybegynder
15. oktober 2003 - 12:00 #11
Jeg har fundet ud af at der følger en 92mm blæser med til denne køleprofil :

Maker: DELTA
Model: FFB0912EHE
Size: 92 x 92 x 38 (mm)
Bearing: Dual Ball Bearing System
Voltage: 12V
Speed: 4800 rpm
Air Flow: 110.18 CFM
Noise Level: 55 dBA

Det fandt jeg ud af efter jeg havde bestilt en :

92mm Papst 3412 N2/GL Low Noise blæser.

Dimension (HxBxD): 92x92x25mm
Nominel spænding (VDC): 12
Spændingsområde (V): 8-15
Strømforbrug (A): 1,2W
Lejetype: Sintec glidelejer
Omdrejninger (RPM): 1950
Luftgenn.strømning (CFM): 35.9 CFM
Lydniveau (dBA): 23
Arbejdstemperatur (ºC): -20°C til +70°C.
Aflæsning af omdrejninger: Ja
Tilslutning: 3pin

Men så kan jeg jo altid bytte lidt rundt, den ene kan jo blæse hovedet af en ged med 110 CFM :)
Avatar billede chalde Seniormester
15. oktober 2003 - 12:07 #12
Godt at du har købt en papst oven i. For den der følger med ser ud til at larme rimelig meget (Noise Level: 55 dBA)
Men ellers ser det sq lækkert nok ud :-)