Avatar billede the_game Nybegynder
12. oktober 2003 - 15:35 Der er 30 kommentarer

Gæstebog i php

Jeg vil gerne lave en gæstebog..hvor hver besked bliver gemt i en txt fil...
samt vil jeg også lave om på opsætningen...

er der nogle som kan give mig det??

på forhånd tak...
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
12. oktober 2003 - 15:38 #1
Det er ikke helt det du sørger, men synes du skal prøve at læse nedenstående artikel, det er lidt smartere - at gemme det i en database:

http://www.webcafe.dk/artikler/php/phpmysqlgaestebog
Avatar billede kentm Nybegynder
12. oktober 2003 - 15:51 #2
Avatar billede the_game Nybegynder
12. oktober 2003 - 15:56 #3
jaja...men jeg vil heller ikke gemme det i en database...
jeg mente bare en almindelig test fil ".txt"
Avatar billede the_game Nybegynder
12. oktober 2003 - 15:58 #4
ups...jeg mente  "tekst fil"
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
12. oktober 2003 - 16:00 #5
the_game >> Er jeg godt klar over, skrev også at det ikke helt var det du søgte. Men det ser da ud tl at kentm's forslag ikke er med database.
Avatar billede kentm Nybegynder
12. oktober 2003 - 16:06 #6
mit forslag er så den gemmer sig på et normalt *.php fil (ingen databaser). Jeg bruger selv den på min egen side, og den er let og god og sætte op, samt kan en masse. :-)
Avatar billede the_game Nybegynder
12. oktober 2003 - 16:14 #7
Til kentm

når jeg starter tagbook siger den:

Warning: fopen(log.txt): failed to open stream: Permission denied in /fsp/users/o/ourwebsite/tagbook15/tagbook.php on line 24

Warning: fputs(): supplied argument is not a valid stream resource in /fsp/users/o/ourwebsite/tagbook15/tagbook.php on line 25
Error

det forstår jeg ikke...kan du hjælpe mig...:-)
Avatar billede big_ossi Nybegynder
12. oktober 2003 - 16:20 #8
Har du sat CHMOD til 777 på log.txt ?
Vil tro det er fejlen
Avatar billede the_game Nybegynder
12. oktober 2003 - 16:22 #9
hvor kan man finde det der CHMOD???
Avatar billede kentm Nybegynder
12. oktober 2003 - 16:22 #10
ja, det er pga du ikke får lov til at skrive til log.txt (logger ipadresser)
Avatar billede the_game Nybegynder
12. oktober 2003 - 16:26 #11
okay..hvad skal jeg så gøre???
Avatar billede big_ossi Nybegynder
12. oktober 2003 - 16:33 #12
under mappen readme er det en udførlig forklaring på hvordan du sætter CHMOD til 777

men i dit ftp program kan du højer klik på log.txt (på serveren) og der så skulle der være et punkt der hedder CHMOD og der kan du skrive 777 og trykke ok.
så skulle det virke
Avatar billede the_game Nybegynder
12. oktober 2003 - 16:39 #13
okay..mange tak....
jeg tænkte på om du kunne fortælle mig et program som kan redigere php og asp filer?  :-)
Avatar billede hav0k Nybegynder
12. oktober 2003 - 16:45 #14
the_game > notepad er udmærket til at redigere php og asp filer :P

Ellers kan Dreamweaver lidt mere.. men det koster jo også.. :(
Avatar billede big_ossi Nybegynder
12. oktober 2003 - 16:48 #15
jeps dreamweaver MX du kan altid hente deres trail version på http://www.macromedia.com/downloads/
Avatar billede fangel Nybegynder
12. oktober 2003 - 17:15 #16
:NOTICE:

ved brug af .txt filer kan dette resultere i korrupte datafiler... sæt nu at 2 personer poster samtidig... så bliver disse post komlpet forkerte...

det kan klart anbefales at bruge en database til det... men hvis du ikke vil det er dette hack en ok løsning

-- når der postes --
while(file_exits('write.pid')){
  sleep(1);
}
/*
skriv selv data til følgende
- opret wite.pid filen
- skriv til data.txt
- slet write.pid filen
*/
---

dette kan resultere i uendelige løkker - så en set_time_limit(5); kan andbefales...!

Morten
Avatar billede the_game Nybegynder
12. oktober 2003 - 20:19 #17
okay...kan du forklare lidt mere om databasen....
Avatar billede fangel Nybegynder
12. oktober 2003 - 20:25 #18
en database er jo netop et program (faktisk en server) der er gearet til denne slags ting (input/output på samme tid)

dvs at bare ved at benytte databaser undgår man dette problem

Morten
Avatar billede the_game Nybegynder
12. oktober 2003 - 20:30 #19
okay...hvad skal jeg så med den kode du skrev:

while(file_exits('write.pid')){
  sleep(1);
}
/*
skriv selv data til følgende
- opret wite.pid filen
- skriv til data.txt
- slet write.pid filen
*/
---
Avatar billede fangel Nybegynder
12. oktober 2003 - 20:33 #20
hvis du ikke vil benytte database bør du lave et hack for at undgå skrivning i data filen af 2 brugere på samme tid... ex. er selvforklarende

Morten
Avatar billede the_game Nybegynder
12. oktober 2003 - 20:40 #21
jeg forstår stadig ikke....
Avatar billede fangel Nybegynder
12. oktober 2003 - 20:45 #22
lad os sige at du har brugt et script der benytter .txt filer til at gemme data i...

Anne og Benny beslutter sig for at skrive hvert deres indlæg i din gæstebog... på præcist samme tidspunkt trykker de 'send'... når serveren så skal skrive til .txt filen vil begge requests (både Annes og Bennys indlæg) blive forsøgt at blive skrevet på samme tid...

hvordan tror du selv dette vil se ud? meget sjovt... forestil dig at du sidder med 2 tastature og prøver at skrive i samme dokument samtidigt... vil blive skrevet ind i hinanden...!

dette er jo langt fra optimalt, så normalt laver man et lille 'hack' / halvgod løsning for at forhindre dette... denne ser normalt ud som den jeg skrev før...

---

men alt dette kommer man udenom ved at benytte en database - da denne har dette indbygget!

Morten
Avatar billede kentm Nybegynder
12. oktober 2003 - 20:50 #23
nu bliver det jo godt nok gemt i en php fil, men nu har jeg brugt den her gæstebog i snart et år, og aldrig oplevet det. og hvis det er kan man bare ændre i den "forkerte" besked. Men jeg er også bare glad for det da det er let for os der ikke fatter så meget :-)
Avatar billede fangel Nybegynder
12. oktober 2003 - 20:55 #24
det er også meget usandsyneligt at 2 personer sender i samme split-sekundt... men man skal helst tage højde for det!

Morten
Avatar billede the_game Nybegynder
12. oktober 2003 - 21:38 #25
jaa...det er rigtig....
Avatar billede the_game Nybegynder
12. oktober 2003 - 21:40 #26
kan du give mig et script til en gæstebog...som bruger ikke bruger database???
Avatar billede fangel Nybegynder
12. oktober 2003 - 22:00 #27
gav kentm ikke dette i post 2?

Morten
Avatar billede the_game Nybegynder
12. oktober 2003 - 22:09 #28
den er mærkelig..og den virker heller ikke...
Avatar billede sukos Juniormester
14. oktober 2003 - 11:19 #29
Hvad med denne?

http://www.showsource.dk/php/vis_script.php?id=1043926075

Skriver til samme txtfil.
Avatar billede the_game Nybegynder
14. december 2003 - 18:57 #30
jeg har fundet ud af det...ellers mange tak...