Avatar billede hoell Nybegynder
11. oktober 2003 - 01:03 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

form i flere trin med variabel def. af antal felter

Hej jeg har en form, hvor der indtasten værdi for x-antal tilmeldte. på næste side skal man så have muligheden for at indtaste x-antal brugere, eller hvad man nu skal kalde dem. Jeg er klar over man kan lave det med en while sætning, men hvordan sikre jeg mig en nem måde at behandle disse mange næsten ens felter, når de skal over i db.
x-antal kan være et tal fra 1-30, og med op til 12 felter til hver. nogen goder ideer?

noget ala det her!

<form action="side2.php" method="get" name="test">
Indtast antal kursister:<input type="text" name="antal_kursister">
<input type="submit" value="Tilmeld">
</form>

side2.php
while $antal < $_get['antal_kursister']

<form action="side3.php" method="get" name="side2">
navn:<input type="text" name="navn">
Efternavn:<input type="text" name="antal_kursister">
etc
<input type="submit" value="Tilmeld">

men jeg skal kun have en submit knap under det hele, og hvordan med den efterfølgende indsættelse i db?

ser frem til en god løsning!

/Hoell
Avatar billede jacobsdk Nybegynder
11. oktober 2003 - 02:03 #1
Du skal passe på med at give felterne samme navn, dvs der må kun været et felt med navnet "efternavn". En løsning er at lave en tæller, og så kalde felterne fx navn="efternavn$tæller".

Den næste side, der skal behandle det, skal have tælleren med, så lav et element der hedder <input type="hidden" name="tæller" value ="$_get['antal_kursister']" (er ikke helt sikker på apostofferne om value...). Det samme gælder selvfølgelig hvis du vil have "stamdata" med fra den første form.

Her kan du så lave en while, for eller lignende der indsætter dem i db en ad gangen. Jeg tror nok man kan referere til dem som $_get['efternavn'.$i], hvor $i er tælleren i din while eller for.

Håber det hjælper.

Venligst,

Jacob
Avatar billede hoell Nybegynder
11. oktober 2003 - 11:02 #2
Hej Jacob, vi er på rette vej!!

men den brokker sig over følgende linje:

echo '<td>'.$_POST[fornavn'$kursisttaeller'].'</td>';

med følgende besked:

Parse error: parse error, unexpected T_CONSTANT_ENCAPSED_STRING, expecting ']' in bla/bla/kursus_f2.php on line 38

inden da har jeg defineret følgende:

$kursisttaeller = 0;
$deltagerantal = $_POST[deltagerantal];

og ja $deltagerantal har en værdi. Kan ikke helt gennemskue, hvorfor den melder fejl. /Carsten
Avatar billede googolplex Novice
11. oktober 2003 - 11:38 #3
Prøv med:

echo '<td>'.$_POST['fornavn'.$kursisttaeller].'</td>';
Avatar billede hoell Nybegynder
11. oktober 2003 - 12:07 #4
Super nu kører det er der nogen der interresseret i nogen pointS?
Avatar billede googolplex Novice
11. oktober 2003 - 13:00 #5
Du kan dele som du synes :)
Avatar billede hoell Nybegynder
11. oktober 2003 - 18:57 #6
Jaocb giv lige besked, hvis du vil have den anden halvdel af pointsne!! /Hoell
Avatar billede googolplex Novice
11. oktober 2003 - 21:32 #7
Takker :)
Avatar billede jacobsdk Nybegynder
12. oktober 2003 - 15:29 #8
Jotak da :-) Men hvordan får jeg point? Er ny på Eksperten...